Hebron - Palæstina siden

November 11, 2018 in Palestine ⋅ 🌙 12 °C

Efter ankomst fortæller vores Jødiske guide lidt om hvad der har sket i Hebron frem til nu, og om den helligdom der strides om. Derefter overlades vi til den palæstinensiske guide Mohammed. Han viser os rundt i den gamle bydel. Der er meget smukt, og Hebron er en af verdens ældste byer. Den gamle bydel er teknisk set under Israels styre, men jøderne er nægtet adgang i området, og vil aldrig bevæge sig derind med mindre de vil have ballade. Mohammed viser os gitteret over handlegaden, der skal beskytte dem mod affald, sten, lort og kloak som bosætterne kaster ned fra husene ved siden af. De kunne imidlertid kun få godkendt et hønsenet, som skulle være tilstrækkelig til at beskytte dem mod flydende væsker. En tæppehandler fortæller om hvordan det er at være handelsmand, ingen kommer til Hebron for at handle mere, og opfordrer til at vi fortæller hele verden hvordan de har det. Efter en tur i den gamle by fortsætter vi ind i storbyen i H1, som er under Palæstinensisk kontrol. Her har de israelske soldater ikke adgang. Aligevel har de noget de skulle have sagt, for byggeriet på den halvhøjebygning til højre i billedet blev beordret standset, da Israelske myndigheder anså den høje bygning for en trussel.Read more