via Sugarshack in Rigaud naar Québec

September 11, 2010 in Canada ⋅ 🌙 20 °C

Weer vroeg genoeg wakker voor een ochtendwandeling, dit keer met Dirk. Een stukje park en dan tot op de Alexanderbrug waar we de zon zagen opkomen achter het parlement. Prachtige zonsopgang en geen wolkje aan de hemel.
    Tegen 8 u terug in 't hotel voor ontbijt en dan de bus in voor een bezoek aan het Canadian museum of Civilisation.
    Alles is hier aangeduid in de 2 landstalen, zeer mooie opstelling van het vroegere Canada, zijn ontstaan en inwoners. Ottawa is van oorsprong Brits maar ligt op de grens met het van oorsprong franstalige Québec. Bij de conventie van Utrecht is de franse provincie Québec overgedragen aan de Britten in ruil voor enkele Caraibische eilanden. De suiker zal waardevoller geweest zijn dan het bont zeker?
    Québec heeft wel bekomen dat het de code Napoleon mocht behouden als basis van hun wetgeving. De taken zijn ook anders geregeld, bv. wijn en bier worden bij de kruidenier verkocht terwijl zij in de rest van Canada in sociale slijterijen van de staat verkocht worden met op wijn, in Ontario een taks van 140%! We ondervonden het aan de prijzen van de alcoholische dranken.
    Teren één uur kwamen we aan in een authentieke Sugarshack in Rigaud.
    Eerst leek het een beetje Bokrijk maar het was een echte ahorn suiker of siroop fabriekje geweest. We werden opgehaald met kar en paard, rondgeleid en kregen een authentieke lunch.
    served family-style: country-sausages, farm-style crusty bread, wood-fire baked beans, farm-style soufflé omelette, old-style mashed potatoes, Québécois maple-glazed ham, pancakes with make syrup and a glas of milk!
    De melk werd vervangen door een donker biertje, het was heel gezellig, ik heb zelfs een paar pasjes gewalst op de muziek met een andere dame.
    Ahornstroop of Maplesyrup wordt opgevangen van de ahorn boom. In het voorjaar als de sapstroom op gang komt worden inkepingen gemaakt en emmers eronder gehangen. Dagelijks moeten de emmers geleegd worden en de stroop of sap verwerkt worden anders wordt het sap zuur.
    Als het in de dag te warm wordt dan is het sap van minder kwaliteit en te donker, dit wordt dan verwerkt in sausen, gebak e.d. De juiste kleur is lichtgeel tot goudkleurig. Er kan pas ingekerfd worden vanaf de boom 35 jaar oud is daarna blijft de sapstroom nuttig tot de boom sterft na meer dan 100jaar. Het seizoen duurt maar 6 weken. Het ahornblad staat ook in de Canadese vlag.
    Om 3u reden we terug verder want het was nog een hee eind te rijden. Na het meer "Lac des deux montagnes" reden we langs Montréal zonder het te bezoeken, dat doen we op het einde van de reis nog.
    Om half zeven bereikten we Québec en ons hotel. De kamer batches uitdelen ging vlot, de kamers vinden duurde wat langer in dit hotel van verschillende bijeen gevoegde huizen.
    Op het eerste gezicht lijkt Québec op vele anders Noord-Amerikaanse steden maar van de rivier af gezien wat een panorama!
    Diep beneden zie je de reusachtige transportschepen op de St. Lauwrende stroomopwaarts varen, aan de andere kant van de rivier tronen op de klippen van Québec de citadel en het allesoverheersende Château Frontenac. Al snel wordt duidelijk dat stad, anders dan andere Noord-Amerikaanse steden, op een lange en bewogen geschiedenis terugblikt. Het pittoreske Vieux-Québec werd in 1985 door de UNESCO tot wereldcultuurgoed uitgeroepen, het bovenste gedeelde van de oude stad, de haut ville op het plateau wordt omgeven door de enige volledig bewaard gebleven stadsmuur ten noorden van Mexico. IN 1873 bleef het oude bouwwerk van sloping gespaard door het initiatief van de toenmalige gouverneur-Generaal Dufferin.
    Wij reden met de bus naar Vieux Québec waar we in een trattoria aten, weer een heel diner met soep, zalm of varkensgebraad, bavarois en koffie. Wij namen nog een 1/2L wijn waar we 22 C$ voor betaalden. Grazié e arrivederci!
    Er is veel lawaai in de stad en zelfs in het hotel waar verschillende feesten plaats vinden.