3 maanden Zuidoost-Azië

A 81-day adventure by Broers op reis Read more

Klaar voor vertrek

October 31, 2017 in the Netherlands ⋅ ⛅ 9 °C

Broers gaan op reis!
    Wij gaan de komende maanden reizen door Zuidoost-Azië en hebben er erg veel zin in!
    We beginnen in Cambodja en willen daarna door naar Laos en Vietnam.

Na alle voorbereidingen hebben we gister voor de laatste keer onze paklijst langsgelopen en onze backpack volledig ingepakt. We zijn klaar voor vertrek!

Alles is klaar en straks vliegen we vanaf schiphol naar Moskou in Rusland, waarna we na een paar uurtjes weer doorvliegen naar Bangkok in Thailand. Hier komen we dan de volgende dag 's ochtends aan.

In Bangkok gaan we 1 nacht blijven om de volgende dag 's avonds een vlucht te pakken naar Phnom Penh in Cambodja.

In Phnom Penh hebben we trouwens een hostel geboekt voor de prijs van maar liefst 11 euro per persoon voor 5 nachten. Echt heel goedkoop!

We hebben er erg veel zin in en zullen jullie af en toe op de hoogte houden.

Groetjes!

Aangekomen, Bangkok en Phnom Penh

November 3, 2017 in Cambodia ⋅ ⛅ 26 °C

Na een lange vlucht van in totaal 13 uur waren we aangekomen in Bangkok.
    Vanaf daar lekker met het openbaar vervoer richting ons hostel gegaan en na even zoeken hadden we het gevonden. Veel hoefden we hier niet uit te pakken want we zouden maar 1 dagje blijven. We moesten wel erg veel moeite doen om wakker te blijven want we kwamen 's ochtends aan, en we probeerden een jetlag te vermijden.

Bangkok was interessant maar vooral heel erg druk. We hebben er een beetje rondgelopen en een tempel bekeken waar toevallig op dat moment een optocht was voor de overleden koning van Thailand.

's avonds gingen we met het vliegtuig naar Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja.
    Vanaf het vliegveld een tuktuk gepakt die ons mooi voor het hostel af heeft gezet.

We zijn in Phnom Penh!
    Zonder dat we het wisten zijn we toevallig in het op een na grootste feest van Cambodja beland, de Bonn Om Toeuk (het waterfestival). Duurt 3 dagen en gaat morgen ook nog door, de laatste dag schijnt het spectaculairst te zijn.
    Overdag waren er bootraces en 's avonds een soort carnavals optocht op het water met verschillende lichtgevende boten vol lampen en ook spectaculair vuurwerk.

Het is nu 22:00, en we zijn net over de night market gelopen en hebben wat lokale delicatessen geprobeerd (onbekende stukjes fruit en bamboe scheuten). Ook zijn we onze afding-skills aan het trainen.

Het grappigst was dat net voordat we terug naar ons hostel gingen we nog bij een tempel gingen kijken waar buiten blijkbaar net een ceremonie of iets aan de gang was waarbij ze platte rijst en banaan uitdeelden en ze onze hand ook vol deden met de rijst en een banaan. Een lokale vrouw ging ons helemaal voordoen hoe je dat samen moest eten en vondt het prachtig dat we mee deden. Nadat we de hele hand platte rijst op hadden (het was echt veel), zijn we weer terug naar ons hostel gegaan.

Wat we morgen gaan doen weten we nog niet, maar in elk geval lekker met de tuktuk dat wel!

Siem Reap en de tempels van Angkor Wat

November 7, 2017 in Cambodia ⋅ ⛅ 29 °C

Tijd voor weer een update over waar we zijn geweest en wat we hebben uitgespookt.

We hebben dinsdag 7 november de bus gepakt naar Siem Reap (ongeveer 6 uur rijden) en daar kwamen we in een fantastisch hostel terecht (mekong hostel). Ze hadden er een zwembad, pool, relax ruimte, tv met films, zitzakken, en lekker eten.

Er was ook veel meer te doen in Siem Reap dan we in eerste instantie dachten, daarom hebben we er spontaan 2 dagen achter aan geplakt.

De volgende dag, 8 november, gingen we een countryside tour doen.
    We werden om 8 uur 's ochtends opgehaald met een busje en gingen als eerste fietsen door een authentiek dorpje. Daarna werden we meegenomen naar een lokale markt en zagen we levende vissen, varkenskoppen en veel meer gekkigheid. Vervolgens gingen we met de boot varen over het tonle sap meer. We hebben daar mangrove bossen en de typische floating villages gezien. Ook hadden we een lunch in een van de vele paalwoningen op het water. Deze woningen zijn op palen gebouwd omdat in het regenseizoen de woning dan net boven het ondergelopen gedeelte uit komen. (het waterniveau kan wel tot 15 meter stijgen).

De volgende dag, 9 november, moesten we heel erg vroeg op (om 3.30 in de ochtend) omdat we een sunrise tour hadden geboekt voor Angkor Wat. Deze tempel schijnt heel erg mooi te zijn bij zonsopgang. We werden opgehaald en met een klein groepje rondgeleid en toen was het wachten op de zonsopgang. Dit zag er prachtig uit en daarna kregen we een rondleiding door de verschillende tempels in het gebied.

Rond 3 uur was de tour afgelopen en werden we terug naar ons hostel gebracht.
    Zo vroeg opstaan elke dag daar wordt je wel moe van. Dus gingen we lekker uitrusten aan het zwembad.

De rest van de dagen hebben we heerlijk gerelaxt in het hostel, een beetje over de lokale markt gelopen en van voetmassages genoten.

Zondag 12 november moesten we uitchecken.
    Het plan was om naar het eiland Koh Rong te gaan dus hebben we de sleepingbus geboekt naar sihanoukville, vanwaar er boten naar het eiland gaan.

We zitten nu op het eiland Koh Rong, lekker relaxt op het strand.
    Wat we hier allemaal doen vertel ik volgende keer.

Het eiland Koh Rong

November 13, 2017 in Cambodia ⋅ ⛅ 23 °C

Vanuit Siem Reap hadden we nu wel zin om door te gaan naar de eilanden van Cambodja.
    Wij wilden Koh Rong en Koh Rong Sanloem wel eens bekijken.

Het eerste eiland waar we heen gingen was Koh Rong.
    We pakten de nachtbus vanuit Siem Riep die in 12 uur naar Sihanoukville reed, vanuit waar we de boot naar het eiland Koh Rong hebben gepakt.
    De bus was groot en had daadwerkelijke platte bedden (2persoons stapelbedden).
    De lengte van het bed was alleen wel aziatisch formaat en dus maar iets van 1.70 lang, wat betekende dat we in een foetes houden moesten slapen.

We kwamen wel iets eerder aan dan we dachten in Sihanoukville (6 uur 's ochtends) dus gingen we lekker op het strand zitten rusten (we hadden toch minder goed kunnen slapen dan we dachten in de bus), en 6 uur later zou de boot gaan waar we tickets voor hadden.

We kamen aan op het eiland en hier hadden we een eigen bungalow geboekt (blijkbaar goedkoper dan een hostel), en deze zat gelukkig net een stukje buiten de partyzone op het eiland, maar we hebben natuurlijk wel mee gefeest.

Er zaten trouwens ook nog gecko's in ons huisje die een geluid maken dat inderdaad klinkt als de naam van het dier.

We zijn hier 3 nachten gebleven, hebben een pub crawl gedaan, zijn wezen nachtzwemmen met lichtgevende plankton, en een hele dag wezen kanoën.
    Tijdens onze kano trip zijn we allebei goed verbrand en werd het dus niet zoveel meer in de zon zitten.

Toch besloten we om alsnog naar het andere eiland Koh Rong Sanloem te gaan.

Het eiland Koh Rong Samloem

November 16, 2017 in Cambodia ⋅ ☀️ 25 °C

Nadat we op Koh Rong, het party eiland waren geweest hadden we zin in een wat rustiger eiland. We pakten de boot naar Koh Rong Samloem en in een kwartiertje waren we daar.
    We hadden onze accommodatie snel gevonden, spullen weg gezet en een rondje langs het strand gedaan.

Het viel ons gelijk op dat het minder bezaaid was met accommodaties dan het vorige eiland. We vonden ook gelijk een top plekje waar ze buiten aan het bbq-en waren met o.a. verse vis die die dag was gevangen. Hier hebben we beide avonden gegeten.

De 2e dag hadden gingen we ’s ochtends een snorkeltour doen.
    Met de boot hop het water op, brilletje en snorkel op en duiken maar.
    Dat was echt super vet. Er zijn hele mooie, felgekleurde koraalriffen en vissen bij dit eiland en wij hebben ze gezien! Helaas geen foto’s van de koralen en vissen want tja we hebben geen onderwatercamera.

In de middag gingen we naar een waterval aan het einde van het strand. Het grappige was dat toen we uiteindelijk bij de waterval aankwamen er een hond enthousiast naar ons toe kwam rennen om ons de weg te wijzen naar de waterval en hoe je er bovenop moest komen. (Zie ook de foto).
    Zonder moeite klauterde de hond een paar stijle rotsen op om trots te laten zien hoe je boven moest komen.

Aan het einde van de dag besloten we om de zonsondergang te bekijken welke aan de andere kant van het eiland zou plaatsvinden. Hiervoor moesten we een half uurtje door de jungle klauteren over een ruig pad met rotsblokken, stijle klimmen en dalen. We wisten niet hoelang we er over zouden doen om aan de andere kant te raken dus we hoopten dat we nog op tijd zouden zijn voor de zonsondergang. Gelukkig waren we op tijd! Nadat de zon onder was moesten we echter ook weer het zelfde pad terug, en het begon nu heel snel aardedonker te worden. Onze ogen wenden snel aan het duister en zonder lampen (we hadden ze wel bij ons maar zonder licht is een mooie uitdaging) hebben we het pad terug gelopen en zonder problemen aan de andere kant weer uitgekomen.

De laatste dag was het tijd om uit te checken.
    We namen de boot terug naar Sihanoukville om daar nog 2 nachten te blijven voordat we door zouden gaan naar Sen monorom in Mondulkiri om een olifanten en Jungle tour te gaan doen :)

Sihanoukville

November 18, 2017 in Cambodia ⋅ ⛅ 21 °C

We bleven in Sihanoukville eigenlijk voor 1 reden maar en dat is de was die gedaan moest worden.
    Op de eilanden hadden ze geen Laundry service dus hebben we alles op moeten sparen tot we weer op het vaste land waren. De was neemt 24 uur in beslag dus tot die tijd hebben we even gerelaxt en zijn we ook sportief bezig geweest door ’s ochtends te gaan hardlopen over het strand. Dit is iets wat we de laatste paar dagen vaker proberen te doen zodat we een beetje fit blijven.

Naast het heerlijke weer dat ze hier de afgelopen dagen hadden kennen ze ook hier regen en onweer. Het is dus echt niet altijd lekker weer. Beide dagen heeft het geregend dus we waren gelukkig net optijd van de eilanden af.
    We waren wel bang dat de was niet oprijd droog zou zijn, omdat ze die normaal buiten hangen om in de zon te drogen.

Gelukkig was de was helemaal droog en konden we alles in pakken om de volgende ochtend vroeg met de bus via Phnom Penh naar Sen Monorom (Mondulkiri) te gaan. (9 uur reizen)

Mondulkiri Elephant Project

November 20, 2017 in Cambodia ⋅ ⛅ 0 °C

Vanuit Sihanoukville zijn we op weg gegaan naar het plaatsje Sen Monorom, via Phnom Penh.
    In het busje dat vanaf Phnom Penh naar Sen Monorom reed en plek voor 12 mensen had hadden wij, op 1 toerist na die lag te slapen op de achterbank, de hele bus voor ons alleen.
    Dus dat betekende lekker op de laptop film en series kijken terwijl we onderweg waren.

Toen we er eindelijke waren was het opzoek naar ons guesthouse en na een rondje lopen hadden we het eindelijk gevonden. Het mooie was dat de mensen totaal geen engels spraken maar we toch goed duidelijk kregen dat we hadden gereserveerd. We kregen een verbazingwekkend mooie kamer met 2 tweepersoonsbedden, voor iets van een tientje per nacht.

Ons plan was om de volgende dag even te relaxen en dorpje zelf te verkennen (naar een waterval gelopen en een berg beklommen) en de dag erna de 2-daagse elephant en jungle trek tour te doen. (Lees hier meer over het project: http://www.mondulkiriproject.org )

Helaas werdt ik de avond ervoor ziek en besloten we de volgende dag dat het beter was om de tour 2 dagen uit te stellen. Gelukkig was dit geen probleem en konden we mee met de 2-daagse tour op vrijdag.
    We moesten wel met veel gebaren duidelijk maken aan ons guesthouse dat we nog 2 nachten langer wilden blijven, maar na met wat geld te wapperen werdt het ze snel duidelijk.

Eindelijk was het dan zover, de 2 daagse tour begon.
    We werden opgehaald door een pickup truck en mochten achter de laadback springen. (Onze backpacks lieten we bij het guesthouse zodat we die niet mee hoeften te sjouwen).

Aangekomen bij een centraal punt moesten we betalen en werden we daarna met een groep van ongeveer 16 mensen met 2 pick-ups naar de jungle gereden. Ze konden niet helemaal naar het eindpunt rijden dus het laatste kwartiertje hebben we gelopen naar hun jungle verblijf.

We zagen gelijk de plekken met de hangmatten waar we die nacht zouden blijven slapen en de persoon de het project leidde, mr Tree, deed het erg leuk. We kregen eerst een uitgebreide uitleg over het project, en dat ze de olifanten proberen te redden van een leven vol arbeid, drugs of bereden worden door mensen. Ze hebben zelf een stuk jungle gekocht waar de olifanten in vrijheid mogen leven en doen wat ze willen.

Na het verhaal was het tijd om naar de olifanten te gaan. We kregen allemaal een tros bananen en liepen een pad af naar beneden om de olifanten te zoeken. Daar kwamen de eerste 2 olifanten al aangelopen.
    Een hele grote en een wat kleinere. De kleinste was net nieuw en nog wat verlegen terwijl de grotere al precies wist dat jij bananen had en die maar al te graag achter je rug vandaan probeerde te plukken.

Ze hebben 5 olifanten, waarvan er er 2 groepjes van 2 olifanten bij elkaar leven, en 1 olifant die leeft alleen. De groepjes wisselden dan ook steeds af, en als het ene groepje olifanten weg ging dan kwam het andere groepje pas.
    Nadat alle bananen op waren gingen we terug naar de jungle hut en gingen we daar zelf lekker lunchen. Daarna tijd om te luieren in de hangmat om na een uurtje met zijn allen weer naar beneden te gaan met weer bananen in de hand.

Nu was het tijd om de olifanten te gaan wassen.
    Met de bananen lokten we ze naar de rivier waar we zelf ook gingen zwemmen. Al zwemmend in het water werden de olifanten gevoerd, met bezems en emmers gewassen en met ze gespeeld.

Toen de olifanten weer weg gingen omdat ze er genoeg van hadden (ze zijn vrij om te doen wat ze willen dus worden ze ook niet tegen gehouden) gingen we met zijn allen weer terug naar boven.

Eenmaal terug in de jungle hut namen we afscheid van een grote groep mensen die alleen de 1-daagse tour deden en bleven we in totaal met 6 mensen over om de volgende dag de jungle trek te doen.

Eerst lekker avond eten, nog wat lokaal gestookte rijstwijn proberen en een potje kaarten en daarna vroeg de hangmat in want de volgende dag om 7 uur op voor het ontbijt.

Na het ontbijt waren we allemaal klaar voor de jungle trektocht van 18 km. We zouden er ongeveer 8 uur over gaan doen, 3 watervallen en een grot zien, en ook kijken of we wilde dieren konden spotten.

Tijdens de trek vonden we veel holen van tarantula spinnen. De gids ging er voor ons eentje open maken zodat we een foto van binnen konden maken. Na een tijdje lopen zagen we hoog in de bomen ook wasberen. We kwamen halverwege de trek uit bij een waterval waar we lekker konden zwemmen en aan een grote liaan het water konden inspringen. Na het zwemmen gingen we er lunchen. We hadden allemaal een bak witte rijst meegekregen en de gids had een bakje vlees en groente die we over de grote bakken witte rijst verdeelden.

Na de lunch zijn we verder door de jungle gelopen naar een nog hogere waterval, waarbij de afdaling naar beneden erg glad en glibberig was.

Daarna zijn we doorgelopen naar de laatste waterval waarachter zich een grot bevond en toen het laatste stuk gelopen naar het dorpje waar de gids zelf woont. Hier werden we ook weer opgepikt door de pick-uptruck om ons weer terug te brengen naar het dorpje zelf.

Na een goede nacht slaap in het guesthouse was het tijd om uit te checken. We hadden een bus gevonden die ons direct van mondulkiri naar de grens van Laos zou brengen, yes!

Aankomst in Laos bij de 4000 eilanden

November 26, 2017 in Laos ⋅ ☀️ 17 °C

Na het olifanten reservaat in cambodja vonden we het tijd om naar Laos te gaan.
    We hadden met veel geluk een directe bus gevonden die van Mondulkiri naar de grens overgang van Laos zou rijden.

Na even wachten kwam er een heerlijk lokaal busje aanrijden om ons mee te nemen.
    Tassen ingeladen, en lekker volgepropt was dit een bijzondere rit.
    De ene keer reden we een uur aan een stuk door, de andere keer stopte we om de 10 minuten om wat dozen bagage in en uit te laden. Er werd dan ook zoveel mogelijk in de bus gepropt en ruimte om door het gang pad te lopen was er niet, je moest er letterlijk overheen klauteren.
    Al met al een grappige ervaring, al weet ik niet of ik dat weer zo snel zou doen.

Na 2 keer op een andere bus te zijn overgestapt kwamen we bij de grens.
    Daar waren heel veel mensen aan het wachten op dit kleine busje. We hoorden van een paar Nederlanders die daar stonden dat ze al 5 uur aan het wachten waren. De moed zonk ons bijna in de schoenen en het was hopen dat we niet ook zo lang zouden hoeven wachten als we de grens over waren.

Bij het "Restaurantje" voor de grens gingen ze voor iedereen de Visa on Arrival voor Laos regelen. Met een paar mooie verhaaltjes dat het weekend was en het iets duurder was dan normaal koste het visa ons 45 dollar p.p. (We hadden dit al ingeschat). Sommige mensen wilden dit mooi niet betalen en zeiden dat ze zelf naar de grens zouden lopen en daar hun visa gingen halen. Volgens de vrouw mochten ze dit prima doen, maar de bus zou niet langer dan een kwartiertje op ze wachten. De rest betaalde aan de vrouw, en zei liep met de een hand vol paspoorten naar de grens om ze allemaal tegelijk te laten stempelen.
    Alles verliep prima en toen we ons paspoort gestempeld en wel terug hadden moesten we met de hele groep lopend de grens over en de bus stond aan de andere kant te wachten.
    Toen we aan de andere kant waren en de mensen tegen kwamen die zelf hun visa waren gaan halen bleek dat ze 40 dollar betaald hadden. Klein verschil gelukkig. Het enige gekke was dat verder niks gecontroleerd werd toen we de grens overgingen.

Vol gas met de bus naar de haven om vervolgens met de boot naar het eiland Don Det te varen.
    Rond zonsondergang zaten we op de boot en dat gaf een spectaculair uitzicht.
    Don det is een van de 4000 eilanden, en het meest chille eiland voor backpackers. Je kunt hier fietsen huren en overal hadden ze lounge bars die allemaal happy shakes aanboden.

We hebben hier 2 nachten vertoeft, en hebben onder andere een fiets gehuurd waarmee we het eiland konden verkennen.
    Het eiland zelf was erg leuk, alleen het fietsen was niet te doen. In het begin heb je nog een beetje vlakke weg maar daarna overal hobbels en gaten en grote stenen in de weg. Daarnaast is het niet een normale grote Nederlandse fiets maar meer een iets grotere kinderfiets met een te laag zadel waardoor je met opgetrokken benen moet trappen.

Ondanks de fiets zijn we wel het eiland rond gekomen en konden we met een brug naar een ander eiland, Don Khon, waar we een mooie waterval en een strand vonden. Ook konden we hier een oude Franse locomotief bewonderen, want vroeger hadden ze een spoorweg met trein.

De volgende dag was het alweer tijd om uit te checken en verder richting het noorden van Laos te gaan.

Pakse en de tempel Wat Phou

November 28, 2017 in Laos ⋅ ⛅ 6 °C

Na Don Det zijn we met de bus doorgereden naar Pakse.
    Vanaf hier hebben we een van de populairste tempels van Laos kunnen bezoeken, de Wat Phou, en zijn we in groot winkelcentrum in geweest waar ze zelfs een kerstboom hadden staan!

Wat Phou is een tempel gelegen op een berg bij de plaats Champassak, dus om er te komen moesten we eerst een aantal oude trappen op klimmen. Naast te tempel hadden ze boven op de berg ook een heilige bron, de voetafdruk van Budha en een afdruk van een krokodil.

Hiervoor hadden we een tuk tuk gehuurd die ons er netjes heen bracht en weer terug.
    Op de terug weg maakte de tuk tuk voor ons nog een tussen stop bij een berg met een grote gouden Boeddha. De trap om deze berg te beklimmen was een stuk stijler en langer dan de tramp naar de Wat Phou tempel. Maar we hebben het gehaald en hadden vanaf de berg ook prachtig uitzicht.

Verder is er in Pakse niet heel veel te doen, dus hebben we al gauw de sleepingbus naar Vientiane geboekt.