Tioman island

July 21, 2022 in Malaysia ⋅ ⛅ 28 °C

Äntligen framme!! Efter drygt två dygn på resande fot kom vi tillslut fram till Kumpung Panuba på Tioman island. Resan gick över all förväntan, alla flygbyten gick fint och väskorna kom fram. Bytet i Indien var dock… intressant. Trots att vi redan var incheckade hela vägen till Singapore så behövde vi typ checka in igen, en oklar procedur som tog en timme. Detta gällde dock alla passagerare, så verkar vara någon grej de har för sig. Ja och sen så fungerade ju Joels splitternya pass inte i immigration i Singapore,så han fick stå i en ny kö medan jag (Johanna) hämtade väskorna - som hängt med hela vägen från Stockholm!!

Framme i Singapore tog vi till slut en välförtjänt (och dyr) segeröl innan bussen mot Malaysia och Tanjung Gemuk avgick. Den väldigt skumpiga, och väl över hastighetsbegränsningen snabba, resan tog bara typ tre timmar, vilket innebar att vi landade i Tanjung Gemuk mitt i natten, och dessutom passade ett makalöst häftigt monsunregn på att ösa ner över oss precis när vi skulle av bussen. Vi fick kuta in under ett plåttak på någon form av parkering och stå där tills det värsta lagt sig. Efter att ha dragit på oss regnponchos och skydd för ryggsäcken hade regnet lugnat sig något och vi hittade en nattöppen liten restaurang där vi fick sitta och hänga tills nästa morgon. Vi roade oss med mobilspel och sötat kaffe och te.

Hur som helst blev klockan i alla fall snart 11 då färjan mot Tioman island gick. Efter en ca två timmar färjetur över ett ganska vågigt hav kom vi fram. Vi bor i ett mysigt litet rum med magisk utsikt över Sydkinesiska havet med egen terrass. Vårt boende hör till ABC-färjeläget/stranden, men ligger lite off, så för att ta sig till det område där alla små restauranger ligger behöver man vandra en liten bit genom djungeln, upp ganska brant och ner igen, vilket tar typ 10 min (Igår tog vi oss tillbaka på 6 min, Joel var mkt nöjd)

I förrgår när vi kom fram skulle vi ”bara ta en tupplur på en timme” kl 16, men vaknade kl 21.30 helt överkörda. Välbehövlig sömn, även om det var lite synd att sova bort första kvällen.

Igår gick vi längs med hela ABC- och Jetekstranden. Vi blev rekommenderade att hyra cyklar men tyckte att det lät onödigt, mysigt att gå ju! Visade sig att de hade rätt… det blev 4 timmar i gassande hetta fram och tillbaka och helt dyblöta av svett, men vacker promenad i alla fall. Nästa gång tar vi dock cyklarna..

Idag tar vi nog det mest lugnt, ser över vad vi vill göra resterande dagarna här på Tioman. Den 26e ska vi ta bussen norrut, till Kuala Besut,och därifrån ta färjan över till Perhentian Islands, vårt nästa stopp!