Malaysia
Kampong Belukar

Auf der Durchreise in Kota Bharu

September 29 in Malaysia ⋅ 🌧 25 °C

Heute waren wir ewig unterwegs, um hinterher ganze 25 Minuten mit AirAsia zu fliegen. Die Anreise zum Flughafen, das Warten auf den Check-In und aufs Boarding, das kostet schon Zeit. Und wenn der Flug dann auch noch verspätet startet, hat man eigentlich nichts gewonnen. Im Nachhinein also ziemlich dämlich von uns, wir hätten da auch locker einen Nachtbus nehmen können... 💁 Hätte in unserem Fall jedenfalls einige Vorteile gehabt und wäre günstiger gewesen und besser für die Umwelt. Hinterher ist man immer schlauer. 😋 Das einzig coole waren die Trinkwasserspender am Flughafen. 😅 Echt vorbildlich, die sollte es in Deutschland auch geben und zwar nicht nur an Flughäfen. Das würde sicherlich einiges an Plastikflaschen und deren Transport ersparen und hätte einen positiven Einfluss auf unser Klima. 😎

Hier darf man übrigens unbegrenzt Flüssigkeiten mit ins Flugzeug nehmen, also ins Handgepäck, d. h. auch Getränke. 😇👍 Finde ich ziemlich entspannt.

Unser Flug war ganz schön turbulent, draußen hat es stark geregnet und war windig.

In Kota Bahru sind wir dann ein bisschen durch die Innenstadt geschlendert, haben Streetarts und einen Nachtmarkt entdeckt. 😊 Die Streetarts waren alle sehr traurig, handelten von Armut, Krieg und Zerstörung.. 🤔😟 Auf dem Markt gab es neben unzähligen Fleischgerichten auch einige leckere Süßspeisen, durch die wir uns schlemmen konnten. 😋 Es gibt eigentlich jeden Tag eine Situation, in der wir uns wie Popstars fühlen, so auch auf dem Markt. Ein Junge dort wollte mir unbedingt so ein traditionelles Eiergebäck schenken. Die Übergabe und wie ich das Teil probiere, musste dann natürlich von seinen Kumpels gefilmt werden. 😅😇 Irgendwie süß.

Wir hatten uns ein super schönes, geräumiges Apartment gemietet. Auf der Dachterrasse des Hotels gab es außerdem einen Pool. 😊 Auch wenn wir uns insgesamt nur ein paar Stunden in Kota Bharu aufgehalten haben, musste in dieser Zeit natürlich auch der Pool getestet werden. 😋 Zum Tagesabschluss war ich deshalb nachts noch im Pool schwimmen und hab die Aussicht auf die Stadt von der 37. Etage des Hotels aus genossen. 😇 Über mir sind Fledermäuse gekreist, an den Hauswänden saßen weiß-durchsichtige Geckos. 😊
      Danach hab ich die Beine auf dem Sofa lang gemacht. 😋 Ein Sofa hatten wir bis jetzt in noch keinem Hotel. 😇

Morgen geht's mit der Fähre auf Perhentian Island zum Schnorcheln und Entspannen. 🏝️

Oreoshake

June 24, 2016 in Malaysia ⋅ ⛅ 28 °C

De gedachte aan een bounty eiland maakt menig mens week. Zo geldt dat ook voor mij. Kabbelende golven. Kraakhelder water. Parelwitte stranden. Een aquarium vol met allerlei kleurrijke en verschillende grootte 'fishies'; aldus Tania, onze Finse scuba master. Bungalows met uitzicht op al dat pracht, snorkeltripjes, strandbarren met exotische cocktails die dat weke gevoel versnellen. Eindeloos uitslapen, slenteren en driemaal daags maaltijden verteren. In de middag wat zwemmen. Af en toe opkijken omdat een vis ui het water springt. Gebronsde mannen die met brandende stokken zwierig een show opvoeren tijdens zonsondergang. Een oudere Duitse yoga snorremans die enigszins gedwee zijn klasje probeert vol te venten. Je kunt wandelen door de jungle. Varanen observeren, die overigens grotere bange poeperts zijn dan jouw vrees voor een klein hapje uit je been. Meerdere Hangmatten tussen palmbomen helpen je om roezig de middaghitte te omzeilen. Lukraak zijn dit wat associaties die het brein wil zien bij de gedachte aan een bounty eiland. Ik geef toe het klinkt zoet en fijn. Het is daadwerkelijk het aanzicht van ons verblijf op de Perhentians.

De paradox van al deze hemelse illusies voor mezelf is: 'Ik haat bounty eilanden.'

Reizen voor mij, althans de gedachte over reizen, is een intieme inzage in het leven van andere mensen. Mensen die anders denken over het leven. Mensen die anders omgaan met de dood. Culturen die ik niet goed snap maar wel langzaam leer begrijpen. Landen waar werken nog ondernemen is en niet wachten op je loon. Mensen die niet zelf kunnen beschikken over de vrije wil en keus met wie zij hun leven willen delen. Culturen waar wij ik is. Culturen die anders kijken naar tijd en de omgang met die tijd. Landen waar de sterkste overleeft elke dag telt. Mensen die met het minste te besteden het warmst en gulst zijn in gastvrijheid. Al die culturen die haaks staan op waar ik vandaan kom. Waar ik mezelf tegenkom in westerse waarden. Culturen waardoor ikzelf rijker word zonder een uitkomst op mijn bankrekening.

De meeste bounty eilanden zijn gecorrumpeerd door verveling en consumptie. Zo ook de Perhentians. Het heeft niets te maken met lokaal leven, behalve dat locals daar ook moeten leven. Anders geformuleerd het heeft alles met lokaal leven te maken alleen niet het lokale leven begeert door mijzelf. De locals verdienen geld aan de witte, net te volgepropte westerlingen die zich schaars, zichtbaar verveeld de dag door worstelen met verschillende shakes, burgers en drank. Voor de locals is het meedoen of niet meedoen. Niet meedoen betekent mijn buurman wordt rijk en ik raak gefrustreerd. Wel meedoen levert twee groepen op. De goedlachse local en de onverschillige 'ik haat toeristen' local. Het eten wat de beiden groepen produceren is niet bijzonder goed. Achter elke palmboom liggen stapels afval. En het strand is bezaaid met restanten sigaretten.

De Perhentians liggen in Maleisië. Maleisië is een zeer streng islamitisch geregeerd land. Een bounty eiland als de Perhentians kan eigenlijk overal liggen behalve in Maleisië. De lokale dames zijn gedurende de dag volledig bedekt en de westerse evenknie loopt nog net niet naakt over het strand. De lokale bevolking is aan de ramadan en het witte volk slurpt en vreet zich vol met gefrituurde zooi en ijzige drankjes. Waarom naar de Perhentians als Ibiza een stuk dichterbij is? Misschien is dit wel het antwoord op stabiliteit en rust. Handel is de hoogste religie.

Dit klinkt natuurlijk allemaal als een pagina uit de scheurkalender van Van Straaten. Waarschijnlijk denk je: 'Gast zit niet zo te zeiken en hopelijk schrijft de boef weer snel.'
      Wat het dan ook is. Dit is ook een deel van onze wereldreis en in iedergeval een deel van mij.

Langzaam sijpelt een omgeving als de Perhentians met al zijn verveling en oppervlakkigheid mijn lijf in en word ik kribbig. Word ik geconfronteerd met westerse saaiheid. 'Ik koop dus ik heb plezier.' 'Ik consumeer dus ik ben.' En ik doe potjandorrie ook gewoon nog mee. Ik duik. Ik zit in dezelfde tentjes. Ik plons in het water. Ik verlang naar een Oreoshake! Sterker nog: 'Ik heb hem nodig!' Ik ben waarschijnlijk wat a-typisch maar voor mij is dit dus de metafoor voor mijn innerlijke strijd. Waar ik vandaan kom en wat ik verafschuw. Wat ik ben en wat ik haat. Een glimlach ontwaakt zich op mijn gezicht. Hoe kan ik dit denken, voelen, vinden, ervaren, opschrijven en ook nog delen. Dat is blijkbaar ook wie ik ben. Schrijf ik om jou dit stuk leuk te laten vinden, er kribbig van te worden of iets anders?

Ik ben benieuwd..

Volgens mij heb je net The Happy Isles of Oceania van Paul Theroux samengevat. Dat is net als je bericht niet verkeerd om te lezen. Groet, Robert

Mark VDR

Heb je stuk tijdens de eerste 10 minuten na rust van Spanje - Italië gelezen en maximaal 3x opgekeken naar de tv.. Waar ik mee wil zeggen: dit was een heel boeiend en ook nog eens heel mooi opgebouwd EN zelfs hier en daar herkenbaar.. Je moet trouwens echt de lychee / pineapple / passievrucht shake eens proberen!!

Ron van der Rijst

Voor 80% van de wereldbevolking geldt dat ze vooral in het hier en nu leven om elke dag iets te verdienen om te overleven. Elke nieuwe dag is een kans. Consumptie is dan meer een basisbehoefte, terwijl de "rijke" zich soms door consumptie verdooft. Elk mens "zoekt" zijn eigen zingeving.

Zwischenstop Kota Bharu

August 30, 2019 in Malaysia ⋅ ⛅ 27 °C

Die letzten Tage auf Perhentian Besar haben wir noch entspannt ausklingen lassen.
      Wenn man die Stimmung auf Tioman gespürt hat, ist es dort auf den Perhentians schon fast wieder trubelig. Es ist viel mehr los, trotzdem waren es dort 6 wunderbare ruhige Tage für uns zum einfach mal nichts tun!
      Am letzten Badetag gab es sogar noch richtig hohe Wellen, was wieder für etwas Abwechslung gesorgt hat. Die Kinder meinten nämlich am letzten Tag, dass sie keine Lust mehr auf Baden haben, und das soll was heißen. Die Wellen sorgten aber dann noch für Spaß.
      Im Endeffekt waren diese Tage dort für uns 3x so teuer als auf Tioman, was bestimmt an der Beliebtheit dieser Inseln zusammen hängt. Das Wasser ist wirklich ein Traum. Von der Unterkunft haben wir uns für den Preis etwas mehr erwartet.
      Gestern angekommen in Kota Bharu hat sich Florian erstmal ein neues Handy gekauft. Ein ganzes Stockwerk im Kaufhaus voller Handys. Ohwe das sah nach langer Wartezeit für die Kinder aus. Zum Glück gab es eine Hüpfburg direkt daneben. Die Verkäufer waren von europäischen Kindern begeistert. Ich war im.ganzen Gebäude die einzige Frau ohne Kopftuch. Wir werden von allen sehr freundlich angelächelt.
      Wir sind jetzt entspannt und freuen uns auf die letzten 4 Tage in der Hauptstadt, zu der wir jetzt gleich fliegen.

Märkte, Moscheen, Malereien

August 7, 2016 in Malaysia ⋅ ☁️ 29 °C

Im Vergleich zu unseren letzten Stationen gab es in Kota Bharu nur wenige Sehenswürdigkeiten, die wir alle in ein paar Stunden besucht hatten. So blieb mehr Zeit, um den Gebeten und nervigen Gesängen aus den Lautsprechern zu lauschen. :P Doch dank einer zufälligen Begegnung in einem Supermarkt sollte uns auch in den nächsten Tagen nicht langweilig werden.Read more

Kota Bharu

May 12, 2018 in Malaysia ⋅ ⛅ 26 °C

Große Stadt, ganz muslimisch, Menschen total nett, lächeln uns immer an,rufen Hallo.
      Heute zahlte sogar eine Frau unsere Getränke auf dem turbulenten Markt.
      Wir wohnen in einer ganz süßen kleinen holländischen Anlage mit 6 Häuschen, wie im Märchen. Heute Rad gefahren .... bei 40 Grad! Batik gemacht, Drachenbastler besucht und absolutes Highlight auf dem Fluss Kajak gepaddelt zu den Glühwürmchen, sahen aus wie LED Lichterketten zu Weihnachten!Read more

489days Reise um die Welt

Das sieht ja richtig gut bei euch aus.😊👍 Liebe Grüße vom Airport auf Bali🤗