Satellite
Show on map
  • Day 1

    Camping Glacier d'Argentière

    June 29, 2019 in France ⋅ ⛅ 31 °C

    Na een uiterst vlotte rit komen we iets na 5 aan in Chamonix. Voor mij is het de eerste keer dat ik in dit befaamde bergdorp kom. Als we met de auto door de straatjes rijden valt me meteen het lokale karakter op, het is geen authentiek Frans dorpje meer, maar het is ook niet het typisch skidorp met hoge appartementsgebouwen zoals ik het me had voorgesteld. Van achter het stuur probeer ik wat van de omgeving op te nemen, maar dat is niet zo gemakkelijk. We passeren de beroemde lift Aiguille du Midi die je op enkele minuten vanuit het dorp (1100m) naar 3800m brengt.

    We rijden verder naar Argentière, Dimitri weet er een leuke camping zijn die als onze uitvalsbasis zal dienen voor de komende dagen. Het plan is om enkele dagen te sportklimmen in de Aiguille Rouges en wat later in de week een meer alpiene tocht te doen in het Mont Blanc massief. Misschien de Arête de Rocherfort, we zien wel nog.
    We checken ons vlug in, niet wetende hoe lang we precies gaan blijven en krijgen een "vlak" plekje toegewezen op de camping. Vlak is relatief hier.... in Chamonix is namelijk niks vlak, de volledige camping ligt op een helling. In de broeierige hitte zetten we onze tent op. Dimitri heeft zijn dure Hilleberg expeditietent mee, een prachtexemplaar!

    's Avonds gaan we pizza eten in het dorp en zien de zon ondergaan op de Bossons gletsjer die steil richting Chamonix loopt. De kleuren op het ijs zijn fantastisch! Alleen jammer om te zien dat de gletsjer vroeger tot in het dorp kwam en nu honderden meters hoger al stopt. We worden er stil van.

    We gaan vroeg slapen. In de verte horen we nog een kudde koeien met bellen om de hals, hopelijk gaan die binnenkort ook slapen....
    Read more