Jesper van der Vliet

Joined December 2016Living in: Netherlands

Van Bagan naar Yangon

November 15 in Myanmar

Bagan, het gebied met meer dan 4000 tempels, was onze voorlaatste stop en één van de hoogtepunten van Myanmar. We arriveerden om 5:00 vanuit een koude airco-nachtbus en een vroege check-in bood uitkomst. Voor drie dagen verbleven we in een accommodatie met zwembad (dank pap en mam) en dat was genieten. En omschakelen. De deur werd voor ons opengehouden, hadden we een ontbijt met verse wafels, fruit, dagelijks schoonmaak en door een gratis upgrade een eigen kamer zo groot als een hostel-kamer die we doorgaans met 6 personen delen.

Eten en drinken deden we op 'budget' buiten de deur en zo was het een interessante combinatie. In de ochtend rustig wakker worden, ontbijten, reisindrukken laten bezinken aan het zwembad en beseffen dat je nog maanden mag reizen is....uniek. Even stilstaan (liggen) en denken aan de kou, het kantoorleven, managementtaal en files in Nederland trouwens ook. Stilstaan creëert ruimte.

Op e-scooter verkenden we via zanderige weggetjes in het gebied bezochten we de tempels en de zonsopkomst.

Na de heerlijke dagen zijn we per, uiteraard, nachtbus teruggereisd naar Yangon en checkten we in bij het hostel waar we begonnen. Het hostel waar de eigenaar in de kleine lobby dagelijks bedolven wordt door backpackers met tientallen vragen over te reserveren bustickets, beste reisroutes en reserveringen.

Myanmar. Een bijzonder en fijn land met ontzettend lieve en gastvrije mensen. Na Mongolië een van onze favoriete bestemmingen tot nu toe.

De komende periode reizen we 'solo'. Daniëlle reist voor onder andere een Yoga Retreat naar Bali en ik vertrek vanavond vanuit Yangon naar India.

Groet uit het zonnige Myanmar!

Avonturen in magisch Myanmar

November 9 in Myanmar

Kalaw, het kleine stadje in het noorden van Myanmar was het startpunt van onze meerdaagse trekking met guide. Als je toch naar het Inle Lake gaat, dan niet per bus maar te voet door de mooie heuvelachtige en groene landschappen en remote villages.

Op de dag van aankomst in Kalaw brachten we in de ochtend eerst een bezoek aan het lokale hospitaal. Daniëlle had al een paar dagen last van een allergische reactie, huiduitslag en dat verergerde in de nacht. Achterop twee motorbikes reden we zo na het ontbijt en in het zonnetje heen en weer. Geen deuren, een handgeschreven patiëntschriftje en een lokale doctor met minimaal Engels in spijkerjasje en op slippertjes. Zoals je je voorstelt ergens in de tropen. Na het toedienen van antistof, zalf en een strip pillen konden we weer gaan. Oorzaak onbekend, de klachten zijn inmiddels verdwenen.

Een dag later startte onze driedaagse trekking in zomerse warmte en onder leiding van de goedlachse Khun. Khun is guide, opgegroeid in de omgeving, 24 jaar, woont bij zijn schoonmoeder, heeft twee kinderen, is al een aantal jaar getrouwd. Hij is aanstekelijk enthousiast. We wandelen en praten over onze levens, het leven in Myanmar en de verschillen in cultuur en levensstandaarden. Hij loopt de tocht op zijn nieuwe schoenen van 3$, en verslikt zich bijna als hij hoort dat die van ons zo'n 185$ kosten.

We hiken per dag ongeveer 20 kilometer, 5 - 6 uur over heuvels, langs akkers en rivieren en door modder, rijstvelden en villages en overnachten bij families op de route. Zo ook de tweede nacht: in open schuur, op een matje op een de vliering van de stal, letterlijk boven de koeien. Het zijn villages met paard en houten wagen. Waar ze leven van hun eigen voorzieningen en geen elektriciteit of stromend water is. En dus ook geen tv of internet. Het eten wordt bereidt op een open vuurtje. We integreren zo voor even in een leven dat in Nederland al honderd jaar geleden heeft plaatsgevonden.

Op de laatste dag komen we op een afdeling een tiental mensen uit het dorp tegen die terugkomen van een ochtendmarkt. Dit is een wandeling van minstens twee uur heen (omlaag, smal en onverhard pad) en dezelfde route terug (omhoog) waarbij ze het aangekochte voedsel met hun hoofd en rug op slippers in de hitte naar boven sjouwen. Af en toe rusten ze even in de schaduw, zingen een liedje of drinken wat. Voor deze mensen een dagtaak, om van te leven en soms boven een paar producten voor wat geld te verkopen. Wat een contrast met het Westen, waar we boodschappen in grote getale online bestellen, tot in de koelkast en per portie laten bezorgen, door een elektrisch karretje op een zelfgekozen tijdstip.

Na drie dagen hiken worden we per boot over het prachtige het Inle Lake naar het eindpunt gebracht en arriveren we in het guesthouse.

Daar verblijven we drie dagen en wacht een warme douche. Maken we een prachtige sunset boottocht over het water, eten we heerlijk, verkennen we de omgeving met fietsen en mountainbike, boeken we een nachtbus naar de volgende bestemming, worden we dagelijks om 4:30 gewekt door een haan van de buren, loop ik rond in een klooster en ontdekken we per toeval een Indiaas eettentje aan straat waar we de eerste gasten blijken te zijn en het meest budget eten van de hele reis tot nu toe (0.28 cent per Thali). Op naar Bagan!

Welcome Myanmar (Birma)

October 29 in Myanmar

Het is fijn om weer in een primitiever land te reizen. Primitiever reizen betekent verwondering en verwondering is voor een reiziger het mooiste wat er is. Myanmar is zo'n land om je te verwonderen.

Het contrast met China wordt scherper. We ervaren kleuren, diversiteit, kinderen, handeltjes, nieuwsgierigheid, glimlachen en hele vriendelijke mensen. Een land die haar deuren pas een aantal jaar voor toeristen heeft geopend. En een land met nog steeds actuele ethische conflicten en religieus geweld. Deze gebieden zijn voor toeristen niet toegankelijk.

We starten de reis in Yangon in het zuiden van Myanmar. Met een gevoelstemperatuur van dik 40 graden verkennen we de stad maar is het eigenlijk te warm om veel te doen.

We bezoeken o.a. de rivier, parken, gaan met de een trein de stad rond en betreden de Schwedagonpagode, die met 50.000 kilo bladgoud één van de belangrijkste boeddhistische bedevaartsoorden ter wereld is. De zichtbare aanwezigheid van monniken in het straatbeeld is bijzonder. Zowel jong als oud lopen ze in gewaad én regelmatig ook langs de deuren voor o.a. voedsel.

In Myanmar is 90% van de bevolking is boeddhist en een derde deel van de bevolking leeft onder de armoedegrens. Er ziin Invloeden van onder andere India en Groot Brittannië. We ontbijten (uiteraard) elke dag warm en soms met een Indiase thali.

De Birmese valuta bestaat uit briefjes van o.a. 1.000, 5.000 en 10.000 die we vervolgens omrekenen tot (euro) centen. Een banaan kost omgerekend 0.10 eurocent, verpakt wit broodje in supermarkt: 0.15 eurocent, treinkaartje onbeperkt reizen rond de stad: 0.15 cent en een bord eten 0.85 cent. De 12 uur durende nachtbus van Yangon naar Mandalay voelde met $17 ineens als een hoog bedrag. Hiervoor reis je dan wel first class in een Birmese VIP bus inclusief gordel, dekentje en snacks. Lang slapen is lastig door nachtelijke stops en hobbelige wegen.

Mandalay was lekker weer, prachtige uitzichten, elke dag een heerlijke thali's als lunch en avondeten, giechelend meiden om mijn lengte, drukke stad, sunset bij de langste houten brug ter wereld.

Na drie dagen Mandalay reizen we naar Kalaw. Dit is het startpunt van een driedaagse trekking met guide naar het Ine Lake. Maar voor we in Kalaw zijn stappen we vanavond eerst weer in de lokale VIP nachtbus. Om 's nachts ergens rond 4:00 langs de weg te worden afgezet om achterop twee motorbikes onze weg naar het hostel te vervolgen.

Afsluiting van China in Hong Kong

October 26 in Hong Kong

Op de vervaldatum van ons China visum wandelden we Hong Kong via een loopbrug binnen. Hong Kong is een speciale administratieve regio, met eigen valuta, douane, grens en een visum is daarom niet nodig.

Hong Kong....wat een stad! Het waren dagen die we van vroeg tot laat hebben benut. Het is modern, de mensen beleefd, er is een prachtige skyline, uitzichten omgeven door water en mengeling van culturen en expats. 7.3 miljoen inwoners. Het Westerse Azië, niet te vergelijken met mainland China. Je kan hier alle kanten op. Invloeden van Londen en New-York, hip, groots, authentiek maar ook weer de kneuterigheid van Azië. Luxe kantoorgebouwen die met bamboe-steigers worden gerenoveerd. Dat soort mixen.

Interessant om te merken hoe snel je na anderhalve maand wat primitiever reizen weer aanpast naar een moderne omgeving waar consumeren centraal staat. En hoe sterk je geconditioneerd bent om, als de gelegenheid zich voordoet, hieraan mee te willen doen. Kijk naar Utrecht Hoog Catherijne op een zaterdagmiddag. Het draait in Hong Kong om consumeren, geld verdienen en uitgeven. Ook te zien aan de buikjes op straat - iets wat je in mainland China buiten de steden amper ziet.

Genoten van de stad, de vibe en het street-food......dim sum, curry fish balls, siu mai, rice noodle rolls...

In Hong Kong hadden we ook een paar korte nachten i.v.m een snurkende Chinees in het stapelbed en een hard rammelende airco. Oordoppen zijn hier niet tegen bestand, de wisseltruc naar een ander bed bleek de oplossing. En op de dag van vertrek ervaarde ik een geval 'Chinese miscommunicatie' bij de Bank of China. Na de aanvraag van $8000 HK dollars in cash, om later te kunnen wisselen in US $ dollars voor in Myanmar, kwam een jongere (wel) Engels sprekende collega tien minuten bedenkelijk naar mij toe gelopen.

'Sir, Hello? ...Do you really want a overdraft?'

'Overdraft? No!'... De collega die mij geholpen had bleek de gevraagde 'Withdraw' vertaald te hebben naar 'Overdraft'. Bij een overdraft wordt het hoogste percentage servicekosten en fee's gerekend. Het volledige bedrag was inmiddels al twee keer van mijn creditcard afgeschreven en hiermee begon het administratieve proces om dit terug te laten draaien, 1 uur voor vertrek naar de airport. Zonder cash, met een dubbele afschrijving, excuses van de bankmedewerker en visitekaartje stond ik weer buiten. De US dollars voor Myanmar hebben we later op de airport verkregen en de actie ligt nu bij ING. In het vliegtuig maar een rood wijntje genomen.

We verlaten great China, het land van grootsheid, groepen, tradities, organisatie, smartphones, heerlijk eten, intense geluiden, de taalbarrière en controle. Ook het beperkt aantal Westerse toeristen die we in het straatbeeld hebben gezien maakt het anders dan eerdere reizen door Azië. We nemen de indrukken mee en gaan op naar de volgende bestemming: Myanmar.

Tot slot en ter afsluiting van het grootste land ter wereld.Wist je dat.....:

- 18% van de wereldbevolking Han-Chinees is;
    - Er een plan ligt om een supercity naast Beijing te bouwen die capaciteit biedt aan 130 miljoen mensen;
    - Het traditionele Chinese vocabulair bestaat uit 50.000 karakters, de gemiddelde Chinees er ongeveer 6000 kent en alles draait om intonatie in de uitspraak;
    - We in de minder ontwikkelde gebieden regelmatig kleuters hebben gezien met een open (split) joggingsbroek. Scheelt luiers en bevordert zindelijkheid. Google op 'Open-crotch pant's voor de visuele weergave;
    - Chinezen vingercombinaties gebruiken om cijfers aan te duiden. Het cijfer 10 is geen tien vingers maar een kruis van twee vingers;
    - Heet water voor veel Chinezen het lievelingsdrankje is, ook in de zomer. De thermosfles en ketels heet water zie je dan ook overal;
    - We Chinezen soms hele tenen knoflook zagen eten, lekker als bijgerecht. Rijst wordt als vulling vaak pas na de maaltijd gegeten;
    - Je in het straatbeeld veelal ouders ziet met één kind. Zichtbaar resultaat van het eenkinder besluit. Door dit besluit neemt de vergrijzing nu zwaar toe en is het voor veel mannen lastig een vrouw te ontmoeten;
    - Sommige oudere Chinezen in steden als Beijing vogels in een kooitje in het park uitlaten;
    - Er in heel China 170 miljoen surveillancecamera's met gezichtsherkenning hangen, een aantal dat de komende drie jaar wordt dit verhoogd naar 570 miljoen;
    - China met het strategische beleidsplan 'Made in China 2025' hard op weg is om de positie in de high-techsector, en wereldeconomie verder te versterken. Innovatie ligt op sommige thema's al voor op Europa en VS;
    - Alle Westerse apps en internet sites geblokkeerd worden en een VPN noodzakelijk is om dit te omzeilen;
    - De Chinese app WeChat volledig geïntegreerd is in het leven van Chinezen. De app heeft een betaalfunctie en combineert de functionaliteiten van oa Twitter, Facebook en WhatsApp in één. Een pinpas zie je nergens en bankrekening is niet nodig. Met WeChat en QR code doe je alles: bestel je vliegtickets, splits je rekeningen, ontgrendel je een stadsfiets, lees je nieuws, zoek je een relatie, doe je online aankopen en kan je je in de toekomst officieel legitimeren. Privacy is van ondergeschikt belang;
    - China eigenlijk te groot en divers is voor zo'n opsommingslijstje, ik in dit land zo'n 1700 foto's genomen, we niet ziek zijn geworden en nu andere culturen gaan verkennen.

'Go, go!'
    'What?' ,'Go, go' ..
    'Why?'... 'Go'

De lokale bus is in Fenghuang gestopt en de buschauffeur spoort ons aan de bus te verlaten. We hebben er een rit van vier uur op zitten en stoppen ruim voor plek waar we verwachten eruit te moeten. Zijn (enige) woorden Engels klinken zo duidelijk dat we maar besluiten uit te stappen. Het einde van de busrit van Zhangjiajie naar Fenghuang. Met backpack vervolgen we lopend onze weg naar het hostel.

De busrit was een ervaring op zich. Naast ons een Chinese vrouw die regelmatig diep haar keel schraapt en dit in een plastic zakje spuugt. En na een korte pitstop worden we een half uur lang getrakteerd op iemand die door de microfoon houdbare etenswaren verkoopt. Er wordt gretig toegehapt door de Chinese busgangers. Het blijft een bijzonder fenomeen. Dit soort continue prikkels en o.a. de taalbarrière maakt reizen in China op sommige momenten een intense beleving.

Zhangjiajie was het Unesco Global National Forest park dat we bezochten. We hebben in twee dagen 35 kilometer gehiked en meer dan 2000 hoogtemeters beklommen. De uitdaging werd beloond met fantastische uitzichten. Met meer dan 3000 rotspieken, wilde apen slingerend in bomen (gespot), beekjes, watervallen en 550 boomsoorten is Zhangjiajie een uniek stuk natuur.

Naast de rotspieken keken we soms ook vol verbazing naar de groepen luidruchtige Chinese toeristen die zonder een hoger besef doen wat ze doen, achter een vlag met versterker aanlopen en natuur zien als attractiepark. Alles georganiseerd. We zuchten, gniffelen, filosoferen en ondergaan het. Het gebeurt in een land met 1.4 miljard inwoners waarvan er steeds meer de mogelijk krijgen om te reizen. Europe watch your back.

Fenghuang Ancient City bleek een traditioneel en charmant stadje waarvandaan we een dag later per bus naar Yangshuo reisde, zo'n 600 km zuidelijker. De afstanden zijn groot. In volgorde van vervoersmiddelen: taxi -> bus -> bus -> bus -> taxi - zijn we in tien uur naar Yangshuo gereisd.

Het is momenteel regenachtig -subtropisch klimaat- en hebben dus tijd even rustig aan te doen. Een boek te lezen. Een wandeling te maken, te schrijven, met Chinese steamed buns te ontbijten en het vervolg van de reis te plannen. Ook dat hoort bij onderweg zijn, pas in balans geniet je het meest.

Yunnan Province

October 12 in China

Tien uur, maandagochtend. De dagelijkse lokale markt stroomt vol, mannen kaarten gehurkt op straat, kleine winkeltjes zijn open, oudere mensen maken een wandeling en doen oefeningen, ik laat een kledingstuk repareren op straat en ontbijt daarna met verse noodles en lokale tafelgenoten die nog nooit een foreigner hadden ontmoet. Communicatie met handgebaren en een glimlach. Reizen is heerlijk.

Het was een relaxte week in de Yunann province, waar we vanuit Kunming zijn verplaatst naar Dali Ancient City en Shaxizhen. Een mix van de stad en bergdorpjes met een andere cultuur en dialect. In dit gebied leven veel etnische minderheden, waaronder de Bai minority.

Vanuit Kunming vertrokken we per bullet-train met 300 km/u naar Dali. Wie met de trein door China heeft gereisd herkent het vast: in een Chinese trein wordt veel geluid geproduceerd. Het zijn luide praters, altijd geluid aan op de telefoon, reclame in de trein en veel andere prikkels. Na de treinreis op zoek naar de bus zonder nummer. Rondkijken, Chinese tekens vergelijken en met handgebaren checken of we in de juiste richting zitten. Ook een levende Chinese puzzel om op budget kleinere dorpjes te bereiken.

De dagen in Shaxizhen waren en verademing qua drukte. Shaxi is een charmant historisch plaatsje gelegen tussen bergen, rijstvelden en een rivier. Het leven gaat hier in een rustig tempo. Zo ook wij. Vroeger was dit een centrale plaats in de belangrijke handelsroute met Tibet: 'The Ancient Tea and Horse Caravan Road'. We eten bij lokale eettentjes en struinen door de straten en omgeving. Hoogtepunt is de Shaxi friday market. Uit alle omliggende dorpjes komen Bai people met rieten-mand op de rug naar deze plek om weekinkopen te doen en andere mensen te spreken. Lokale tandarts, advocaat en veel eten zijn allemaal aanwezig. Bijzonder om als enige toeristen doorheen te struinen.

We zijn inmiddels weer terug in Kunming en vanmiddag reizen we door naar de zuidelijke provincie Hunan. Nog acht dagen voor ons China-visum verloopt en we de oversteek (moeten) maken naar Hongkong, waar de visumplicht niet geldt. Voor vertrek naar Hunan gaat mijn weg zo eerst nog langs mijn favoriete eetplek voor verse Chinese Dumplings om de hoek. Een eet-afscheid van Kunming.

Geniet van het mooie weer in Nederland!

City of Gastronomy!

October 7 in China

AZIË is eten! We zijn afgezakt naar Chengdu en je hoeft hier maar een willekeurige straat in te lopen en de Aziatische geuren komen je tegemoet. Heerlijk! Chengdu behoort tot de UNESCO City of Gastronomy. Alleen dat al maakt reizen (hier) een feestje.

We zijn inmiddels bedreven in het vinden van lokale budget eetgelegenheden. Dit zijn vaak de eettentjes met keuken aan straat, kleine krukken voor de deur, niet Engels sprekend, vaak basic TL licht en belangrijkste voorwaarde: waar locals eten. Waar omloop is, is het eten vers. In een oogopslag weten (soms ruiken) we inmiddels: go of no go. Menu met alleen Chinese tekens? Geen probleem. Hiervoor ontwikkel je trucs. Zo kan je het hostel een gerecht in het Chinees laten opschrijven, willekeurig iets van het menu kiezen, soms geholpen door een afbeelding of - onze favoriet- aanwijzen wat iemand anders op zijn/haar bord heeft liggen. Voor omgerekend 1.5 euro eten we de heerlijkste gerechten.

In Chengdu slapen we in het Panda Garden hostel in een 8 person mixed dorm, romantisch met onze stapelbedden tegen elkaar. Met het raam van de dorm half open waan je je op een druk verkeersplein met auto's en bussen. Raam dicht is met acht slapende mensen op een kamer ook geen optie. Zoeken naar de balans.

We vermaken ons met bezoeken in de stad, parken en eten. Het is een relaxte stad met toffe architectuur. Al mis ik het ping-pong in het park in Beijing wel een beetje (zie foto)...

Onze volgende bestemming is Kunming in de Yunnan provincie en reizen daarheen met metro, bullet-train en lokale bus. Een mooie China reis-ervaring.

Leven in Beijing 北京市

October 1 in China

Tussen de Chinezen! We verblijven momenteel in een stad met 21.7 miljoen inwoners. Eén van de grotere steden te wereld. En dat bevalt goed! Beijing is groots en afstanden zijn lang.

De anderhalve week die we in deze stad verblijven geeft zowaar een soort van ritme. Er heerst een bepaalde rust in de delen van de stad wat prettig is. We hebben het verblijf in ons hostel dan ook verlengd.

Het hostel wordt gerund door een Chinese familie die hun appartement heeft opengesteld voor reizigers en er zelf ook woont en leeft. Als ze samen eten produceren ze het meeste geluid van het hele hostel. Aan de keukentafel zitten betekent ook het aanbod van traditionele hapjes die door de familie worden klaargemaakt.

Beijing voelt als een relaxte mix van modern en innovatief Azië gecombineerd met oude tradities en historie. Er is veel te doen. De hoeveelheid parken middenin de stad, het niet zien van Westerse toeristen, de geuren, klanken in uitspraken, de behulpzaamheid van Chinezen die in straatbeeld verdrinken in hun telefoon - en rochelen en slurpen- valt op.

We eten, slurpen overheerlijke maaltijden tussen de locals in de hutongs, bezoeken cultuur en Chinese historie en mengen ons in het dagelijks leven. Daniëlle sport in parken tussen de lokale Chinezen, we doen boodschappen bij lokale supermarkten, slapen soms wat uit, ontbijten met een gebakken eitje en ik... bezocht een tandarts. Mijn spalkje was niet bestand tegen een bot van een schapenpoot in Mongolië en is in Beijing hersteld door mr. Hu Hoa.

Het vinden van een adres is hier als het oplossen van een levende puzzel. Veel locaties zitten verstopt in grotere gebouwen waardoor de zoektocht begint. Diverse metrolijnen, gebouw in, gebouw uit, aanwijzingen zoeken. Omdat de inwoners vrijwel geen Engels spreken biedt vragen geen hulplijn. Bij de keer waar we dit toch probeerden werden we in het Chinees overtuigend compleet de verkeerde kant op gestuurd.

Deze week wandelden we ook over één van de zeven (moderne) wereldwonderen: The Great Wall of China en bezochten we de Verboden stad. Uniek en indrukwekkend. Hierover later meer.

Zo gaat de reis qua gevoel over van een reguliere vakantie-reis naar reizen en het gevoel van leven in in het buitenland. Dat brengt een eigen dynamiek mee. Het gevoel van dagen verdwijnt. Niet elke dag highlights bezoeken met strakke planning, maar ook dagen even niets doen. 25.000 stappen op een dag zijn hier geen uitzondering als je op pad gaat.

Onze verlenging in Beijing had trouwens nog een andere reden: we zetten ons deze week schrap voor de 'China Golden Week'. Een nationale vakantieweek waarin er zo'n 800.000.0000 (!) Chinezen (je leest het goed) naar steden afreizen voor bezoek aan familie en toeristische attracties.

Wordt vervolgd.

Never miss updates of Jesper van der Vliet with our app: