A 12-day adventure by Magali

Termine del viaggio

October 29, 2021 in Italy ⋅ 🌧 16 °C

Lekker geslapen en ontbeten op ons terrasje. Het stormweer bleef gelukkig uit. Hier en daar zelfs blauwe lucht en zonnetje!

Beslist om onze luie konten uit het appartementje te hijsen en een wandeling te doen. La Rocca di Cefalù: een beresteile rots beklimmen. Deze rots werd al sinds de Grieken gebruikt als uitkijkpost en verdedigingsbastion. Later werd het verder uitgebouwd door de Romeinen en andere overheersers. We begrepen meteen waarom mensen zich veilig voelden op die rots. De beklimming was heftig.

Eens boven was het wel heel fijn wandelen onder de mooie mediteraanse bomen. Hier en daar nog wat ruines en kantelen. Maar het kasteel bevond zich nog een stuk hoger. Na wat hijgen en puffen toch boven geraakt met een mooi uitzicht als beloning 👌.

Na de 3 uur durende wandeling hebben we ons een sauna sessie kado gedaan. Als je een appartementje huurt met sauna moet die zeker eens gebruikt worden he!

Gezien het goede weer zijn we daarna een biertje gaan drinken aan het strand. De ondergaande zon, gezellige drukte en lekker briesje gaven ons de nodige energie om terug omhoog te wandelen naar ons appartementje.

Als afsluiter van de dag gingen we eten in het restaurant aan de overkant van ons verblijf. W.A.U.W! Prijs-kwaliteit was dit het beste restaurant van de reis. Supermooie dressering, kraakverse ingredienten en zeer indrukwekkende smaken voor een zacht prijsje. 10-18 euro voor typisch Siciliaanse plats met een twist. Ook de witte wijn was weer heerlijk. We bestoeften de hoofdober en kregen een limoncello en dessertwijn kado. Goeien handel.

Lekker geslapen en deze ochtend ons zakje gemaakt. We mochten wat later uitchecken dus konden we de bagage rond 13.00 in de auto laden. Dan maar geluncht in hetzelfde restaurant. Mmh weer overheerlijk. Ideale afsluiter van onze bourgondische reis. Er is al serieus "geconsumeerd" geweest in dit jonge huwelijk 🤣. We kregen een espresso van het huis omdat ze ons graag hebben.

Dan rustig naar de aeroporto. Binnen een 10-tal minuten boarden we. Nog even en we zien de poezels dus terug 😁!

Arrivederci Sicilia! 🇮🇹

Cefalù

October 27, 2021 in Italy ⋅ 🌧 18 °C

Onze tocht richting Cefalù was een zonnige road trip door het Nebrodi nationale park. Het bos stond mooi in herfstig geel, oranje en rood gekleed. We werden af en toe verwend met een vergezicht en op het einde zelfs een typisch "black nebrodi pig". Waar we al eens van hadden geproefd deze reis maar het nog niet tegengekomen 😅.

Onze verdere reis langs de kust was ook lekker zonnig en warm (22 °C). We waren de miezerige regendagen al snel vergeten. Voor we ons settelden in het badstadje, kozen we nog voor een korte detour naar Castelbuono en de Madonie bergen.

Het dorpje was heel pittoresk met schattige zwaluwen die gretig gebruik maakten van de spleten in het plaatselijke kasteeltje om te nestelen. In de verte zagen we wat donkerdere wolken opduiken dus we besloten snel voort te reizen naar onze laatste bestemming.

Hier aangekomen bleek het weer nog lekker dus gingen we al snel op pad. Een mooi historisch centrum en relatief goed gevuld strand. Helemaal niets te bemerken van de aankomende orkaan 👌.

Vervolgens ons verfrisd in het moderne en ruime appartementje. Even uitrusten en dan gaan dineren in het plaatselijk michelin waardige restaurantje 😉.

Morgen meer van dat voor onze laatste dag!

mooi die kleuren! [j&m]

10/28/21Reply

aha truffels in de buurt [j&m]

10/28/21Reply

prachtig [mama Brigitte]

10/29/21Reply

Randazzo

October 27, 2021 in Italy ⋅ ☁️ 14 °C

Vertrokken uit onze veilige haven in Taormina richting Randazzo. Na de 5 minuten wandeling naar onze auto al onze kleren moeten wisselen omdat ze helemaal nat waren.. en het heeft héél de weg hier naartoe geregend. We zagen verschillende putdeksels die omhoog waren gekomen door de overvloed aan water in de riolering. Aquaplaning was eerder te vergelijken met surfen 🤪 onderweg ook niks van de Etna te zien, ookal dat deze normaal vanaf de kust al duidelijk zichtbaar is.. vanaf een bepaald moment was de zichtbaarheid eerder 100m door de laaghangende bewolking.

Aangekomen in de agriturismo en de gastvrouwen gingen op zoek naar ergens om te lunchen voor ons. Er stonden enkele restaurants onder water en er verschillende anderen waren toe, maar uiteindelijk vonden ze 1 restaurant, oef! Na onze energielevels aan te vullen, vroegen we aan de gastvrouwen of ze een idee hadden wat we konden doen met deze regen.. er werd groen gelachen.. enige optie: een winetasting. Zo gezegd zo gedaan, op naar de Donnafugata winery. Deze heeft wijnranken over heel Sicilië en zelfs een naburig vulkanisch eiland. De wijnen brachten ons langs deze verschillende plaatsen.

We kregen zeer goede uitleg over de verschillende werkwijzen voor de verschillende wijnen met ook tour door de winery van de Etna, en daarnaast ook smakelijke uitleg over elk wijntje dat we dronken. Een namiddag die we goed konden besteden!

's avonds hebben ze voor ons pizza besteld die we in de agriturismo konden opeten. Ondertussen was het zelfs droog geworden, een wonder!

We hebben beiden rustig geslapen en werden deze ochtend wakker met zelfs een streep blauw in de lucht en een waterzonnetje! Het deed deugd.

Het was zelfs zo helder dat we een glimps van de stomende top van de Etna konden zien! Een glimps van amper een minuut, maar we voelden ons koning te rijk. Droneboy heeft deze glimps ook nog kunnen vastleggen zelfs!

We maken nu onze weg naar Cefalù, zo'n 2u30 rijden hier vandaan. We gaan een dag vroeger dan verwacht, maar gezien de cycloon (wat mogelijks een cat 1 orkaan wordt tegen morgen) wilden we reizen die dag vermijden. We gaan vermoedelijk weer een kluizenaarsbestaan tegemoet de komende 2 dagen, maar wel in een luxe suite mer sauna en Netflix 🥂😉

Ze verwachten dat het equivalent van 6 maanden regen gaat vallen op 48u, windstoten tot 130km/h en golven tot 5m.. het is dus nu letterlijk the calm before the storm.

amai.... wordt spannend.... benieuwd of jullie vlucht vrijdag kan doorgaan.... [mama Brigitte]

good looking boy :-) [mama Brigitte]

precies een groot rietje :-) [J&M]

10/27/21Reply

Doe de caoutchouc bottekes maar al aan! [J&M]

Medicane

October 25, 2021 in Italy ⋅ 🌧 17 °C

Magali had niet veel geslapen door de hevige storm die heel de nacht heeft gewoed. Bliksem, donder en non stop regen. De straten waren opnieuw kleine riviertjes. Blijkbaar een Mediteraanse orkaan (hurricane) die hier Medicane genoemd wordt.

Normaal hadden we gepland om te snorkelen, een kasteeltje te bezoeken en te wandelen door Alcantara Gorge. Maar gezien de ontstuimige zee, de overstromingen in Catania en het aanhoudende slechte weer beslisten we ons hoog en droog te verschuilen in onze mooie kamer.

Eerst even ontbijten in het lokale café (mmmh lekkere koeken met pudding), wat inkopen gaan doen in de supermarkt en dan ons teruggetrokken. Wat netflix, discodutjes en weemoedig uit de raam staren. Uiteraard werd er ook occasioneel gevloekt op de Romeinse weergoden.

's middags naar een plaatselijke rosticceria gewandeld voor onze lunch. Daarna ons kluizenaarsbestaan verdergezet.

Op zich een gezellig binnen dagje waarbij het al gauw 20.00 was voor we het wisten!

Dat kan ook leuk zijn😜😜😜 [R&R]

10/26/21Reply

ziet er dreigend ook j&m [j&m]

10/26/21Reply

Taormina

October 24, 2021 in Italy ⋅ 🌧 17 °C

Vandaag een beetje uitgeslapen gezien de minder drukke agenda. Dat doet ook al eens deugd 😁.

Na het opstaan rustig ingepakt en vertrokken richting de parking van Ortigia. Vanaf de eerste stap uit ons appartement viel ons meteen windkracht 3000 op. Het weer was dus wel degelijk omgeslagen. Voorlopig nog geen regen te zien.

Onderweg naar de parking langs de bakery gepasseerd en een dikke koek met verse (nog lauwe!) creme opgesmikkeld als ontbijt. Nooomz. We waren helemaal wakker toen het frisse zeeschuim ons rond de oren vloog wanneer we over de dijk wandelde.

De rit naar Taormina was een weinig eventful. We zagen wel dat het land onder een donker wolkendeken ondergestopt was. Bij de aankomst in Taormina zagen we dan ook niets van de uitbarstende Etna. Wel zagen we de gevolgen door al het zwarte as dat de gehele stad bedekte. Mensen waren overal in de weer om de stad terug vrij te krijgen, zeker gezien de wind opstak en dus geregeld wat zwarte korrels blies waar deze niet thuis hoorden.

De silver lining was dat we 2 verdiepen hoger lagen dan verwacht in ons verblijf. Een dubbele upgrade met chiquere kamer en beter uitzicht (op de duomo en de zee!!). We gingen lekker lunchen in een naburig gelegen restaurant. Opnieuw noomz.

Na de lunch hebben we het historisch dorpje verkend met als (letterlijke) hoogtepunt de Chiesa della rocca. Een 540 trappen en ettelijke hoogtemeters later kregen we wel een zeer verdiend panorama over het dorp, antiek theater en omliggende stranden. De lucht was zeer dramatisch en in de verte was de regen al goed merkbaar. Bij ons nog droog.

De rest van het dorpje verkend maar het antiek Griekse theater toch maar links laten liggen door de hoge toegangsprijs van 13,5 euro pp. Alles is uiteraard relatief tov onze tasting menu en verblijf. Prioriteiten stellen, noemen ze dat 😅!

Tegen 16.00-16.30 nog even gaan verfrissen op onze kamer. Door de wind zat ons haar vol zwarte lavakorrels. Daarna even uitgerust met een filmpje om vervolgens naar het restaurant te vertrekken.

2 minuten wandelen (straat achter de duomo waar we zicht op hadden) en we waren bij het Michelin restaurant 🤩! Een tasting menu van 7 gangen met wat wijn deed ons het slechte weer snel vergeten. Superlekker gegeten en gedronken.

Bij het vertrekken bleek al snel dat de regen ons had ingehaald! Bekijk het filmpje en alles wordt duidelijk! We waanden ons eerder in een Aziatisch monsoengebied dan in Sicilië maar allechance moesten we niet ver.

mooie foto [mama Brigitte]

Wowie [mamaBrigitte]

amai njam [j&m]

Siracusa

October 23, 2021 in Italy ⋅ ☁️ 21 °C

De ochtendstond in Ragusa heeft goud in de mond. En dat is letterlijk te nemen, we werden verwend met zoute en zoete lokale lekkernijen voor het ontbijt, terwijl we op het dakterras zaten van de b&b. Heerlijke salami, speciale kazen, uiencompôte, amandelkoekjes, huisgemaakte confituur, luchtige appelcake.. en ook chocolade van Modica. Dit was een specialleke, in deze chocolade zit namelijk geen cacaoboter. Daardoor is deze redelijk korrelig en droog, maar smaakt heel sterk naar cacao. Wennen voor 2 simpele Belgen, maar wel goed.
    We kapten nog een espresso binnen en gingen en route!

En die route passeerde eerst langs Noto, de barokkigste stad van Sicilië laten wij ons vertellen. We flaneerden langs de Corso Vittoria Emanuele en kwamen landmark na landmark tegen. Het was zaterdag hier, dus veel bedrijvigheid. Een Italiaanse oudere heer die twee van zijn maten luidruchtig wilt doen plaatsnemen aan zijn tafel op restaurant, voetballende kinderen, flanerende nonna's.. fijne vibe dus!

Maar de lokroep van Siracusa werd feller, en gingen we weer op pad. Het was plakkerig warm in Siracusa. De weerapps die zeiden dat het ging gieten en bewolkt ging zijn: incorrect!

Ons appartementje lag in de historische stadskern van Ortigia, een schiereilandje aan Siracusa. We gingen op verkenning uit!
    En hoe beter Italië te verkennen dan al etend (Julia Roberts achterna). We vonden een fish&chips restaurant op 2 minuten wandelen. We namen een gemixte schotel en kregen visballetjes, sardienen, ansjovis, inktvis en nog kleine platte witte vis - alles gefrituurd. Met als zijgerecht heel goeie frieten. Niet gezond, maar wel heel lekker! Het bedelend katje zag dat het goed was, toen het een stukje kreeg toegeworpen. Het zag er rond en gezond uit, daar streven we naar!

De rest van de namiddag keken we onze ogen uit toen we op wandel gingen. Ortigia is prachtig en charmant, met nauwe straten, kleurrijke luiken aan de ramen, smeedijzeren balkonnetjes en véél groen. Vele steegjes staan volledig vol met bloempotten en mooie onderhouden planten. Dit alles geeft een rijkelijke uitstraling aan de stad, die eigenlijk maar 1 vierkante km groot is.
    Maar we voelden dat we al wat ouder worden (al dat eten..), en hadden in de late namiddag toch nood aan onze siësta.

Na onze dut, belden we om te reserveren bij een hoog aangeschreven wijnbar. De gastheer vroeg of we buiten of binnen wilden zitten. We gingen nog uit van onze weerapps en dachten dat het heel hard zou gaan regenen. Dus Magali zei 'is het overdekt buiten want het gaat fel regenen', waarop hij haar vriendelijk uitlachte en zei 'inside then'. Uiteraard heeft het geen druppel geregend en was het een ideale 23 graden buiten.

Het eten was simpel, maar waanzinnig lekker. We vroegen voor een wine tasting en startten de avond met een focaccia belegd met burrata, sla en balsamico. Bryan ging voor een reeks rode wijn, Magali voor witte wijn. We hebben hier ondertussen al verschillende druivensoorten ontdekt waar we (lees: Bryan) nog nooit van heeft gehoord. En helemaal onterecht trouwens! De fruitige Frappato, de gebalanceerde Grillo, de florale Inzolia,.. heerlijk!

Bryan koos voor een sla met gerookte zalm en Magali ging voor het assortiment geitenkaas. Al het eten werd op tegels geserveerd die kleurrijk beschilderd waren, origineel! De geitenkazen waren top, en de grootste verrassing zat in de laatste kaas. Deze werd aangeboden met pure chocolade als pairing. De kaas zelf was pikant door de rijping, maar de chocolade bracht iets bloemig of fruitig naar boven in de kaas, echt genieten. Het wijntje (Moscato druif maar gewone witte wijn gemaakt met gewone proces) paste er perfect bij. Magali deed haar typische happy dance die ze doet als ze het eten lekker vindt.

Als afsluiter van de avond kregen we een mini cannolo en dessertwijn. Een cannolo bestaat uit smeuïge ricottokaas in een gefrituurd opgerold deeg en bezaaid met pistache. Blij dat we dit eens hebben geprobeerd, meestal zaten we te vol om nog een dessert op te krijgen!

Siracusa you were amazing!

Quarteer Rita

Krijg er honger van 😄😘😀

Anita Ghersin

Zien jullie de Etna zijn rookpluim en of zijn lavastroom ?

Magali Tinck

we zien de etna helaas niet, het is te bewolkt :) overmorgen meer kans! de agriturismo zei dat ze op een veilige afstand zitten maar wel de show zien, dus duimen!

Ragusa

October 22, 2021 in Italy ⋅ ⛅ 18 °C

Onze dag startte met een super ontbijt in de agriturismo (die ricotta!! Heerlijk)
    We vertrokken hierna met iemand van de agriturismo naar de olijfbomen waar ze aan het oogsten waren. We zaten in een fiat panda waarvan de teller niet meer werkte. Toen we onze gordel aandeden, wuifde hij ons weg 'la campagna'. :)

We werden hartelijk begroet door de mannen die bezig waren, waaronder Giuseppe, de vader van de uitbater van de agriturismo. Die was net de dag hiervoor 85 geworden. Het oogsten van de olijven gebeurt met een stok die op het einde twee platte harken heeft die, aangedreven door een compressor, als een bek van een eend bewegen (heel snel). Je kamt de tak dan met die harken en door de beweging ervan vliegen de olijven van de tak.

We mochten beiden eens proberen, dit was eigenlijk heel zwaar om te doen. Op een halfuur deden we twee bomen samen met 3 anderen. Als je dan rekent dat er hele heuvels vol olijfbomen staan, krijg je een nieuwe appreciatie voor kleinschaligere boeren die olijfolie produceren..
    Maar het was wel heel plezant om mee te mogen maken! De olijven vlogen tegen onze kop 😊

Hierna vatten we onze trip aan voor de dag. Eerste stop: trappen van de Turken (Scala dei Turchi).
    Dit is een kalkstenen rotsformatie die uit gladde traptreden lijkt te bestaan en in zee gaat. Zag er heel cool uit!

Daarna startten we de weg naar Modica, zo'n 3u rijden. Onderweg kregen we wel wat regen en onweer te verduren. Gelukkig was het droog in Modica zelf (en zelfs beetje zonnig). Modica is een barokke stad, en dus indrukwekkend om door te wandelen. We passeerden verschillende chiesa's (kerken) om ook de grotkerk van San Niccolo te bezoeken. Deze kerk is op een bijzondere manier ontdekt, er waren jongens in de jaren 80 aan het voetballen en sjotten de bal per ongeluk een verlaten stal in. Ze gingen de bal halen en kwamen plots de oudste kerk van Sicilië tegen, van ergens 7e tot 11e eeuw. Deze was namelijk overbouwd door een barokke kerk. Toen die nieuwe barokke kerk dan privé eigendom werd, werd de originele kerk als stal gebruikt.

We reden hierna naar onze eindbestemming Ragusa. Dit waren vroeger twee rivaliserende bergvestigingen, Ragusa Ilba en Ragusa Superiore. Ons verblijf ligt op de splitsing van de twee, waar vroeger de grenscontrole was. Het verblijf zelf is heel modern en mooi vormgegeven, echt top. Kers op de taart is het ongelooflijke dakterras met zicht op Ragusa Ilba.

We hebben de stad eerst verkend met een elektrisch stepje, waardoor we zonder al te veel moeite de heuvel van Ragusa Ilba op konden.
    We liepen dan bergaf langs de verschillende bezienswaardigheden. Vooral het plein voor de duomo kwam recht uit een film, echt prachtig.

Na deze wandeling gingen we ons opfrissen, waarna we richting restaurant trokken. Hiervoor moesten we ons aan 290 traptreden wagen, richting Ragusa Superiore. Dat uitgebreide diner hadden we dus wel verdiend!

In het terugkomen (gelukkig bergaf), werden we verwend met een zicht op het verlichte Ragusa Ilba, met een dramatische achtergrond van volle maan, wolken en bliksem in de verte. Om hier nog iets verder van te genieten, hebben we nog een biertje gedronken op het dakterras. Geslaagde avond en dag :)

Agrigento

October 21, 2021 in Italy ⋅ 🌙 18 °C

Vandaag laten we het mooie Trapani achter ons en vervolgen we onze weg langs de westkust richting Agrigento. Maar voor we echt weg zijn, rijden we nog naar Erice. Een historisch dorpje op 750m hoogte met uitzicht over Trapani.

De weg naar het dorpje legde het rally DNA van onze Toyota Yaris bloot 🤣. Kronkelende, steile, smalle baantjes met heel de tijd mooie vergezichten. Het einde van de rit reden we door een wolk die bovenaan de berg vertoefde.

Door deze wolk was het gehele dorp in mist gehuld. Samen met het feit dat er bijna niemand rondliep (het is een weekdag en oktober) en de wind luid huilde, gaf het stadje een eerie vibe die wel konde smaken 👻. Wel een heel mooi dorpje voor de rest.

Na een ontbijt van de bakker hebben we onze weg verdergezet naar de westkust. Eerste bestemming waren de salines. Dit zijn ondergelopen velden waar ze zeezout oogsten. Onderweg kwamen we ook enkele flamingos tegen 🦩!

De volgende stop was in Mazara del Vallo. Een badplaats waar we een lekkere pasta en koffie hebben genuttigd. Verder zijn de straten van dit dorpje versierd met geschilderde garagepoorten, betegelde deuropeningen, mozaïeken, kleurrijke vazen, etc.

Op de planning stond daarna dat we naar de Valley Of Temples gingen. Één van de beter bewaarde Griekse tempelverzamelingen. We beslisten echter om de dag wat chiller te houden en rechtstreeks naar onze agriturismo te rijden.

De Agrigurismo bleek echt een pareltje te zijn. Uitgestrekte wijnranken, olijfbomen, appelsienbomen, appelbomen, een supervriendelijke host en een modern zwembad. Ons plan om langs Scala Dei Turchi te gaan in de buurt werd dan ook snel verplaatst naar morgen! Vandaag relaxen met de ondergaande zon tussen de wijnranken. Romantisch! De drone heeft ook nog eens mogen werken met een paar leuke resultaten tot gevolg!

Ten slotte nog een huisgemaakt feestmaal met zelfgeproduceerde wijn mogen genieten. We zaten zo vol dat we het dessert allebei hebben moeten weigeren 😅.

Een geslaagde dag dus! Morgen mogen we normaal helpen met olijven plukken en dan rijden we door naar de Zuid-Oostelijke kust.

Quarteer Rita

Mooie foto's en met de uitleg er bij👍😘

10/23/21Reply

Favignana

October 20, 2021 in Italy ⋅ ☀️ 18 °C

Vandaag vertrokken we vroeg want we moesten de ferry halen. Die bracht ons naar naburig Siciliaans eiland Favignana. Favignana is voornamelijk een toeristische bestemming voor Italianen zelf, dus we hoopten op een rustige dag. Er was alvast geen wolkje aan de lucht!

We kwamen aan in een charmant vissersdorpje waar enkele kraampjes stonden die vis verkochten. Enkele katjes liepen tussen de benen van het volk, op zoek naar gevallen visjes.

Het was nog heel rustig in de straten, wat ons even tijd gaf om rond te wandelen en de sfeer op te snuiven. Eerst hadden we nog een functionele aankoop te doen: zonnecrème. We hadden geen meegenomen, in de veronderstelling 'dat kopen we ginder wel. Nee hoor, in elke winkel 'crema solare ies finish'. Nergens te vinden! Gelukkig hadden ze nog 1 bus staan voor kindjes met ook kwal repellent. 2 vliegen in 1 klap.

Daarna besloten ontbijt te zoeken, en vonden een bakkertje waar ze chocolade brood verkochten. We smikkelden dit op een gezellig pleintje op. Hierdoor aangesterkt, liepen we enkele verhuurders af, op zoek naar een scootertje. De derde verhuurder had gelukkig nog enkele in de aanbieding! Een echt bethlehem verhaal.

We vertrokken richting het eerste strand van de dag. Het was heerlijk weer, niet te warm en niet te koud, volop zon. Dit was Cala Rossa, enkel te bereiken via een gravelweg. De scooter gaf hier een andere dimensie aan :) maar geen zorgen, Bryan is een goeie en voorzichtige chauffeur!
    De term 'strand' in Sicilië wordt losjes geïnterpreteerd als 'locatie naast zee'. Dit zijn rotsen waarop je moet klouteren of stranden bezaaid met stenen, amper zandstrand dus. Maar wat een prachtig strand was dit!
    Helder turkoois water dat afsteekt tegen de grote bleke rotsen van het strand.
    We vonden een platte rots met zelfs een 'uitgehouwen' bankje, en besloten hier even te vertoeven.

Op Favignana werd tufsteen ontgonnen, wat duidelijk zichtbaar is. Opeens zie je een hele diepe put, volledig begroeid maar met bleke steenwanden met een dambord patroon. Ze kapten die steen namelijk ineens in bruikbare blokken. Sporen hiervan zijn zelfs aan de kust te zien. Als je opeens enkele perfecte vierkanten uitgehouwen blokken ziet op een foto, dat zal tufsteen zijn :)

We reden zo de Oostkust van Favignana af, via Bue Marino en Punta Marsala. In Cala Azzurra besloten we even halt te houden. Daar was een barretje waar we onze lunch kochten. Een lekkere sandwich met een lokaal pilsje. Na de lunch gingen we een plekje zoeken op het strand, dat nu wel een klein zandstrandje was. We vonden het verdacht dat er geen volk in het water zat, maar gingen zelf toch pootjebaden. Bryan ging alvast wat dieper en verschoot opeens: kwallenbeet. Toen we iets beter het water inspecteerden zagen we overal kleine kwalletjes. Daarom zat iedereen dus op zijn handdoek.. en helaas heeft de zonnecrème met kwalrepellent niet geholpen!

Gelukkig stopte de beet snel met pikken en bleef er enkel een builtje over. Bryan was niet helemaal afgeschrikt en ging af en toe toch even verkoeling zoeken in het water, zonder verdere beten. Dan maar besloten een zandkasteeltje te bouwen. Het stond er nog toen we vertrokken!

Als laatste stop van de dag, reden we naar Cala Rotunda. Dit strand was aan de andere kant van het eiland, zo'n 20min met de scooter. De weg liep naast de zee, de scenic route.

De weg naar dit strand was nog iets stevigere gravelweg, maar opnieuw zonder problemen doorgekomen. Dit strand ligt in een hoefvormige baai en heeft een rotsformatie die ze de Boog van Odysseus noemen. Een brug van uitgesleten steen eigenlijk. In deze baai nog even een dutje gedaan en snackje gegeten. Er was geen wind en hier kwamen ook geen golven toe, wat het hier heel rustig maakte..

Hierna keerden we terug naar Favignana dorp om onze ferry te halen. We hadden gelukkig nog wat tijd om een gelato te eten. We stapten op de ferry met een gloed op ons gezicht!

Eens aangekomen in Trapani repten we ons naar het westelijke punt om de romantische zonsondergang te zien. We kwamen net op tijd aan en zagen de zon achter het eiland Levanzo verdwijnen met een warme oranje gloed.

Vervolgens even verfrissen en omkleden in onze kamer. Helemaal klaar voor ons bezoek aan een enoteca (wine bar) die ook lekker eten serveerde. We hebben uiteindelijk 4 rode en 2 witte siciliaanse wijnen geprobeerd gecombineerd met wat finger food, een gedeeld voorgerecht en dan lekker hoofdgerecht. Als kers op de taart kregen we nog een rode dessertwijn van het huis!

prachtig [mama Brigitte]

Leuke foto [mama Brigitte]

Zaaaaaaalig [mamaBrigitte]

Zingaro & San Vito Lo Capo

October 19, 2021 in Italy ⋅ 🌙 18 °C

Vandaag vroeg opgestaan om uiteindelijk laat te vertrekken 😅. Het verkeer in Palermo zorgde voor de nodige adrenaline rush om wakker te worden. Bryan voelt zich als een vis in het Siciliaanse water tussen de ultra assertieve buffelmozzarellas.

Wat verder weg van Palermo veranderde het landschap al zeer snel in indrukwekkende kliffen, steile bergwanden, uitgestrekte zee horizonten en gezellige dorpjes. Dat lijkt er al meer op!

In Zingaro nationaal park een kustwandeling gedaan van een dikke 10 km. Onderweg waren er prachtige vergezichten, idyllische stranden, groen- en blauwe zee en een warm zonnetje. De voorspelde 23°C zal in de schaduw zijn geweest denken we 😏. Maar schaduw of wolken waren er bijna niet te bekennen.

In het terugkomen hebben we ons aan een verfrissende duik gewaagd in 1 van de baaitjes. Lekker afkoelen maar wel opletten met de rotsen ivm snijwondes. Magali werd getroffen en bloedde als een Siciliaans witblauw. Het was even afwachten of er nog iets van haar vinger gered ging kunnen worden 🤣. Mopje dus. Een snijwondje wel! Auwie.

Vervolgens onze weg verdergezet naar San Vito Lo Capo. Een minder bekend badplaatsje. Éen van de mooiste italiaanse zand stranden onder het waakzaam oog van de Monte Monaco. Heel mooi! Jammer genoeg konden we niet lang blijven gezien het al vrij laat werd en we nog richting Trapani gingen.

We kwamen aan in Trapani bij een ongelooflijke zonsondergang. We kregen een kamer met zeezicht en gingen meteen op zoek naar een lekker dineetje. Dan maar op 50 m van ons hotel een 7 gangen tasting vismenu gaan verorberen. Zeeeeeer lekker met een goed gebalanceerd wit wijntje (grillo druif).

Een geslaagde dag dus! Morgen de ferry naar Favignana.

Ciao 🇮🇹

Het ziet er weer allemaal top uit☀️☀️☀️ [R&R]

10/20/21Reply

prachtig daar, genieten maar !!! [mama Brigitte]