Nepal og Vietnam

March - April 2024
Så tager vi på eventyr!
Vi tager afsted i små 7 uger, hvor vi er i Nepal den første halvdel af tiden, og derefter rejser vi til Vietnam 🌻🥳

Ankommet til Nepal

March 8 in Nepal ⋅ ☀️ 16 °C

Så er vi er kommet godt frem til Nepal 💪

Flyveturen hertil er gået godt.
    Fra Danmark til Dubai fik vi set den anmelderroste film 'Oppenheimer', og så fik vi desuden en kanon rar sidemand, som også var på vej ud i den store verden på et længere eventyr, så det talte vi en del om 🇳🇵🇯🇵 Fra Dubai til Nepal forsøgte vi at få sovet, så vi var klar til dagen, når vi landede kl. 8 lokal tid i Kathmandu. Dette gik nogenlunde; pånær at vi havde verdens mest snaksagelige amerikaner bag ved os - men okay, det er nu også meget hyggeligt at små-slumre til røverhistorier om 'Yetien', og hvem ved, måske vi selv skal ud og møde yetien, når vi tager til bjergene lidt senere på rejsen😉

I Kathmandu bor vi på et simpelt hotel, men det har hvad det skal have. Derudover har vi gået en tur i nabolaget hvor vi har set alskens butikker med bedeskåle, vandreudstyr, machetter, kunst og øvrigt håndværk.

Alt i alt er vi indtil videre glade for byen, og vi glæder os til at lære Nepal endnu bedre at kende 🇳🇵😁🌻

På eventyr i junglen

March 9 in Nepal ⋅ ☀️ 22 °C

Under et døgn efter at vi er landede i Nepal, er vi draget på trekkingeventyr🚶‍♂️

I går (lørdag) tog vi bussen sydvest fra Kathmandu for at komme ned til Nepals lavland / Chitwan regionen. Vi kan hilse at sige, at der ikke er spor lavt i lavlandet 😂 I går startede trekket, hvor vi skulle op i 1400m, hvor vi startede trekket i 300 m.o.h. - det var hårdt, men det lykkedes os at komme frem 💪 Om natten skulle vi, vores to guides samt bærer, bo på et 'home stay'. Med andre ord; vi skulle bo primitiv, men enddog virkelig hyggeligt 😍

Vi fik serveret aftensmad ved plastikmøbler, og rundt om os rendte der gedekid, høns og hunde - og gedekiddene sneg sig også ind på vores værelse i løbet af aftenen 😂🐐

I dag, søndag, stod vi tidligt op for at se solopgangen over bjergene - hold da op, hvor var det magisk 🌄 Og efter en nepalesisk morgenmad fortsatte vi vores trek. I dag skulle være den 'hårde dag'. Turen var helt bestemt længere, og dele af turen var gennem tæt beplantning og smalle stier på stejle bjergsider, men der var ikke ligeså lange og hårde opstigninger, så turen var hård på en anden måde 🥾 Turen startede dog med 500 højdemeter, hvor vi skulle gå op til områdets højeste punkt (Siraichuli Hill), hvorfra vi havde en fantastisk udsigt til alle sider 🏔️🇳🇵

Igen i aften skal vi bo ved et 'home stay'. Her har vi et helt loft for os selv, med bliktag, utætte vægge og alt det andet som hører til. Men det er drønende charmerende. På det nye homestay er her i øvrigt endnu flere dyr. Det vrimler med hunde, køer, geder, høns og katte, og der er en konstant larm af gedekid som kalder på hinanden. Men vi elsker det 🥰

Alt-i-alt går trekket indtil videre godt, og vi glæder os til at komme ud til det rigtige lavland med næsehorn, tigere osv. De næste dage 🦏🐅

Lavlandet i Chitwan

March 11 in Nepal ⋅ ☀️ 24 °C

Så er vi tilbage i Kathmandu - og har igen mere stabilt internet - efter nogle begivenhedsrige dage i junglen 🦏🐒🇳🇵

I forgårs (mandag) havde vi vores sidste dag på selve trekket. Her stod vi tidligt op, og vi fik endnu engang mulighed for at nyde vores morgenmad med solopgang over bjergene; det kunne man altså godt vænne sig til 😉🌄

Herefter gik vi nedad i ca. 3 timer, og da vi næsten var nede, var vi heldige at se en større flok aber 🐒

Da vi kom helt ned, havnede vi i udkanten af en større landsby, hvor vi skulle samles op i en jeep, som skulle tage os til vores homestay i Chitwan. Vi fik sagt farvel til vores skønne guider, og vi drog mod 'hotellet'. Her boede vi noget pænere end i bjergene, selvom vi måtte dele badeværelset med en flok myrer; men okay, det var trods alt bedre at have et badeværelse med toilet og myrer fremfor at have et hul i jorden 🐜🚽😅

Efter at have hvilet os lidt på værelset, skulle vi atter ud og opleve noget. Denne gang stod aftenen i kulturens tegn, hvor vi kom hjem til en lokal familie, hvor vi skulle være med til at lave nepalesisk aftensmad. Maden blev formidabel, og efter maden skulle vi åbenbart lære at danse traditionelle danse fra lavlandet 😅 Dansene er typisk for kvinder, men Andreas fik ikke lov til at slippe 👳🏻‍♀️ Vi havde begge svært med at følge med i dansene, men sjovt, det var det!

Safari i junglen

March 13 in Nepal ⋅ 🌙 13 °C

I går, tirsdag, var den helt store jungle/safaridag 🐊🛶🐅

Vi skulle endnu engang tidligt op, for at nå dagens strabadser. På hotellet var det muligt at nyde sin morgenmad ude ved flodbreden; så det gjorde vi selvfølgelig. På den anden side af bredden gik en flok tamme elefanter rundt og hyggede sig, hvilket vi hyggede os meget godt med at sidde og kigge på. Men pludselig kunne vi også se, at der længere nede langs floden var et næsehorn! 🦏 Næsehornet var kommet fra junglen og ind til byen, hvilket angiveligt ikke sker så tit, så det var vist ren og skær held, at vi kunne drikke morgenkaffe og samtidig betragte sådan 'en tyk enhjørning' 🦄

Efter morgenmaden blev vi kørt i jeep ind i selve junglen. Her skulle vi på kanotur, hvor vi i kæmpe kanoer lavet af udhulede træstammer, skulle drive med langs floden for at betragte dyrelivet. Her så vi mange krokodiller (hold op nogle store bæster), masser sjove fugle og en enkelt abe 🐒

Efter en halv times tid på vandet, var det tid til at komme ind og gå i junglen. Her gik vi med en smadder dygtig guide, som tydeligvis kendte sin jungle og dens dyr godt. Håbet var at se en tiger, vild elefant, næsehorn eller bjørn. Ingen af delene lykkedes desværre. Men vi var lige i hælene på en tiger. Guiden opsnappede lugten af 'kattepis'; og rigtig nok fandt vi tis, som endnu ikke var fordampet, og derefter fandt vi fodspor. Vi prøvede ihærdigt (Karin var måske knapt så ihærdig) at følge Tigerens spor, men til sidst måtte vi opgive 🐅 Tilgengæld fik vi set en masse andre sjove dyr såsom aber, hjortedyr, diverse fugle og en python (død, gudskelov) 🐍

Efter en hurtig frokost, skulle vi igen ind i junglen. Denne gang skulle vi på en 4 timers jeepsafari. Her var vi smadder heldige at se intet mindre 8 næsehorn i løbet af eftermiddagen (mere end 1% af næsehornene i hele nationalparken). Desuden så vi en stor flok aber, en masse dådyr, krokodiller, flere sjove fugle mv. 😎 I jeepen fik vi os desuden et par nye veninder, Livvy og Chel fra Australien, som var et par skønne ældre damer på eventyr. Vi hyggede os gevaldigt; og vi var vist alle enige om, at turen blev liiige spændende nok, da vi på et tidspunkt kom til et område i brand (man brænder gammelt og dødt græs af, for at der hurtigere kan komme nyt friskt græs til dyrene) , og chaufføren valgte at trykke speederen i bund, og køre lige igennem, på trods af ild på begge sider af vejen 🔥 men okay, de var vist rimelig vant til det, og vi kunne se, at flere jeeps gjorde det samme; så måske var der bare os som var sarte 😅

Efter en hel dag i junglen, hvor vi konstant var på udkig efter spændende dyr, var man godt træt i hovedet. Men vi skulle liiige forbi et kulturcenter, hvor vi skulle se et show med de lokale danse; og hold nu op, hvor er det storslået, når de giver den fuld gas, og ikke skal have et par turister med på slæb 😉

Ankomst til Himalaya

March 16 in Nepal ⋅ 🌙 14 °C

De sidste par dage har vi brugt på langs i Kathmandu; hjemmefra havde vi godt læst citatet "its not a matter of if - but when" om rejsemave i Nepal. Det citat skriver vi gerne under på nu 😂

Heldigvis havde vi et større rejseapotek med os hjemmefra, så det skulle ikke forhindre os i at komme i bjergene, som er det næste på vores program 🏔️

I morges blev vi derfor hentet kl. 5 i en jeep, som absolut ikke er lavet til langbenede europæere. Her skulle vi sidde godt klemt 7 mennesker i 10 timer til lyden af traditionel nepalesisk musik, som chaufføren havde kørende på fuld drøn vejen 🎶

Undervejs ramte vi en flere hundrede meter lang kø på en bjergvej grundet et uheld forude. Det forsinkede os lidt men blev taget i godt humør 🚙🚗🛻

Men vi er kommet godt og helskindet frem til Himalayas bjerge, hvilket jo er det absolut vigtigste 😊

Her skal vi på 'Pikey peak' trekket med bureauet 3sisters . Vi er nu kommet til Dhap (2900 m.o.h.), og i løbet af den næste uge, skal vi både se flot natur og høje bjerge, og så skal vi desuden opleve en masse kultur; herunder skal vi forbi Thupten Choeling Monastery, som er det eneste kloster, hvor der både bor munke og nonner 🛕

Vi glæder os i hvert fald meget til at se, hvad den næste uge bringer 🥾🌄🪷

Trekking til Pikey Peak og Junbesi

March 17 in Nepal ⋅ ☁️ 7 °C

Vi har nu haft fire vandredage i Himalaya 🥾

Den første dag stod på en let vandretur på en 4-5 timer (fra Dhap til Jhabre). Hele vejen blev vi fulgt af en hund, som så lidt medtaget ud. Vi kaldte ham Gustav. Gustav tog simpelthen med hen og overnattede ved vores tehus i Jhabre. I tehuset faldt vi i snak med en flok jævnaldrende tyskere, samt en østrigsk kvinde, som alle skal ud på nogenlunde den samme rute ved 'Pikey peak'.

Dagen derpå forsøgte Gustav at følge med os videre, men vi fik ham til at blive tilbage. Dagen stod på et længere og hårdere trek, hvor vi skulle gå i 7-8 timer med en masse højdemeter. Her skulle vi ende ved 'basecamp' til Pikey peak og overnatte i et tehus beliggende i ca. 3700 m.o.h. På vejen spiste vi frokost ved et lokalt lille køkken, og her mødte vi igen tyskerne... - og Gustav! Han var simpelthen fulgt med dem, så nu begyndte han at være langt hjemmefra 😅 Heldigvis kom en flok trekkere den modsatte vej, og Gustav gik nu med dem, så forhåbentligt kommer han godt hjem igen 🤞🏻 I basecampen var der masser liv og sniksnak om aftenen. Her boede vi bl.a. sammen med tyskerne fra tidligere, et par amerikanere og nogle mountainbikere. Alle skulle tidligt op, for at kunne nå op til solopgang på Pikey peak dagen derpå 🌻

Som sagt så gjort; i går stod vi op, så vi var klar til at gå kl. 4.30, så vi kunne se solopgangen på toppen (4067 m.o.h). Der var helt stjerneklart, og vi kæmpede os op af bjerget iklædt varmt tøj og pandelygter. Kl. 5.40 var vi fremme på toppen, og hold nu op en udsigt! Her havde vi den smukkeste morgen med udsigt over til store bjergkæder; og nåhr ja, så kunne vi da også se Mount Everest 😎

Herefter skulle vi egentlig bare gå ned ad i ca. To timer, og så var vi fremme ved et nyt tehus (i Jasmane Bhanjyang), hvor vi skulle have en rigtig slappe-dappe-dag. Vi fik læst, sovet lur, og badet (okay, vi fik en spand varm vand og sæbe), og så spiste vi en masse 'momo', som er en slags Tibetansk dumpling 🥟

I dag er vi gået videre til bjergbyen Junbesi (5-6 timers trek). Da vi vågnede i morges, var det overskyet, og mens vi spiste morgenmad så vi et par enkelte snefnug falde. Sneen tog dog til, og de første timer gik vi i snevejr, og undervejs fik vi brug for kæder om skoene, så vi ikke skøjtede rundt Heldigvis var det kun i en kort strækning, at det var nødvendigt. Vi fik frokost i et tehus på vejen. Her var der tændt op i brændeovnen og vi kunne varme samt tørre os selv og vores grej, inden vores videre færd. Efter nogle timer i støvregn kom vi endelig frem til tehuset i Junbesi. Her mødte vi igen tyskerne og østrigeren, så det er smadder hyggeligt, at man efterhånden kender hinanden. Nu sidder vi i fællesrummet, nogle spiller kort, andre læser, og nogle tyske pensionister har købt øl fra hjemlandet. Det kan altså noget det her trekkingliv 🥾😁⛰️

På besøg i Thupten Choeling kloster

March 21 in Nepal ⋅ 🌫 0 °C

Torsdag morgen travede vi fra vores hostel i Junbesi mod Thupten Choeling Klostret, som ligger halvanden times gang op ad bakke. Ved ankomsten blev vi mødt af utallige vanddrevne 'bedemøller' og en meget smuk indgangsportal. Kort efter indgangen lå en buddhistisk skole, hvor børn løb rundt i munkeklæder og legede, som børn nu engang gør. Det var bl.a. pudsigt at se en lille munk give en anden en 'nuggi' 😅 Området var en helt lille by, hvor hver munk/nonne havde sit eget hus, og så var der selvfølgelig også selve templet, eller 'Gumbaen', som det hedder her. Da vi ankom blev vi vist rundt inde i Gumbaen, som var pyntet smukt fra gulv til loft. Inde i gumbaen var en ældre munk, som ikke kunne et ord engelsk, men han syntes vist, at vi var lidt gode, så han prøvede at vise os lidt rundt derinde, og udpegede forskellige figurer og billeder, og fortalte os deres navne. Herefter bandt han en rød snor om vores halse, hvorefter han gav os en kugle et-eller-andet. Kuglen skulle spises, og suk... Den smagte rædselsfuldt. Karin måtte til sidst give op og spytte den ud, for ellers var den skam røget ud igen helt af sig selv 🤢 Så meget for at være høflig og prøve at være respektfuld 😅

Under gumbaen var der et stort køkken, hvor de havde et kæmpe stort brænde 'komfur' (bygget af ler), og der var nogle dertilhørende gigantiske gryder. I køkkenet var en håndfuld nonner godt i gang med at lave frokost, og da det blev tid til at spise, blev vi gennet ind i en lille spisesal ved siden af køkkenet. I spisesalen tilbragte vi en god del af dagen, hvor vi løbende fik serveret te og kiks, og så fik vi (gennem vores guide) stillet lidt spørgsmål til den håndfuld munke og nonner, som var i rummet. Her fortalte de bl.a. at den nuværende 'Llama' af templet, som er en 10 årig dreng, er intet mindre end den 33. Reinkarnation af Lamaen. Vi havde før hørt, at det var den 14., men det er åbenbart Dalai Lama, som er d. 14. Reinkarnation. Desværre var Lamaen på besøg i Kathmandu da vi var der, så ham fik vi desværre ikke mødt. Dog fik vi set den tidligere lama, som var udstillet i templet. Han er åbenbart blevet mumificeret og dækket med guld, så ham havde de inkorporeret i en stor skulptur i templet.

Fredag stod vi tidligt op for at være med til morgen-bønnen. Her startede de med at 'chante' kl. 6.30 (en slags messen af hellige skrifter); og hold nu op, hvor lyder det egentlig vildt og betagende! Efter en lille time blev vi tilbudt at gå i køkkenet efter en kop te, og da vi kom tilbage igen, var de stadig i fuld gang. Det viste sig, at det åbenbart skulle stå på i hele 2 timer; og det gør de så hver dag, vildt!

Ud mod formiddagen var vi endelig klar til at gå trekkets sidste stræk, som var en 5 timers vandretur mod byen Phaplu. Her skulle vi bo på et hyggeligt lille hostel, og for at fejre at vi var kommet helskindet igennem turen, skålede vi i lidt øl om aftenen. Dagen derpå havde vi endnu en laaang jeeptur tilbage Kathmandu, og efter 11 timer i jeep var vi endelig fremme i den hektiske by, som er en diametral modsætning til den smukke og rolige natur i bjergene.

Alt-i-alt har vi haft en helt vidunderlig uge i bjergene, og vi er meget taknemmelige for vores fantastiske og søde team fra 3Sisters (Indra, Kumari og Ratu), som var med til at gøren turen endnu bedre 🙏🥾

Happy Holi! 🎨🌈

March 24 in Nepal ⋅ ☁️ 22 °C

Happy holi!

Ved et (fantastisk) tilfælde, havde vi fået lagt vores trek til Pikey Peak, så vi ville komme hjem dagen før den store Holi festival i Kathmandu; så den skulle vi selvfølgelig med til 🎊

Holi er en hinduistisk festival, hvor man fejrer noget med, at det gode vinder over det onde, og at foråret og alle farverne er på vej. Sagt med andre ord, det er en massiv farvefestival!

Rundt i hele byen var der farve-og vandkrig, hvor ordene 'happy Holi!' lød over det hele. Børn rendte rundt med vandpistoler og vandballoner, og ved hvert gadehjørne skulle man passe på, for man vidste, at der ville være fare på færde, når man drejede om hjørnet 🔫 langs gaderne købte man farvestrålende pulver, som man brugte til at smørre i folks ansigter imens man ønskede dem en 'happy holi'.

Til festivalen mødtes vi med tyskerne fra vores trek, og bare på deres gåtur fra deres hotel til vores, var de allerede smurt fuldstændig ind i farver. Man får åbenbart ekstra meget opmærksomhed og farve, når man som høj og lys europæer stikker ud i mængden. Så der gik selvfølgelig heller ikke lang tid, før vi også var helt igennem indsmurt i alskens farver 🎨🌈

Rundt omkring i byen var der desuden sat forskellige musikscener op, så der kunne også danses godt igennem. På en måde mindede Holi ret meget om det københavnske 'Distortion' - bare tilsat en hulens masse vand og farver. Vi havde i hvert fald en sjov, intens og farvestrålende dag 🍻🎊🇳🇵

Sightseeing i Kathmandu

March 25 in Nepal ⋅ ☀️ 18 °C

Så sidder vi i lufthavnen i Kathmandu, og venter på, at vi kan boarde på flyet mod Vietnam (med et enkelt stop i Thailand) ✈️

De seneste dage i Kathmandu har stået i kulturens tegn, hvor vi har set alverdens gamle hinduistiske og buddhistiske bygninger.

'Swayambhunath' er det helligste sted for buddhister i Nepal med en stor Stupa (en kuppel med et tårn som skal symbolisere Buddha), som er placeret på en bakketop i Kathmandu. I folkemunde bliver stedet kaldet Monkey mountain; Og som kælenavnet indikerer, rendte der aber rundt overalt 🐒 For foden af bjerget var tre enorme Buddha-statuer i guld, som var helt vildt imponerende at se på.

Et andet sted fik vi set 'Boudhanath Stupa', som er en helt enorm stupa, der ligeledes er blandt de helligste steder for buddhister.

Så har vi også set to ud af tre 'Durbar Squares' her i Kathmandu området, hvilket er nogle oldgamle kongepaladser 🏯 Tre byer i området plejede at kæmpe om at blive hovedstaden her i landet, og hver af disse har en Durbar Square, én I det gamle Kathmandu (✔️), én I Patan (✔️), og den sidste i Bhaktapur (➖). Paladserne vi så var meget imponerende, særligt pga. de helt vildt detaljerede træudskæringer, som var overalt!

Derudover har vi prøvet at tage det lidt med ro også, så vi har bl.a. fået læst et par bøger i hotellets cafe mens vi drak frisklavet vandmelonsjuice
    Ud over afslapning , skulle vi også finde tid til nogle af de mere kedelige gøremål såsom at få vasket tøj mv. Der begyndte at trænge efter den lange trekkingtur, så vi nu er helt klar til at starte et nyt eventyr i Vietnam 😉

Så hermed må vi sige farvel til vores dejlige Nepal! Hvor har det været en kæmpe stor fornøjelse at lære det her land at kende 🙏 Eller, måske vi snarere skal sige på gensyn; der er en god sandsynlighed for, at vi skal tilbage hertil 😉🇳🇵

Og Vietnam... Here we come!