Khao Lak

December 29, 2022 in Thailand ⋅ ☁️ 27 °C

Khao Lak fick bli resans sista långstopp, från den 20/12 tills vi skulle ta oss mot Bangkok för att flyga hem morgonen den 5/1. Detta inkluderade en dykresa på 3 dagar och 3 nätter, men den får ett eget inlägg!

Planen var som sagt att avsluta resan relativt lugnt, med mycket strandhäng och bad. Vi bodde först 3 nätter på ett ställe som hette Sunset Resort, ett halvlyxigt ställe precis i början av stranden utanför huvuddelarna av Khao Lak. Vi hade det toppen, solade och badade och åkte på en moppetur runt i Khao Lak, där vi framför allt besökte olile tsunami-minnesplatser. Khao Lak var det område i Thailand som drabbades allra hårdast av flodvågskatastrofen 2004, nästan alla som dog i Thailand, dog i Khao Lak. Vilket var runt 5000 thailändare och 2000 turister. Det statligt styrda museet var det bästa, litet men så fint och informativt uppbyggt. Utanför står två stora och flera små båtar som spolades hela vägen dit (ca 2 km) från havet under tsunamin. De visade också upp föremål, små som bestick och restaurangmenyer, till stora som bilar, som man tagit tillvara på under uppröjningen. Väldigt gripande.
    Vi besökte också en vacker utsiktspunkt där man vid vackert väder ser ända till Similian-öarna. Jätteskönt att bara tuffa runt på moppen och åka precis dit vi ville. Justja! På väg hem körde vi förbi en stor elefant med sin ägare som gick längs motorvägen :O

I övrigt var Khao Lak väldigt vilsamt. Vi bokade ett lyxigare ställe över juldagarna, tack vare att vi tillslut utnyttjade min 30-årspresent från Vendela, Nathalie, David och Benjamin (tack igen!!) så då ville vi verkligen passa på att utnyttja tiden där. Vi borde i en stor lyxig bungalow, några meter från vattnet, med en fantastisk veranda med solnedgångsutsikt. Så skönt att bara ligga i en solstol och göra ingenting. Medan Jojo låg och sov i stolen tog Joel ett par promenad äer längs stranden, väldigt vackert! Alldeles bredvid låg en resort som hade väldigt bra happy hour-priser, så där njöt vi av solnedgången nästan varje dag på den stranden. På detta lyxigare boende var vi också "tvungna" att vara med på deras julfest, man kunde liksom inte boka där utan att också köpa julfestbiljett. Vi lyckades dock pruta ner priset 1000 baht, så kändes helt ok! Julfesten var precis så man kan förvänta sig; en enorm buffe med både västerländsk, thailändsk och övrig asiatisk mat, väldigt gott! Även efterrättsbuffén var maffig och supergod. Sen var det show typ, musik och uppträdanden med danser från hela världen, ett lotteri och en spexig värdinna. Vi var dock helt slut, så vi lämnade poolområdet där festen var vid 22 och satte oss och tittade på från vår balkong istället.

Vi flyttade hotell en tredje gång och valde ett mer budgetställe denna gång, men det var ett riktigt bra billigt hotell uppe vid huvudgatan. Stora rum med en altan, mycket avställningsyta och ett stort badrum, och dessutom lätt att ta sig ner till stranden. Vi fortsatte vårt lugna avslut på resan med strandhäng, men vi bokade också resans sista äventyr - en tredagars dyk-LiveAboard, alltså liknande den till Komodo Island, men med dykning varje dag!

Khao Lak i sig är inte ett särskilt kul ställe tyckte vi. Genom hela byn går en enorm, 4-filig typ motorväg, som är superstrulig att köra på. Man kan bara korsa över till andra sidan på vissa specifika ställen, så om man inte fulkör på fel sida av vägen ibland så kan det hända att man måste köra 1-2 km förbi dit man ska, göra en U-sväng i U-svängsfilen, och sen köra tillbaka sagda kilometer. Dessutom blir ju miljön i stan rätt trist, högljudd och trafik-smutsig. Den långa stranden några hundra meter ner från huvudgatan är dock otroligt fin, och solnedgångarna där var helt magiska. Trevliga restauranger med rimliga priser, och dessutom inte så mycket folk på sina ställen. Så ska man hit och vill undvika stadskänsla, ska man definitivt betala lite mer och bo nere vid havet, eller i alla fall på havs-sidan av stora vägen.