Tournai (Doornik)

May 23, 2019 in Belgium ⋅ 19 °C

Zo komen we rond het middaguur aan in Tournai (Doornik). Hier gaan we op zoek naar de Jacobskerk. Bij de entree van de kerk is de Jacobsschelp in koper al te zien. Binnen lezen we dat we voor een stempel moeten zijn bij mevrouw Monique Despret, op het plein naar de kerk, op nummer 8. Hier wordt helaas niet opengedaan. Dan maar eerst lunchen. Jolanda heeft trek in patat met kibbeling. Laten we nu een patattent vinden die ook kabeljauwsticks verkoopt! Lekker, dat gaat er goed in. Na de lunch weer terug naar madame Despret, nog geen reactie. De kerk weer in, hier wordt druk geoefend op een groot, indrukwekkend orgel. We krijgen contact met de organist van de kerk. Na kerk gesprek gaat hij voor ons telefoneren. Madame Despret blijkt al een week onbereikbaar, maar wij kunnen naar de Office de Tourism voor een tampon (=stempel). Na het halen van de stempel vervolgen we onze weg. Vanaf hier gaan we de Schelde weer een heel stuk volgen over het jaagpad. Dat het pad zo nu en dan gewoon niet doorloopt vanwege bouwwerkzaamheden, daar zijn we inmiddels aardig aan gewend, evenals het dan opnieuw vinden van het spoor als je een kleine of grote omweg moet maken. Het laatste stuk laten we de Schelde links liggen en maken nog een klein klimmetje. Zwaar zijn de dorpjes met kasseien door het hele dorp, die schudden ons en onze fietsen behoorlijk door elkaar.Read more