Pandemia 2020

September 2020
Weg uit ons kot!
Maar wel veilig (lees: ons vervelen in de natuur, wegblijven uit drukke steden met de tofste terraskes).
  • 648kilometers

In ons kot

September 8, 2020 in Belgium ⋅ ☁️ 17 °C

Nog niet helemaal duidelijk waar we vanavond gaan slapen, maar het zal relatief “in de buurt” zijn. Niet naar Japan (plan A). Niet naar Italië (plan B). Dan maar plan C. Momenteel cirkelen we rond de Champagnestreek, de Opaalkust, de Ardennen en Zeeland. Wie weet wordt het een roadtrip.

Spannend? Ja misschien, maar zo doen we’t hier wel vaker.

Zekerheden: de fietsen gaan mee. En we gaan niet in de aap gelogeerd zijn, anders komen we gewoon thuis overnachten. Ha!

Le Touquet Paris Plage

September 8, 2020 in France ⋅ ⛅ 18 °C

Le Touquet Paris Plage. Het is een naam die tot de verbeelding spreekt. En ja, ooit was hier de beau monde die het mooie weer maakte en de stad draagt er dan ook nog volop sporen van. Er is zelfs een luchthaven!

In de eerste wereldoorlog waren hier de ziekenhuizen gevestigd die de gewonden van het front verzorgden. In de tweede wereldoorlog zat het hier vol Duitsers die er de Atlantik Wall bouwden. Sporen zijn er nog volop aan te treffen.

Waarom we uitgerekend hier zijn beland? Wel, het is eerst en vooral “weg van huis” want dat was efkes nodig na maandenlang thuis werken. Er is maar één landsgrens over te steken wat ook wel meevalt in Pandemietijden. Het verandert ook zo snel allemaal!

Het eten is hier ook geweldig, de plateau royal is echt buitenaards lekker. De Franse wijntjes daarbij, ook very nice indeed, chéries!

Vandaag hebben we de buurt verkend met onze fiets en zijn we vervolgens op een terras beland bij Pérard, die ons echt de allerbeste zeevruchtenschotel EVER heeft laten proeven. Ben niet vlug onder de indruk, maar nu toch zeker wel. Well played indeed.

Par monts et par vaux, édition Touquet

September 9, 2020 in France ⋅ ⛅ 18 °C

Vandaag was het een dagje van overal en nergens. Fietsen doet dat wel meer. Je rijdt dan je neus achterna en op elk kruispunt kies je de richting die je het meeste aanspreekt. Gelukkig hadden we een richting, dankzij onze geweldige gastheer, halve Belg, die ooit nog de Hilton in Brussel heeft geleid. Het is een schatje en hij legt ons echt in de watten, met weetjes, leuke insider tips, en om te beginnen een heerlijk ontbijt.

Na het ontbijt, quelle délice 👌, zijn we naar la Canche gereden, de grote (delta-) monding van de gelijknamige rivier waar je een geweldig uitzicht hebt over de heuvelende landschappen errond. En we zijn blijven doorrijden, tot over die rivier, en keken onze ogen uit. Pittoresk wordt afgewisseld met kitsch, er zijn hier ook wel wat vergane gloriën te bewonderen. Niet vergeten: le pays des Ch’tis is niet zo heel ver hier vandaag. Margi margi margiieee!

Bij die (vergane) gloriën zitten ook wel wat architecturale pareltjes, die aan restauratie toe zijn, maar die nog altijd iets uitademen van wat het hier ooit moet geweest zijn. Mondain, het centrum van waar de high society graag verbleef, maar waar nu dus niet veel meer van te bekennen is. Een weetje dat tot de verbeelding spreekt: als Macron moet stemmen, doet hij dat blijkbaar hier in Le Touquet.

Wat ook absoluut opgemerkt werd: de villawijken hier rondom zijn ontzettend mooi en rustig. Heel veel exclusieve pied-à-terres, maar nu wel wat verlaten, het seizoen is voorbij.

Qua eten en drinken doen we ons hier niets tekort. Ben zelf nogal gek op alle soorten visjes en zeevruchten, dus dat is echt genieten geblazen als je ‘t hier voorgeschoteld krijgt, vers uit het zeetje. En van wijn kennen de Fransen ook wel iets natuurlijk. Hmm mm.

Champagne - here we come

September 10, 2020 in France ⋅ ☁️ 15 °C

Vandaag reizen we door naar Champagne. We hebben de covid-kaarten goed bestudeerd, we hebben een plan, we hebben nu ook een plekje gevonden om te logeren, alles is prima geregeld om vakantie te vieren met rust in ons hoofd. Belangrijk!

Vanochtend dus inpakken geblazen, nog genieten van een overheerlijk ontbijt op ons prachtige terras, en alsof het niet beter kan: de zon is nu ook volop doorgebroken. Dit is het leven, mannekes!

Over ons logeerplekje nog: als je in Le Touquet wil logeren, ga dan zeker bij Les Tchanquées slapen, privé jacuzzi waar we ‘s nachts nog inkropen, eigen terras waar het ontbijt geserveerd wordt, geen gangen waar je door moet lopen, je hebt je eigen ingang. En naast de deur staat de auto, dus echt supermakkelijk.

Nu we hier goed uitgerust hebben, zijn we klaar voor het vervolg. Allons-y!

Arriver ventre à terre à Ay

September 10, 2020 in France ⋅ ☁️ 22 °C

Ah, en toen waren we aangekomen in Champagne! Langs onooglijke dorpjes gereden, veel kathedralen gezien in wat slechts een dorp groot is (ongelooflijk eigenlijk), hier en daar leek de tijd nog stil te staan, lemen huisjes gezien die bijna omver vielen (zwaartekracht is een bitch, dit ✋ monument begint er ook over mee te spreken 😅).

De Fransen kunnen ook eigenlijk echt niet rijden met hun auto’s, ze laten zich opjagen door iets dom als een Belgische nummerplaat (de onze) die er zelf ook al een stevig tempo op nahoudt (klassieke BMW snelheid really) maar die ze toch kost wat kost moeten inhalen. Dat resulteert in halsbrekende inhaalmanoeuvres op het scherp van de bijna aanrijding, wellicht tast le COVID hier toch wat de hersenen aan.

Dat drukt de pret echter niet, we doen onderweg een stop in de Super U om wat picknick spul te kopen en profiteren van een verloren picknicktafel langs de baan om daar even neer te zitten - alles er op en eraan - met NUL mensen rondom ons, in volle natuur. Erg veilig allemaal.

Uiteindelijk komen we aan in onze Manoir, met eigen suite op het gelijkvloers, en met uitzicht op de prachtige tuin. Het is echt een pareltje en alles is aanwezig om hier volledig te ontspannen, wellness bijvoorbeeld check! Maar eerst een welkomstglas heffen op onszelf, “dat we dit nog lang mogen mogen” - voorwaar geen holle leuze in COVID-tijden (met al die vrijheid die ons wordt ontnomen!).

Na een eerste heerlijke douche in onze paleislijke badkamer (is dat een woord?) maken de ons klaar om te gaan eten. Heb een onooglijk klein eetplekje gevonden “Avarum” met een kleine kaart voor een (heel) zacht prijsje. De wijntjes zijn ook “niet gewoon” met een Sancerre als uitschieter die ons echt de ogen uitsteekt.

Ik kies voor de “vintage” tomatensla, oh die smaken! Fred de gerookte burrata met auberginekaviaar. Vervolgens neem ik tonijntartaar en Fredje een heel lekkere magret de canard. Dessert is fruitsla voor de ene. En een Baba au Marc de Champagne voor de andere. Ik ga jullie laten raden wie wat heeft gekozen.
    Als afsluiter brengen de voortreffelijke en supervriendelijke gastheren ons nog een glas Marc de Champagne “for the road”. Ja, 400 m. lopen naar ons verblijf is inderdaad nog een heikel avontuur met al die champagne, wijn en digestifke.

Enfin, ze hebben ons niet moeten wiegen eens we in ons bed lagen.

Fietsen langs de Marne

September 11, 2020 in France ⋅ ☁️ 26 °C

Fietsen in de Champagnestreek, dat kan best wel pittig zijn. Nu is het ook wel zo dat je door waterlopen te volgen, de fietstocht minder zwaar maakt. Het gaat minder op en af met die verdraaide hoogtemeters. Ik rij dan wel elektrisch, mijn medefietser niet, en laten we wel wezen: het moet wel plezant blijven hé! Bovendien sleur ik nogal zware fietstassen mee, met water, picknick, zonnecrème, alcogel, mondmaskers, portefeuilles, het wordt wel wat gewicht op de duur.

Vandaag dus een tochtje uitgestippeld vanuit Ay, langs het kanaal, en later langs de Marne. Het weer is prachtig, de zon schijnt volop, hier en daar een wolkje. De omgeving spreekt tot de verbeelding, met wijnranken overal rondom, de typische krijtbodem ook zichtbaar, en hier en daar al een vroege herfstkleur die opduikt. Les vendanges zijn afgelopen, de druiven worden volop verwerkt, de champagne in wording staat in de steigers.

We malen best wel wat kilometertjes af tot we een leuk plekje hebben gevonden om te picknicken. Die Fransen zijn wel geen simpel mensen, they eat pain for breakfast - zo wil de grap toch. Nu, le pain français is ook wel top du top. Het geheim schuilt in de soort tarwebloem die gebruiken, gemaakt van tarwe die enkel in Frankrijk op die manier groeit. Daarnaast wordt er in de oven ook stoom gemaakt, wat voor de fenomenale korst zorgt. Ah, ik kan er lyrisch over worden!

In een prachtige omgeving smikkelen we van le pain, le fromage, un peu de saucisson, en drinken we ... water. Dat zetten we recht op de terugweg, waar Fred een halve liter bier wegklokt, en ik mag nippen aan een goed glas Champagne, alvorens ik de rest ook achterover sla. Hmmm, dat kan ik echt wel gewoon worden!

Op de terugweg doen we een extra lus aan de fietstocht en rijden we nog eens over de Avenue de Champagne in Epernay, een van de duurste straten ter wereld, dankzij alle voorraad champagne die in de kelders onder die Avenue opgeslagen liggen. Een champagnehuis bezoeken doen we deze keer niet, kleine ruimtes met weinig verluchting zijn hier een slecht idee, le COVID n’est-ce pas.

Eens we terug op de kamer zijn, is het tijd voor een powernapje en de dagelijkse puzzel van “waar gaan we vanavond eten?”

Het wordt een champagnebar. Hm, wat zal ik straks dan eens drinken hé?

Entre deux fleuves

September 12, 2020 in France ⋅ ☀️ 21 °C

Vandaag langggg geslapen. Het degustatiemenu met bijpassende champagne van gisteravond zal daar wel voor iets tussengezeten hebben, maar een mens moet toch eten, n’est-ce pas?

Zoals steeds eten we ons ontbijt gewoon buiten, want dat is vakantie! We hebben ondertussen al een vast plekje in de prachtige tuin en eten op ons duizendste gemakje al dat lekkers op. We beramen een plan voor vandaag, en dat gaat weer iets met fietsen 🚴‍♀️ worden.

Bij het terugkeren naar de kamer raken we met de gastvrouw aan de praat over de State of Affairs hier in deze streek. Blijkt dat ze nog maar open zijn sinds november 2019 en dat toen COVID toesloeg. Grenzen dicht en hier zitten blijkbaar vooral Japanners en Amerikanen, maar die hele toevoer is nog steeds afgesneden.

Hun lockdown was nog een paar maten sterker, zij mochten maximaal 2 km. van hun huis verwijderd zijn, dus wandelen was OK. Fietsen niet. Bij het doen van boodschappen in de supermarkt werkt er bij het buitengaan gecontroleerd of er genoeg in de kar lag om een week te kunnen leven. Als dat niet zo was: hopla, keer uw kar maar en ga maar volhijsen. Amai. Vrijheden in 2020. Er is niet veel nodig om compleet terug te draaien hé.

De situatie hier lokaal was ook best wel ernstig. En nu nog steeds. Er is weer toenemende besmetting en mensen zijn het beu. Die combo maakt dat je echt goed moet uitkijken en risico’s moet proberen te vermijden waar je kan. Dat doen we ook voortdurend. We doen geen binnenactiviteiten, geen kelderbezoeken, geen proeverijen, niets daarvan. We doen wel tochtjes met de fiets, nemen onze picknick mee, en zijn quasi de hele dag buiten tot en met het terraske van het avondeten. Of als we binnen moeten zitten, dan is er voldoende ruimte tussen. Meestal observeer ik een tijdje voor we naar binnengaan hoe het precies loopt en of er veilig wordt gewerkt, en pas als ik dat kan vaststellen, gaan we naar binnen. Liever toch geen risico’s lopen.

Vandaag dus terug op de fiets. Nu de andere kant opgereden en heerlijk gepicknickt aan de waterkant. Onze route lag tussen twee waterlopen, het kanaal en de Marne. En op het einde zijn we in Ay zelf een kijkje gaan nemen, en zelfs de heuvels opgereden. Prachtig uitzicht was onze beloning...

Straks nog naar Hautvilliers, voor nog meer vergezichten. La vie est belle en France.

Van France gesproken... omdat we morgen nog verder vakantie vieren in België, hebben we ons passenger location form ingevuld. Wat was dat zeg, zo’n brol!

Enfin, nu nog van Champagne profiteren! Al wat dat we g’had ‘hmn, da pakke z’ons nie af! Vrij naar Kenji Minogue.

Champagne, on se dit au revoir

September 13, 2020 in France ⋅ ☀️ 16 °C

Tussenstop in Reims. Dat moesten we toch eens bekijken. Prachtige kathedraal die ik nog ken van mijn studietijd (uit de boeken). Hier werden namelijk alle Franse koningen gekroond, gezalfd en een aantal ervan ook gedoopt. Een traditie die teruggaat naar Clovis die een ampul van de Heilige Geest zou ontvangen hebben met het zalvingsspul voor al die royal bloods.

Champagne overal te zien. Vandaag skippen we even want het was gisteren iets te plezant. Mijn arme heufd.

We hebben dus met frisse tegenzin ons verblijf verlaten na een prachtig ontbijt en een geweldige laatste keer op die porseleinen troon (volautomatisch met achterwerk-beregening en -afdroging, want er zitten veel Aziatische gasten in normale tijden en die zijn daar enorme fan van). Die gaan we zeker missen! De dagelijkse coupekes ook.

En dan nu: op naar Dardennen. Dat wordt ook nog tof.

Durbuy, de aap en twee ezels

September 13, 2020 in Belgium ⋅ ⛅ 24 °C

Na ons bezoekje aan Reims was het dan zover. Tijd om terug te keren naar België. Goed gemikt moment, want het is hier ook prachtig weer ondertussen.

Op de grens tussen Frankrijk en België stoppen we om te picknicken, we vinden een mooi plekje met picknicktafel en installeren ons. Net als we vaststellen dat het passeren van de grens zelf hetzelfde is verlopen als in niet Corona-tijden, weinig memorabel, geen grenscontroles, geen “en waar komen jullie vandaan”-ondervraging, net zomin een blije ontvangst voor terugkeer van deze verloren zoon en dochter, horen we toch een fanfare in de verte. Ha! Daar zijn ze met hun feestgedruis! Een goed gedacht is ook veel waard, en met wat fantasie heb je overal wel plezier.

We zetten het laatste stukje in naar Durbuy en het valt me op hoe véél drukker het op de weg wordt, een zonnige zondag is genoeg om veel volk de baan op te sturen. Ons verblijf is een beetje zoeken, want een precies adres is er niet, maar uiteindelijk kunnen we ‘t wel vlot vinden dankzij de bewegwijzering.

Waar we al wat voor vreesden, wordt ook waarheid. Dit verblijf gaat niet onze top van 2020 worden. Het is een beetje een kruising tussen een openbaar zwembad qua sfeer in de gang, bosklassen en een hersteloord van de mutualiteit. We hebben wel de wellnesskamer met eigen jacuzzi en sauna, maar zelfs dat kan de aandacht niet afleiden van de erg vuile ramen, het wiebelige bed (ik ben wel wat een prinses die snel op een erwt ligt), het gejengel van kinderen in de speeltuin (toegegeven, voor het eerst deze vakantie) en een troosteloos slecht onderhouden tuin.

Bon, het is nu zo, hoe kunnen we ‘t hier nog leuk maken, voor die ene avond die we hier gaan doorbrengen. Ah, we zullen eens goed gaan eten in Durbuy zelf hé. We hebben een goed plekje uitgezocht met een leuk terras, pal in het pittoreske centrum. Durbuy zelf is nog altijd een veel te drukke plek met teveel mensen in de kleine straatjes. Moet ik blijkbaar helemaal naar België komen om me hier onveilig te voelen en constant achteruit te deinzen als mensen te dichtbij komen, of door gewoon een boogje te maken en de stoep even te verlaten - al is het ook zwaar opletten geblazen want hier vlammen de patsers graag met hun bolides in volle snelheid door het centrum. Beetje Place Matuvu toch wel.

Gelukkig kunnen we er goed om lachen en voelen we ons wel op het gemakje eens we neerzitten in het restaurant. Allez, op het mooie terras. We genieten van de mooie avond, het lekker eten en elkaar, echt heerlijk gegeten, en deze keer heb ik me niet laten vangen: 1 glas lekkere witte wijn. Dat pakken ze ons niet meer af.

Omdat ik 38 jaar geleden op bosklassen ben geweest in Durbuy, wilde ik nog eens door het centrum wandelen en kijken of ik nog dingen herken. Het is toch wel anders, maar na een beetje zoeken vind ik wel terug de plek waar we ‘s avonds mochten spelen, aan de oevers van de Ourthe. Het was een mooie plek, toen, en nu nog steeds, en het is gek om die kleine boom van toen nu zo reusachtig aan te treffen. Tijd hé. Ik word er nostalgisch van.

Na onze avondwandeling is het tijd om terug in de aap te gaan logeren. We zijn niet altijd on top of our booking- of AirBnB game, soms zijn we gewoon twee ezels die op basis van een paar veelbelovende foto’s een verblijf boeken. Of is het contrast met ons vorige verblijf gewoon te groot?

Acht, dat gaat ons niet stoppen om er eens goed over te klagen in deze Footprint. Morgen trekken we naar Esneux, voor ons laatste stukje reis. Benieuwd!

Great Expectations - Esneux Edition

September 14, 2020 in Belgium ⋅ ⛅ 24 °C

Vandaag naar Esneux. Eerst nog in Durbuy wat tijd doorgebracht, in het zonnetje deze keer, en het is meteen al erg warm vandaag.

We hebben ook nog niet ontbeten, maar meteen een lunchke doen zal ook wel eens lukken hé.
    Na wat rondwandelen hebben we een leuke plek gevonden met een plankje lekkers. Bubbels als ontbijt, dat mag het ook wel eens zijn.

Na dat lekkers kriebelt het om door te rijden naar Esneux en dat doen we ook. We kunnen pas in ons verblijf vanaf 16:00 uur, en omdat we zelf ook dingen kunnen koken en ik daar eigenlijk wel zin in heb, besluiten we naar de lokale delhaize te gaan. Ook voor ontbijt zijn we op onszelf aangewezen nu. Na het inslaan van proviand en drank, het is nog altijd vakantie n’est-ce pas, is het moment van intrekken in ons kasteeltje aangebroken. Met veel verwachting, want het ziet er top uit op AirBnB, en je weet: grote verwachtingen zijn soms een bitch.

Blij om te melden dat onze great expectations nog ruimschoots overtroffen worden... hoe precies is voor een volgende post!