Happy Holi! 🎨🌈

March 24 in Nepal ⋅ ☁️ 22 °C

Happy holi!

Ved et (fantastisk) tilfælde, havde vi fået lagt vores trek til Pikey Peak, så vi ville komme hjem dagen før den store Holi festival i Kathmandu; så den skulle vi selvfølgelig med til 🎊

Holi er en hinduistisk festival, hvor man fejrer noget med, at det gode vinder over det onde, og at foråret og alle farverne er på vej. Sagt med andre ord, det er en massiv farvefestival!

Rundt i hele byen var der farve-og vandkrig, hvor ordene 'happy Holi!' lød over det hele. Børn rendte rundt med vandpistoler og vandballoner, og ved hvert gadehjørne skulle man passe på, for man vidste, at der ville være fare på færde, når man drejede om hjørnet 🔫 langs gaderne købte man farvestrålende pulver, som man brugte til at smørre i folks ansigter imens man ønskede dem en 'happy holi'.

Til festivalen mødtes vi med tyskerne fra vores trek, og bare på deres gåtur fra deres hotel til vores, var de allerede smurt fuldstændig ind i farver. Man får åbenbart ekstra meget opmærksomhed og farve, når man som høj og lys europæer stikker ud i mængden. Så der gik selvfølgelig heller ikke lang tid, før vi også var helt igennem indsmurt i alskens farver 🎨🌈

Rundt omkring i byen var der desuden sat forskellige musikscener op, så der kunne også danses godt igennem. På en måde mindede Holi ret meget om det københavnske 'Distortion' - bare tilsat en hulens masse vand og farver. Vi havde i hvert fald en sjov, intens og farvestrålende dag 🍻🎊🇳🇵