Laos
Ban Muangnga

Film festival in Luang Prabang

December 9, 2017 in Laos ⋅ ☁️ 20 °C

Met een bijna lege, grote bus, zijn we naar een van de meest bekende steden van Laos gereden, Luang Prabang.

We hadden van te voren nog geen hostel geboekt, (dit doen we meestal wel), dus gingen we opzoek naar een hostel dat was aangeraden. Uiteindelijke vonden we een hostel en gelukkig hadden ze nog plek, alleen moesten we wel de volgende dag even van bed wisselen.
      De volgende dag bleek dat ze verder geen plek meer hadden dus moesten we alweer uitchecken. Afijn 1 nacht prima geslapen en gratis ontbijtje, door naar het volgende hostel dat we hadden gezien, lekker in het centrum en op loop afstand van het filmfestival.

Je het filmfestival! Dit begon precies toen wij er waren, wat een toeval toch weer.
      De mooie openluchtbioscoop waar 's avonds 2 films werden vertoont, werd de eerste avond spectaculair geopend met een optreden en vuurwerk. Daarna begonnen de films.

We hebben hier elke avond gezetten, steeds eerst ons avond eten halen bij straatkraampjes (rijst met kip meestal) om dit daarna op te eten onder de film.

Vanuit ons hostel zijn we met een groep zweedse mensen in een tuctuc naar het hoogte punt van Luang Prabang vertrokken, namelijk de Kuang Si Waterval.
      Dit was een spectaculaire waterval bestaande uit veel verschillende lagen en poelen. Je kon er helemaal naar de top lopen en daarna lekker zwemmen in een van de poelen.
      Voor dat je bij de waterval kwam liepen we ook nog door soort berenbos waar beren werden opgevangen. Deze werden net gevoerd op het moment dat we langskwamen dus dat was mooi om te zien.

Op de terug weg gingen we met de hele groep nog even langs een vlindertuin, die zo blijkt een nederlandse eigenaar heeft die deze tuin 5 jaar geleden heeft opgezet. Daarna reden we weer terug naar het centrum.

Na 2 nachten te zijn gebleven bij ons nieuwe hostel zijn we weer vertrokken want de bedden vond ik toch veel te hard (alsof je op een houten plank slaapt). Het volgende hostel was er eentje met een zwembad en daar zouden we de rest van de tijd blijven. Dit was een prima hostel alleen werden we allebei ziek voor een paar dagen dus dat werd vooral relaxen bij het zwembad.

We hebben op de dagen die we niet ziek waren nog wel 2 leuke cursussen gedaan.
      De eerste dag gingen we een cursus blacksmith doen en gingen we zelf ons eigen mes maken bij een lokale smid. Het vuur werd aangemaakt met een paar houten kolen een een bladblazer om er extra zuurstof aan toe te voegen zodat het heet genoeg werd om het metaal te verhitten.
      Het verhitte metaal gingen we met hamers platmeppen en daarna in vorm meppen.
      Nadat het mes in vorm was werd het afgekoeld en gingen we het slijpen op zandsteen. Nog even een bamboe handvat er aan en het mes was klaar.

De 2e dag gingen we 's avonds een kookcursus doen.
      Dit was echt een hele professionele kookcursus. De man die het deed was een echte chef en wist precies waar die het over had. We waren met een groep van 15 en iedereen ging 5 gerechten maken en die hebben we later op de avond opgegeten.
      Daarna kregen we nog een receptenboek mee waar die recepten ook in stonden.

Terug thuis gingen we later op de avond nog met een groepje van ons hostel de stad in om eerst naar een karaoke bar te gaan en daarna te gaan bowlen (het bowlen is het enige in de hele stad dat tot 2 uur 's nachts open is en daarna sluit alles).
      De karaoke was geweldig. Ze hadden er blijkbaar geluidsdichte privé kamers waar je als groep karaoke kon doen. We hebben de longen uit ons lijf geschreeuwd en er kwamen zelfs een paar kerst nummers voorbij. Daarna zijn we wezen bowlen en daarna gingen we weer naar huis.

De laatste dag zijn we uitgecheckt en zijn we opweg gegaan naar Luang Namtha in het verre en koude noorden.

Ban Muangnga