Arriver ventre à terre à Ay

September 10, 2020 in France ⋅ ☁️ 22 °C

Ah, en toen waren we aangekomen in Champagne! Langs onooglijke dorpjes gereden, veel kathedralen gezien in wat slechts een dorp groot is (ongelooflijk eigenlijk), hier en daar leek de tijd nog stil te staan, lemen huisjes gezien die bijna omver vielen (zwaartekracht is een bitch, dit ✋ monument begint er ook over mee te spreken 😅).

De Fransen kunnen ook eigenlijk echt niet rijden met hun auto’s, ze laten zich opjagen door iets dom als een Belgische nummerplaat (de onze) die er zelf ook al een stevig tempo op nahoudt (klassieke BMW snelheid really) maar die ze toch kost wat kost moeten inhalen. Dat resulteert in halsbrekende inhaalmanoeuvres op het scherp van de bijna aanrijding, wellicht tast le COVID hier toch wat de hersenen aan.

Dat drukt de pret echter niet, we doen onderweg een stop in de Super U om wat picknick spul te kopen en profiteren van een verloren picknicktafel langs de baan om daar even neer te zitten - alles er op en eraan - met NUL mensen rondom ons, in volle natuur. Erg veilig allemaal.

Uiteindelijk komen we aan in onze Manoir, met eigen suite op het gelijkvloers, en met uitzicht op de prachtige tuin. Het is echt een pareltje en alles is aanwezig om hier volledig te ontspannen, wellness bijvoorbeeld check! Maar eerst een welkomstglas heffen op onszelf, “dat we dit nog lang mogen mogen” - voorwaar geen holle leuze in COVID-tijden (met al die vrijheid die ons wordt ontnomen!).

Na een eerste heerlijke douche in onze paleislijke badkamer (is dat een woord?) maken de ons klaar om te gaan eten. Heb een onooglijk klein eetplekje gevonden “Avarum” met een kleine kaart voor een (heel) zacht prijsje. De wijntjes zijn ook “niet gewoon” met een Sancerre als uitschieter die ons echt de ogen uitsteekt.

Ik kies voor de “vintage” tomatensla, oh die smaken! Fred de gerookte burrata met auberginekaviaar. Vervolgens neem ik tonijntartaar en Fredje een heel lekkere magret de canard. Dessert is fruitsla voor de ene. En een Baba au Marc de Champagne voor de andere. Ik ga jullie laten raden wie wat heeft gekozen.
    Als afsluiter brengen de voortreffelijke en supervriendelijke gastheren ons nog een glas Marc de Champagne “for the road”. Ja, 400 m. lopen naar ons verblijf is inderdaad nog een heikel avontuur met al die champagne, wijn en digestifke.

Enfin, ze hebben ons niet moeten wiegen eens we in ons bed lagen.