Verplaatsing naar Dubai

December 2, 2017 in the United Arab Emirates ⋅ 🌙 24 °C

We reden op 1,5u naar het volgende Emiraat: Dubai via de Sheikh Zayed road.
    Daar bezochten we de Dubai Mall, grootste shoppingcentrum ter wereld, Dubai museum een echt fort uit koraalsteen en leem. Van de Textiel soek vaarden we over de Creek met een Abra en reden naar de wijk waar vele arbeiders wonen buiten het centrum, waar ons hotel staat.
    Uitgebreide versie:
    Vroeg opstaan want het wordt een reisdag.
    In de digitale krant las ik dat in België sneeuw en ijzel ongevallen veroorzaakt hier is het 28gr.
    We rijden via de Sheikh Zayet highway naar Dubai.
    We passeren nog enkele hoogtepunten: de ecologische tweelingbuilding waarbij de blinden automatisch openen en sluiten met de zon, de mosque, de ronde building en Yas eiland.
    Tijdens de rit vertelt Alpay een en ander over het leven als Emirati.
    Even over de kameel: van oudsher lastdier waarvan alles gebruikt word, de melk vervangt de koemelk, beetje dikke smakeloze smaak. Van de haren werden de tenten gemaakt. De camelrace is ook traditioneel, jonge kinderen werden gebruikt als jockeys om het gewicht te drukken. Vanaf 1971 mocht dat niet meer want Sheikh Zayed verplichtte de school voor alle kinderen, jongens en meisjes! Nu wordt er geracet met robots ipv jockeys. De bestuurder rijdt op een baan ernaast en bestuurt zo de robot die zelfs een klein zweepje hanteert, met afstandsbediening. Het enige dat de robot niet kan is stoppen.
    Alpay gaf nog uitleg, die logisch klinkt, over de islam gewoontes hier in VAE. In deze maatschappij is dit wel een moderne vorm met zeer strenge kanten. Modern is dus niet gemakkelijker.
    Bv wat wij een boerka noemen is eigenlijk een abaja, de boerka is alleen het gezichtsmasker. In oorsprong is dit nog van de Mesopotamiësche tijden en later door de bedoeïen overgenomen als bescherming tegen het woestijnzand. Ook de mondbedekking tot aan de ogen was bescherming. Nu is het ingebed in het geloof maar eigenlijk bepaalt hier de man hoeveel hij aan anderen laat zien! Ha, Angelina Jolie lippen: bedek ze maar!! Zegt Alpay al lachend. Als hij een groep vrouwen uit Islamitische landen gidst zijn er soms de helft die als ze uit de bus stappen alle hoofddoeken afdoen, de andere vinden dit dan tegen hun geloof en houden hem altijd op.

Al rijdend zie je het verschil tussen het rijkere Abu Dhabi en de rijke Dubai.
    In Abu Dhabi is een middenstrook met bomen, verlichting met 6 lampen, vanaf Dubai geen bomen en slechts 2 lampen.

De Sheikh wil dat het land op termijn onafhankelijk word van invoer, dus zij irrigeren grote stukken om groenten en fruit te kweken. Sinds vijf jaar hebben ze dus zelf tomaten aubergines e.d. Maar ze zijn naar onze normen zeer duur.
    In het Emiraat Dubai wil men vanaf 2018 een belasting van 5% invoeren omdat hier de inkomsten van de olie teruglopen omdat de reserves opraken. In Abu Dhabi, dat het grootste Emiraat is, zit nog voor 100 jaar in de grond.
    Al in 2008 met de crisis kon Dubai de grootste burj niet afwerken, normaal was deze building de burj Dubai geweest. Omdat de Sheikh van Abu Dhabi de verdere afwerking betaalde heeft men de toren ‘burj Khalifa’ genoemd naar de huidige Abu Dhabi Sheikh.

In de burj is op de 40e verdieping een waterreservoir van 300.000 L, op hogere verdiepingen ook kleinere reservoirs. Dit is in alle moderne buildings zo. Het zoete water wordt gemaakt uit zout zeewater.
    Ondertussen hebben we de Marina van Dubai bereikt en wat je hier ziet is echt de speeltuin van architecten. Heb je een origineel idee, kom maar af hier is wel een of andere Sheikh die het wil financieren zegt men.
    Van het nieuwe gedeelte rijden we naar de Dubai Mall: de grootste indoor shopping ter wereld! Maar echt niet de goedkoopste, alles door elkaar: Armani, Prada en H&M.
    Een reuze groot aquarium wel 3 keer de grootte van de zoo, dinosaurus skelet, de Dubai falls met duikende mannen, echt een kunstwerk.
    De Apple store waar we de prijzen vergelijken van de IPhone X, in België 1159 € voor de 64G. Hier voor dezelfde 962 € máár geen gezichtsherkenning dus niet mogelijk om te FaceTimen. En men kan het niet opladen in het buitenland want dat wordt geblokkeerd!
    We zien nog een watershow om 13u aan de voet van de burj Khalifa en we verzamelen weer voor het bezoek aan het museum in het fort. Dit was in vroegere tijden echt bewoond en nu een leuk museum, goed gepresenteerd zonder echt te diepgaand te zijn.
    Het is overal heel druk en altijd staat er wel iemand in de weg.
    Daarna wandelen we naar de textiel soek maar dat is echt voor toeristen, de tip van gewoon negeren en doorgaan helpt wel!
    Dan varen we over de creek met een abra, een lage boot die alleen maar overvaart naar de soeks aan de overkant, 1 Dirham per rit.
    Daarmee was ons programma afgewerkt en kwamen we naar het hotel, hier is het maar 4 verdiepingen hoog en echt in de omgeving waar de buitenlandse arbeiders wonen. We halen gevulde broodjes bij de Egyptische bakker aan de overkant en na onze sobere maaltijd kunnen we nog een uurtje gaan zwemmen op het dak en van happy hour genieten met een virgin cocktail.
    Eindelijk wat tijd om te relaxen en na het nazien van de foto’s en wat bijlezen is de avond vlug voorbij.