Satellite
Show on map
  • Day 10

    Dag 10: Lectoure - Aire sur l'Adour

    October 17, 2016 in France ⋅ ☁️ 16 °C

    Afgelegde afstand: 100 km
    Totaal gefietst: 733 km
    Afstand tot Santiago: 1035 km
    Weer: voorjaarszonnetje en 19 graden
    Emotie: 😄

    Hoe twee uitbaters van auberges nog eens van karakter kunnen verschillen...

    Vanmorgen laat Véronique me uit met twee dikke zoenen en een knuffel. Er staat wat regen op het programma en wil voor de eerste buien in Condom zijn, mijn eigenlijke stop voor gisteren. Verder dan een paar spatten komt het niet en het inpakken van mijn bagage en mezelf kost meer tijd dan de bui. De kathedraal van Condom is indrukwekkend en met een spelend orgel op de achtergrond (voorgrond) heeft de bijna lege kerk iets onheilspellends. De clochard buiten heeft op mijn fiets gepast en als dank bied ik hem een koffie en wat koekjes aan.
    Om 1330 staan er al 50 km op de teller en stop ik in
    Eauze voor een drankje en lunch. Ik ontmoet 2 Noren die samen al vier keer de camino gelopen hebben (vader en zoon, en één keer samen met de dochter). Ik vervolg mijn weg en wanneer ik aankom in Aire sur l'Adour ben ik nog zo fit dat ik eigenlijk naar het 16 km verderop gelegen Miramont wil fietsen, maar ik krijg niet helder of er plaats is daar.
    Dan maar hier. Bij de stoplichten ontmoet ik Valentin en Elza. Het is gelijk gezellig en kiezen voor een bar om wat te gaan drinken. Ze komen uit de Jura en zijn pas 4 maanden bij elkaar, maar toch besloten ze om samen twee maanden te gaan lopen en het gaat goed. Volgend jaar willen ze op de fiets naar Nederland en ik heb ze uitgenodigd om een nachtje over te blijven. Er schuiven aan de tafel naast ons twee meisjes aan; Mélanie en Véronique blijken op de fiets vanuit La Rochelle naar Nice aan het fietsen te zijn. Veel gespreksstof en al gauw is het half tien. Ik vertrek naar m'n auberge die tot 22 uur open zou zijn maar...blijkt dicht! De eigenaar was not amused en ik had eerst moeten inchecken. Beetje een mix van niet zo handig van me en 'als je wel de deur open kan doen kan je me ook binnen laten' gevoel. Maar, ik kom er dus niet meer in! Terug naar de bar en vragen of ze een hotel weten. Gelukkig is er één dichtbij en loopt de beheerder net zijn hondjes uit te laten. Voor iets meer dan een refuge heb ik een hotelkamer en slaap ik onder een dekbed en ga ik morgenochtend eerst even in bad.
    Ik had met Valentin en Elza een bijzonder mooi gesprek waarbij ik onder de indruk was van de wijsheid voor hun relatief jonge leeftijd. Over hoe verschillend zij zijn en merken dat zij in hun weken samen sterk naar elkaar toe groeien. Dat ze toch ondanks het samen lopen tijd hebben om zelf te reflecteren maar ook te leren zoals Valentin het mooi zei 'Alone you walk faster but together you can go further'. Ik geniet van hun enthousiasme en hun verliefdheid. En vanmorgen raakte een spreuk in de gîte van Véronique me:

    Ne marche pas devant moi
    Je ne peux te suivre
    Ne marche pas derrière moi
    Je ne peux te garder
    Marche à côté moi
    Et je serais ton amis
    Read more