Amerika-Mexico

• 21,4kkilometriä
  • Päivä 6

Washington

19. toukokuuta 2015, Yhdysvallat ⋅ ⛅ 26 °C

Omdat we ervan houden om rondgereden te worden, zijn we de dag gestart met een rondrit in een open bus door het centrum. Het was wel fijn dat het een open bus was, want net als in New York is de temperatuur in Washington circa 30 graden. Na de rondrit per bus zijn we uiteraard richting het witte huis gegaan en langs langs The Capitol.

Tussen het witte huis en de regeringsgebouwen zit een groot park met daaraan vast allemaal musea. Deze zijn allemaal gratis te bezoeken. Aangezien er verder toch weinig te zien was zijn we dan toch maar 2 musea ingegaan. Eerst hebben we het museum of American History bezocht en daarna Air and Space museum. Begin van de avond zijn we nog een keer met een bus een tochtje gaan maken maar dit keer een andere kant op. Zo zijn we ook op de plek geweest waar Martin Luther King zijn toespraak hield. Dat het het verlichte gebouw op de foto.

Washington Airport

20. toukokuuta 2015, Yhdysvallat ⋅ ☀️ 14 °C

Na een dag Washington is het tijd om richting het westen te gaan. 5.00 uit bed, 6.00 opgehaald en 9.00 de lucht in. (15:00 nl-tijd)

Up in the sky

20. toukokuuta 2015, Yhdysvallat ⋅ ⛅ 18 °C

Volgens planning zijn we om 9 uur lokale tijd opgestegen. We zitten in een mooi toestel van Virgin America en hebben wifi en USB oplaadpunten. Dit bericht komt dan ook van 24487 feet (7,46 km) hoogte. We hebben nog 4 uur te gaan. Het is bewolkt dus bij het raam valt weinig te zien. De locatie op de kaart is waar we nu vliegen.Lue lisää

Los Angeles airport

20. toukokuuta 2015, Yhdysvallat ⋅ ☀️ 21 °C

Na een hele zachte landing zijn we er dan: Los Angeles. Binnenlandse vluchten worden bij aankomst niet wie ondervraagd, dus gelijk al naar de bagageband. Nu nog wachten tot er iets verschijnt.

Auto ophalen

20. toukokuuta 2015, Yhdysvallat ⋅ 🌙 16 °C

Vanaf het landen stonden we met 30 minuten weer buiten de luchthaven met onze koffers. De autoverhuurbedrijven zitten iets verder van de luchthaven en gratis pendelbusjes rijden heen en weer. Omdat alles zo vlot ging waren we 2 uur te vroeg. Daarnaast was de wens om de auto in San Francisco laten in te mogen leveren dan de ophaaltijd. Met een klein beetje bijbetaling is dit gelukt. Vervolgens was het met Tamara auto's passen. Uiteindelijk hebben we een bescheiden auto meegekregen. Er zitten trouwens 2 maal 3 zitplekken achteraan dus er is nog plaats voor 6 erbij!Lue lisää

Hollywood

20. toukokuuta 2015, Yhdysvallat ⋅ 🌙 15 °C

Met de huurauto op weg naar Hollywood. Wel even wennen. Het is een automaat. Daarnaast heeft hij geen pook, maar een hendel als bij een bus waarmee je de standen kan wisselen.
    Uiteindelijk bij de Hollywood Boulevard aangekomen (je weet wel, met al die sterren op de grond) en we hebben een busritje genomen door de wijk. Vervolgens op weg naar het hotel. Die bleek 3 straten verder te zitten, dus daar waren we snel.
    In het hotel middels gratis wifi een goed restaurant opgezocht. Op dit soort toeristische plekken zitten de fastfood restaurants namelijk op de centrale plekken. Het is dus even zoeken als je dat niet wilt. Twee straten verderop bleek een hele goede italiaan te zitten. Daar zijn we gaan eten en was heel gezellig. Met live pianomuziek en een serveerster die ook nog 1 liedje mee zong.
    Het tijdsverschil met New York/Washington is 3 uur. Dit verschil gebruiken we mooi om de korte nacht van gisteravond in te halen. Het totale tijdsverschil is nu dus 9 uur. Wel vreemd om te eten en te bedenken dat het in Nederland dan 3 uur 's nachts is. We hebben trouwens een super grote kamer hier.Tamara heeft zelfs haar eigen Hollywood style opmaak hoek.

Omdat we niet altijd de foto's van het toestel kunnen halen komen foto's soms pas later bij een tekst of verschijnt een verslag pas later. Deze zien jullie echter wel in de juiste chronologische volgorde. Het kan daarom soms zijn dat verderop de website nieuwe verslagen of foto's zijn verschenen.

• Päivä 8

Universal Studios

21. toukokuuta 2015, Yhdysvallat ⋅ ⛅ 15 °C

Wie aan Hollywood denkt, denkt natuurlijk aan de welbekende televisie en film studio's. Daarom mocht een bezoek aan Universal Studios niet uitblijven. Middels een treintje ga je langs de verschillende filmsets. Ze hadden complete straten nagebouwd in verschillende thema's (jaren 60, het wilde westen en New York). Ook is er hele straat met huizen gebouwd voor Desperate Housewives. Helaas konden we niet binnen in de filmstudio's kijken. (waar ze o.a. CSI opnemen)

Behalve de tour met het treintje hebben ze nog een aantal pretpark attracties. De leukste hebben we hiervan gedaan. Daarna zijn we aan het eind van de middag in de auto gestapt richting Anaheim (circa een uur rijden) waar ons volgende hotel staat voor het bezoek aan Disney.

In theorie zou het een uur rijden zijn, maar helaas kennen ze ook in Amerika het begrip file. Dus na 2 uur waren we dan eindelijk in het volgende hotel.

• Päivä 9

Disney Dag 1, de aankomst

22. toukokuuta 2015, Yhdysvallat ⋅ ☁️ 16 °C

Op internet hadden we gezien dat onze eerste dag Disney samen viel met de viering van de 60e verjaardag. Op deze dag zouden ze open zijn van 6:00 's ochtends tot 6:00 de volgende dag. Wij waren uiteindelijk rond 10:00 in het park... we waren echter niet de enige...

Vanwege het 60 jarige jubileum werd er op deze dag de nieuwe parade en vuurwerkshow gepresenteerd. Nu blijkt dat er nogal wat die-hard Disney fans zijn. Toen wij aankwamen zaten langs de route van de parade al mensen plekjes bezet te houden. Terwijl de parade pas om 20:30 was!!! Omdat de meesten het ook nog een soort 'must' vonden om de complete 24 uur in Disney te zijn (waren zelfs speciale t-shirts van) waren er veel aan het slapen en leek het soms net een zwerversopvang. Sommigen hadden al om 4 uur voor de poorten gestaan zodat ze om 6:00 als eerste naar binnen konden...

Behalve de hoeveelheid mensen die op dit gebeuren af kwam, was het ook nog eens een bijzondere entourage. De gekste pakjes waren uit de kast getoverd en vrijwel iedereen had wel Mickey-mouse oren, een puntmuts of wat anders gek op het hoofd. Zelfs een stoere reus van 2 meter hoog en 1 meter breed liep rond in zijn mickey-mouse hemd.

Wie dacht dat het verzamelen van buttons en speldjes uit de mode was die heeft het fout. Hier in Los Angeles/Anaheim is het helemaal in. Iedereen loopt ermee op keycords en rugtassen te pronken alsof ze militair zijn en het de verkregen onderscheidingen zijn.

We moesten even bijkomen van deze pracht en praal (en de wachttijd bij de tascontrole, het blijft immers USA, en ingangscontrole) en Tamara ging naar de wc en Johan op een bankje zitten. Amerikanen zijn veel opener dan Nederlanders en al snel begon de persoon naast Johan te vragen hoe vaak hij hier al was geweest etc. Dit was een die-hard Disney fan van middelbare leeftijd die daar naast een andere fan zat. Beide kenden elkaar niet, maar zaten al een uurtje zo te praatten. Tijdens het gesprek kwam ook het onderwerp Honeymoon aan de orde. Na een tijdje een gesprek te hebben gevoerd liep de man weg en kwam terug met 4 buttons: 2 met "Just Married" en 2 met " First visit" .
    Uiteraard konden we zijn gebaar niet weigeren en spelden we de buttons op. Mede ook omdat we meer opvielen zonder buttons en gekke dingen dan met. En wie weet zou het ons nog wat brengen...

• Päivä 9

Disney Dag 1

22. toukokuuta 2015, Yhdysvallat ⋅ ⛅ 17 °C

Na het ontvangst zijn we met onze buttons op helemaal naar achterin het park gegaan. Achterin het park staat de welbekende " It's a small world" . Aangezien de wachttijd beperkt was besloten we om als eerste in deze attractie te gaan. Eenmaal voorin de wachtrij aanbeland te zijn, zag de attractie bediende onze buttons. I.p.v. met 10 personen in een bootje, mochten we daarom met z'n 2-en in het bootje. Zie bij de foto hieronder.

Bij een aantal attracties hebben we het mooie systeem van de fastpass. Je haalt bij de attractie een ticket op. Als je binnen het aangegeven tijdslot (doorgaans een uur) bij de attractie bent dan mag je in een bepaalde rij die hoogstens 15 minuten wachten is. Een mooi systeem bij attractie met 2 uur wachttijd. Alleen je moet wel snel zijn want op een gegeven moment zijn alle fastpasses al uitgedeeld. Je mag ook maar 1 fastpass tegelijk hebben. Dat is wel jammer.

Door goed gebruik te maken van de fastpasses en op het juiste moment bij een attractie te zijn wisten we de wachttijden overal te beperken tot maximaal 30 minuten. Niet slecht voor een dag waarop ze halverwege de dag de toegangspoorten sloten vanwege de drukte.

De attractie Alice in Wonderland heeft helaas geen fastpass en de wachttijd was steeds 60 minuten (staat overal netjes aangegeven). We vroegen aan een medewerker bij de uitgang of het de verwachting was dat het de hele dag zo zou zijn. Dit was inderdaad zo, maar bij het zien van onze button en het feit dat we pas 2 weken getrouwd waren, mochten we via de Exit naar binnen en waren we binnen de minuut in de attractie!

Verder hebben de buttons ons op dag 1 helaas geen andere voordelen opgeleverd dan een hoop leuke gesprekken. Met zowel medewerkers als andere bezoekers. Amerikanen zijn wat dat betreft veel spraakzamer dan de Nederlanders.

's avonds was het dan eindelijk zover en zou de nieuwe lichtjes parade van start gaan. Ook zou er direct erna een mooie nieuwe vuurwerkshow zijn. Hoewel de route van de parade al 8 rijen dik stond wisten we toch nog een mooi plekje te bemachtigen zonder daarvoor al 4 uur het plekje vast te houden. De parade was erg mooi en de plek waar we stonden was vlakbij een mooie zichtlocatie voor het vuurwerk. Na het parade moesten we slechts 10 minuten wachten en ging de vuurwerkshow van start. Onwijs groot vuurwerk met mooie animaties die verschenen op de gebouwen en uiteraard de bekende Disney muziek op de achtergrond.

Omstreeks half 11 was het vuurwerk afgelopen en we besloten richting de uitgang te gaan. We waren immers al bijna 12 uur in het park. Op de terugweg zagen we dat een klein gedeelte van het park nog afgesloten was. Dat gedeelte kon ieder moment open gaan. Dat was mooi want daar was nog een attractie waar we in wilden. Deze had echter ook de hele dag een wachtrij van 60 minuten. Na 5 minuten te hebben gewacht ging dit gedeelte van het park open en konden we zo de attractie in. Vervolgens zijn we wel naar de uitgang gegaan.

Vanuit het hotel waren we met een busje gegaan. Vanwege de drukte omtrent het 60 jarig jubileum stond heel de omgeving echter muurvast. Uiteindelijk kwam het busje 30 minuten te laat en waren we pas om 12 uur 's nachts in het hotel.