Enkele China weetjes

May 19, 2016 in China ⋅ 🌙 19 °C

Als we gaan eten krijgen we steeds een pakketje met bordje, kom, theekommetje klein glaasje en Chinees lepeltje in vacuüm verpakking. Bij het afruimen zet men dit porcelein in plastieken bakken samen met de shop sticks en dit wordt dan naar een cleaningfactory gebracht om weer te steriliseren. Dus alles is brandschoon!

Dat enveloppe systeem vraagt ook een woordje uitleg: van geboorte tot dood krijg en geef je enveloppen met inhoud aan elkaar, de inhoud moet min of meer in evenwicht zijn. Bv je krijgt een kindje en er worden dan geen cadeautjes gekocht maar een rode enveloppe met zeg maar 100 yuan. Als de persoon die je 100 yuan gaf zelf een kindje krijgt geef je zelf ook een rode enveloppe met 100 yuan terug. Hetzelfde met verjaardagen, huwelijk enz. Het is bijna een boekhouding om dat in 't oog te houden. Als je op bezoek gaat geen bloemen maar een klein rood envelopje. Dus kan er op 't einde nog een openstaand bedrag zijn en dat wordt dan de witte laatste enveloppe!

Er zijn hurktoiletten overal en gratis, meestal is er één zittoilet voor gehandicapten. Dus is het aanschuiven voor degenen die niet op zo'n hurktoilet durven of kunnen.
    Eigenlijk vindt ik de hurktoiletten best te doen als ze nog niet door westerlingen gebruikt zijn, de chinezen zijn in dat opzicht properder, ja zij zijn het natuurlijk gewoon! Zelfs Dirk vind ze hygiënischer omdat je houding natuurlijker is, en je gebruikt minder papier daardoor. Thuis een hurktoilet installeren?
    Als er een westerse toilet geplaatst wordt is er geen plaats meer voor deuren, als de deur naar binnen opengaat stoot ze tegen het toilet, bij een hurktoilet gaat de deur erover heen.

Het spuwen op straat is afgenomen omdat er een felle campagne gevoerd is naar aanleiding van de olympische spelen in 2008, met resultaat. Ze spuwen nu rechtstreeks in de vuilbakken, als ze het al doen. En dat is minder en minder.

Om de massa mensen bij het openbaar vervoer te begeleiden staan er aan de drukke bushaltes vaste dranghekken met een begeleider, deze zorgt ervoor dat de mensen eerst kunnen afstappen en pas daarna mogen de mensen opstappen in min of meer ordelijke volgorde.
    In het verkeer is het ieder voor zich, ze kruipen in een gaatje van 1/2 m en blijven daar staan tot ze verder kunnen, dat geeft enorme opstoppingen, het is echt het recht van de sterkste, toch hebben we weinig ongevallen gezien en dan nog enkel met bromfietsers.
    Aan de oversteekplaatsen stopt men niet, waarvoor deze dienen is ons niet duidelijk!
    Aan de lichten mogen ze rechtsaf draaien ook als het voor de andere richting groen is, maar zij letten niet echt op de voetgangers die groen hebben dus het is steeds uitkijken.
    Op het vliegtuig wordt de veiligheidsinstuktie gegeven via leuke filmpjes i.p.v. Via de turnoefening van de hostess.

Er is steeds drinkbaar water voorzien aan alle gates! Best een leeg flesje bijhouden bij de security. Het is ook gewoonlijk lauw water omdat dit in deze machines ook gekookt wordt. Zelfs thuis zei Jacques dat het water ook bij hem lauw gedronken worden. Het is een veiligheidsmaatregel omdat het water niet echt drinkbaar was en dus altijd gekookt, een beetje zoals bij ons het bier ontstaan is in kloosters wegens onveilig drinkwater!

Hutongs zijn huisjes in grijze baksteen met doorgaans maar één verdieping gebouwd rond een binnenplaats met een boom in het midden. Vroeger werd zo'n hofje bewoond door één enkele familie, het was nog de tijd van 3 of 4 generaties onder één dak, sinds de komst van het communisme werden ze onder verschillende families verdeeld.
    Samen vormen de hofjes een hutong, dorpsachtige woonwijken genoemd naar de slingerende straatjes die de hofjes verbinden.
    Het Hutongs stadsplan van Beijing werd ontworpen een Mongolische monnik aan het begin van de (mongoolse) Yuan-dynastie zo'n 800 jaar geleden. De Hutongs was de traditionele woonvorm van Beijing, ze zijn boordevol sfeer, gezelligheid, solidariteit, sociale controle en gebrek aan privacy en hygiene. In een hofje zijn de toiletten en de keuken gemeenschappelijk!
    Nu worden ze afgebroken en vervangen door pompeuze mastodonten.
    De bruikbare oppervlakte in Beijing kost 10.000 $ voor 70 jaar en de grond blijft van de staat, het wordt geleast voor 40 (winkel of kantoren) of 70 jaar (appartementen).
    De ijzeren tralies of kasten of hoe je het ook noemt zijn niet zozeer om dieven buiten te houden maar om de kinderen te beletten door het raam te vallen.

De 2e ring rond Beijing was oorspronkelijk de stadsmuur die de langste van China was. Mao liet hem afbreken in het kader van zijn vooruitgangsgeloof en liet langs het tracé de tweede ringweg aanleggen, de eerste metrolijn ligt onder de tweede ringweg. De namen van de stations herinneren aan de oude stadspoorten die nu zijn verdwenen.

En tot slot: wie het verleden van China wil zien moet naar het platteland, voor het huidige China kom naar Beijing en de toekomst zie je in Shanghai!

We hebben een extra zetel naast ons die vrij is dat geeft wat ruimte want deze keer zitten we in het midden. Echt slapen is lastig en we zijn zo moe! Ik slaap metteen en laat het avondeten aan mij voorbijgaan. Je gelooft het of niet maar ik heb een zware maag van het Belgische menu, en dat heb ik in geen 14 dagen gehad met de Chinese maaltijden! Ik had ook een leeg flesje water meegenomen en met een zakje thee uit het hotel gevuld met warm water aan de gate dus ik dronk heel de vlucht meegebrachte thee zoals de chinezen. Ik zou er niet kunnen leven maar sommige gewoontes zijn het navolgen waard. Voor hen is het ook zeer moeilijk om hun zetel te vinden want a b c kennen ze nier en ze vergelijken dan constant hun instapkaart met de nummers van de plaatsen, een beetje een gek zicht voor ons. Het lijken dan ongeletterde mensen en dat is niet het geval want dan lezen ze een (Chinese) krant waarvoor ze min 2500 tekens kennen!
    We landden om 5,40u en de rush naar buiten begint, na wat dringen staan ze buiten en de Belgen doen niet onder voor de anderen! Later aan de bagageband staan we toch bijeen dus waarom die haast!
    Wij blijven rustig zitten tot we plaats krijgen om normaal uit te stappen.
    Eens we de valiezen hebben vlug een extra trui en onze jassen aan, die had ik vanboven gestoken, want het is hier maar 9° brr. Op zoek naar de trein het staat toch al beter aangegeven dan bij het vertrek. Alles ging vlot en na de bus 500 in Mechelen moesten we maar een klein eindje wandelen. Om 8,30 waren we thuis! Nu nog de jetlag vermijden door niet te gaan slapen vóór vanavond dus: gras afrijden, boodschappen doen, wassen en zelf douchen en vertellen aan Veerle en later Stefaan wat een mooie reis dit weer was!