Satellite
Show on map
  • Day 155

    Koh Lipe

    December 19, 2022 in Thailand ⋅ ☁️ 28 °C

    Nästa stopp på resan var Koh Lipe, ytterligare ett ställe där jag (Jojo) varit förut, så jag var väldigt taggad på att se det igen och hur det har förändrats. Vi bokade till och med de första nätterna på samma hotell som vi bodde på då för 11 år sen!

    Koh Lipe är en jätteliten ö, man kan lätt gå runt den på en dag (vissa ställen kommer man dock bara till via båt/kayak). Vi hade 8 härliga dagar där, men tyvärr blev jag ganska rejält sjuk under ett par dagar, så även om vi hann göra en del, så upptäckte vi kanske inte lika mycket av ön som vi velat. Jag tror att jag blev matförgiftad i kombination med en förkylning. Inte en rolig kombo kan jag säga.. Skönt nog tillfrisknande jag hyfsat fort.
    Det var i alla fall roligt att vara tillbaka, jag skulle säga att mycket är sig väldigt likt, även om det är något mer bebyggelse. Hotellet, Mountain Resort, var sig likt, lite ombyggt, men lika najsiga bungalows som jag minns. Vi hade dock lite problem att ta oss dit, Google tog oss helt snett, så det slutade med att vi fick typ klättra i djungeln med våra stora ryggsäckar, haha! När vi väl tog oss ut ur djungeln kunde vi också konstatera att stranden på den sidan ön (norra delen) var lika magisk som sist. Gågatan på södra delen, där de flesta restauranger och barer ligger, var också sig lik, jag kände igen hur den snirklade sig, vilket var kul! Där besökte vi bl.a. en bar ägd av en svensk, Hållidej-bar, vi tyckte namnet var toppen, men kom inte på förrän dagen efter att det var ännu bättre än vi trodde - Hållidej kan ju utläsas som... Holiday..!
    Efter tre nätter på Mountain Resort flyttade vi till ett annat ställe, Lipe Beach Resort som var toppen! Läget var vackert på stranden, men en av de bästa grejerna var nästan den trevliga personalen. Vi njöt flera dagar av att bara ta det lugnt, vi har ju varit rätt aktiva och gjort saker mest hela tiden, så det var skönt att bara ligga i solen och läsa, och sen rulla ner i vattnet när det var för varmt. En liten fruktshake då och då, och livet var rätt gött.

    Eftersom jag var dålig så var den enda större utflykten vi gjorde att dyka, såklart! Tyvärr var sikten katastrof även här, i kombination med att lagom till dagens andra dyk ööösregnade det och med rätt höga vågor. Regn och vågor märker man inte något av när man väl är nere, men det i kombination med den kassa sikten gjorde att vi beslöt oss för att skippa det tredje dyket som vi planerat för. Vilket visade sig vara tur, vi mötte upp med vår dykguide på kvällen för en after dive-öl, och hon sa att sikten var ännu sämre på tredje dyket.. Vill dock nämna, under första dyket var sikten helt ok (dock nog bara typ 5-7 m) och vi såg en ovanlig muräna - dragon muray!

    Det dåliga vädret höll i sig vår sista dag, så efter den goda frukosten på hotellet satt vi mest och planerade inför avfärden mot Khao Lak, som skulle bli sista stora stoppet på resan. Dagen efter åkte vi så båt mot fastlandet och sedan hade vi en lång minibussfärd mot Khao Lak!
    Read more