VAE, Abu Dhabi-Dubai-Ajman

November - December 2017
November - December 2017 Read more

Istanbul Ataturk

November 29, 2017 in Turkey ⋅ ⛅ 11 °C

We gaan via een Knack aanbieding naar de Verenigde Arabische Emiraten.
    Met een overstap in Turkije.
    Heel vroeg opstaan om een hele dag te reizen. We bereiken ons hotel om 2:00u ‘s nachts plaatselijke tijd of 11:00 Belgische tijd.
    Lange versie:
    Wekker op kwart vóór 6 maar ik was om 5u klaarwakker.
    Om kwart na 6 vertrokken we thuis naar de bus op de Boomsesteenweg.
    De bus 500 was 10’ vroeger dan schedule, dus dat viel mee. Geen file en om 7,10u waren we aan het station van Mechelen. Nog tijd voor een plaspauze en koffie in een café en weer de bus op.
    Deze keer de 686 om 7,45u naar luchthaven Zaventem.
    Langs veel haltes door het platte Vlaamse land, Rijmenam, Boortmeerbeek en Melsbroek, kwamen we via het cargo gedeelte om 9,10u aan op de bus parking.
    Aanschuiven aan de check in, want op voorhand inchecken thuis was niet mogelijk, trokken we een beetje de aandacht omdat we zo weinig bagage hadden.
    Je moet weten dat we op Istanbul vlogen en die mensen slepen half België mee zeker nu met de feestdagen in ‘t vooruitzicht!
    Deze keer moesten we buiten Europa dus eens een andere terminal.
    Ervaren reizigers als wij hadden alles goed gescheiden verpakt en in de bakjes gelegd aan de security controle en dat ging vlot, voor de eerste keer met ons internationaal paspoort door de grenscontrole automaat en hup tijd genoeg voor een koffie terwijl we wachtten op de bevestiging van onze Gate 14.
    Het instappen ging vlot en heel de groep van Knack zit bijeen, er word wat gewisseld met de seats en we stegen op met 30’ vertraging. 3u vliegen en we zouden in Istanbul, Atatürk airport zijn.
    Ik had geluk want de film ‘Dunkirk’ die ik in de cinema gemist had kon ik op de vlucht bekijken.
    En we kregen een redelijk lekkere maaltijd, met inox eetgerei!
    Humus, lamsburger met rijst en kikkererwten en chocomousse, met een klein flesje wijn, alles in plastiek die hergebruikt word!
    In Turkije is het twee uur later dan in België dat maakt dat we om 17,30u plaatselijke tijd geland waren, gelukkig want onze volgende vlucht was om 19,40u.
    We dachten nog tijd genoeg te hebben maar de luchthaven van Istanbul is echt wel heel groot dus stappen, stappen maar.
    We kwamen een heel gezelschap Indonesiërs tegen en dat was een probleem aan de toiletten want die mensen schuiven dus niet aan maar gaan gewoon voor een toiletdeur staan en de rest kon maar wachten!
    Als Europeanen zijn we dat niet gewoon en er werden kwade blikken gewisseld maar er werd verder niet op gereageerd dan dat wij ook aan een deur gingen staan!
    Om 20:10u plaatselijke tijd (18:10BT) stegen we op. Het veiligheidsfilmpje was grappig en we kregen een tasje met kousen, oordopjes en slaapmasker. We bereiden ons voor op een vlucht van 4u ongeveer. Omdat er veel plaats was kon ik mij naast Dirk zetten en de rest van onze rij was leeg.
    Na de film ‘Behind the mask’ en een lang dutje landden we om 22:10 Belgische tijd maar 1:10 plaatselijke tijd.
    De bordercontrole ging goed vooruit en we werden opgewacht door de gids van Turkse afkomst maar met een Hollands accent. Onze chauffeur heet Noer, de gids heet Albay.
    Een half uurtje rijden tot het hotel, en omdat het op 2 december nationale feestdag is is alles kleurrijk versierd! We liggen op de 22e verdieping en de stad is helemaal verlicht. We wandelen nog even naar buiten maar om 4u ‘s nachts gaan we toch naar bed.

Een dagje Abu Dhabi

December 1, 2017 in the United Arab Emirates ⋅ ⛅ 24 °C

Na ontbijt een welkomsdrink en uitleg over de uitstappen. Vervolgens busrit langs Saadiyat Island waar het Louvre museum juist geopend werd. Een bezoek aan Yas Island met het racecircuit en de Ferrari World, een bootochtje, bezoek aan de Sheikh Zayet Grand Mosque. En ‘s avonds een dinner cruise naar de Perzische golf.
    Hier de uitgebreide versie:
    Om 8u wakker en gaan ontbijten, alles wat we nodig hebben maar ik heb wel al luxueuzer gegeten bv in Thailand.
    Nog een wandeling buiten vóór we naar de welkomsvergadering gaan. Weinig wandelaars, alleen blijkbaar mensen die hier werken, anderen zijn vnl met een auto.
    De echte Abu Dhabi’s zijn in het wit met een witte hoofddoek en zwarte koord. Degene met rood geruite hoofddoek zijn Saudi’s. Onder het witte gewaad hebben ze een t-shirt en gewoonlijk een boxershort. Gisteren zagen we er zonden short en die leken naakt eronder? En dan moet de dameskleding volledig ondoorzichtig zijn!
    De sheik van Abu Dhabi is ook de president van de VAE. Het is niet van vader op zoon maar de slimste van de sjeiks wordt gekozen. De huidige sheik is 70j de kroonprins is zijn broer en is 50j.
    De oorsprong van de Emiraten zijn bedoeïenen, zij jaagden met een valk op konijnen maar deze vogel volgt ook de gazelles en zo konden d bedoeïen ook de natuurlijke oases vinden, en daarom was hij de geliefde vogel van de bedoeïen. En dat is hij nu nog. Ook een bron van inkomsten was de parel. De parelvissers werkten altijd met dezelfde trekker (degene die de duiker aan een touw omhoog trok als hij enkele oesters had) dit ging zonder zuurstof of uitrusting.
    Er werd 4 maanden aan een stuk aan de kust gedoken en er werd 40 tot 50 keer gedoken per dag. De winst werd daarna eerlijk verdeeld tussen de werkers, in Dubai bv werd het grootste gedeelte aan de schipper uitbetaald.
    De parelvisserij ging teniet door het ontdekken van natuurparels in Japan, dus de oester werd ingespoten met een zandkorrel en zo ontstaat een parel.
    Tot de olie ontdekt werd was het hier geen rijke streek.
    Nu is het booming business, maar er word toch ook naar de toekomst gekeken. In 2020 is het wereldtentoonstelling in Dubai maar ook word er een TGVlijn aangelegd zodat je op 17’ van Abu Dhabi naar Dubai kan rijden, zo genieten beide Emiraten ervan.
    Aljai vertelt dit allemaal terwijl we naar het Yas eiland rijden om de Ferrari world te bezoeken.
    Buiten een gerenomeerd race circuit heeft dit ook een rollercoaster die vertrekt aan 250 km/u. Je moet een pilotenbril opzetten om erin te gaan!
    We deden een bootochtje over een gegraven kanaal dat het Yas eiland losmaakt van het vasteland, reden??
    We zagen de enorme uitbreidingen van vastgoed in de steigers tegen 2020, het racecircuits waar liefhebbers komen racen en de speciale Ferraridrome.
    Hier aten we een hotdog met frisdrank voor 30 Dirham zo’n 7 euro.
    Na onze vrije tijd rijden we naar de Sheikh Zayed moskee, deze zou tussen de 750.000 milj€ en 1.000.000 miljard€ gekost hebben.
    De security staat er niet voor niets. Het begint met na te zien of we gereserveerd hebben en deze locale Emirati verdient hiermee 12.000€ per maand. Ja, zei Aljai, hij was niet de slimste want die krijgen andere jobkes.
    Voor de rest echte vliegtuig controle met scanners en al.
    Voor we binnen gingen kregen degenen die twijfelden een abaja van Aljai, de gids. Ik deed die even aan, al lachend voor de foto en kleedde mij om met een bloes met lange mouwen en een licht wollen sjaal over mijn t-shirt. Bij het binnen gaan werden we 3 keer gecontroleerd op onze kleding en na de security riep een bewaker Aljai, onze gids, erbij want ik was te doorschijnend gekleed!
    Er was geen praten aan ik moest terug voor een abaja!
    Als deze moskee niet zo uitzonderlijk was geweest dan zou ik dat omkleden niet gedaan hebben, maar ja, gelukkig deed ik het wel want het bezoek was de moeite zeker waard!
    Gemaakt met Macedonisch marmer, ingelegd met de duurste edele marmer uit Afghanistan en India, met goud bekleedde palmbladeren die de pilaren bekronen en het grootste geknoopte tapijt ter wereld, zeer speciaal gemaakt in Iran, een siëtische strekking voor een soenitische moskee, dat is zeer uitzonderlijk! Gemaakt door 1200 vrouwen en 5.526 m2 groot. De kroonluchters zijn uit Swarovski kristal. Eigenlijk is er teveel moois om op te noemen.
    Hierna konden we even bekomen in het hotel alvorens we een dinner cruise maakten op de Perzische golf.
    Het uitzicht was indrukwekkend, het eten goed maar spicy en de desserts zoet.
    De boot keerde terug naar de stad omdat er gezegd was dat er vanavond vuurwerk zou zijn ter gelegenheid van de feestdag morgen. Op 2 dec 1071 werden de Verenigd Arabisch Emiraten opgericht. Het was de moeite waard. Om 22u legden we terug aan en iedereen ging moe maar voldaan terug naar het hotel.

Verplaatsing naar Dubai

December 2, 2017 in the United Arab Emirates ⋅ 🌙 24 °C

We reden op 1,5u naar het volgende Emiraat: Dubai via de Sheikh Zayed road.
    Daar bezochten we de Dubai Mall, grootste shoppingcentrum ter wereld, Dubai museum een echt fort uit koraalsteen en leem. Van de Textiel soek vaarden we over de Creek met een Abra en reden naar de wijk waar vele arbeiders wonen buiten het centrum, waar ons hotel staat.
    Uitgebreide versie:
    Vroeg opstaan want het wordt een reisdag.
    In de digitale krant las ik dat in België sneeuw en ijzel ongevallen veroorzaakt hier is het 28gr.
    We rijden via de Sheikh Zayet highway naar Dubai.
    We passeren nog enkele hoogtepunten: de ecologische tweelingbuilding waarbij de blinden automatisch openen en sluiten met de zon, de mosque, de ronde building en Yas eiland.
    Tijdens de rit vertelt Alpay een en ander over het leven als Emirati.
    Even over de kameel: van oudsher lastdier waarvan alles gebruikt word, de melk vervangt de koemelk, beetje dikke smakeloze smaak. Van de haren werden de tenten gemaakt. De camelrace is ook traditioneel, jonge kinderen werden gebruikt als jockeys om het gewicht te drukken. Vanaf 1971 mocht dat niet meer want Sheikh Zayed verplichtte de school voor alle kinderen, jongens en meisjes! Nu wordt er geracet met robots ipv jockeys. De bestuurder rijdt op een baan ernaast en bestuurt zo de robot die zelfs een klein zweepje hanteert, met afstandsbediening. Het enige dat de robot niet kan is stoppen.
    Alpay gaf nog uitleg, die logisch klinkt, over de islam gewoontes hier in VAE. In deze maatschappij is dit wel een moderne vorm met zeer strenge kanten. Modern is dus niet gemakkelijker.
    Bv wat wij een boerka noemen is eigenlijk een abaja, de boerka is alleen het gezichtsmasker. In oorsprong is dit nog van de Mesopotamiësche tijden en later door de bedoeïen overgenomen als bescherming tegen het woestijnzand. Ook de mondbedekking tot aan de ogen was bescherming. Nu is het ingebed in het geloof maar eigenlijk bepaalt hier de man hoeveel hij aan anderen laat zien! Ha, Angelina Jolie lippen: bedek ze maar!! Zegt Alpay al lachend. Als hij een groep vrouwen uit Islamitische landen gidst zijn er soms de helft die als ze uit de bus stappen alle hoofddoeken afdoen, de andere vinden dit dan tegen hun geloof en houden hem altijd op.

Al rijdend zie je het verschil tussen het rijkere Abu Dhabi en de rijke Dubai.
    In Abu Dhabi is een middenstrook met bomen, verlichting met 6 lampen, vanaf Dubai geen bomen en slechts 2 lampen.

De Sheikh wil dat het land op termijn onafhankelijk word van invoer, dus zij irrigeren grote stukken om groenten en fruit te kweken. Sinds vijf jaar hebben ze dus zelf tomaten aubergines e.d. Maar ze zijn naar onze normen zeer duur.
    In het Emiraat Dubai wil men vanaf 2018 een belasting van 5% invoeren omdat hier de inkomsten van de olie teruglopen omdat de reserves opraken. In Abu Dhabi, dat het grootste Emiraat is, zit nog voor 100 jaar in de grond.
    Al in 2008 met de crisis kon Dubai de grootste burj niet afwerken, normaal was deze building de burj Dubai geweest. Omdat de Sheikh van Abu Dhabi de verdere afwerking betaalde heeft men de toren ‘burj Khalifa’ genoemd naar de huidige Abu Dhabi Sheikh.

In de burj is op de 40e verdieping een waterreservoir van 300.000 L, op hogere verdiepingen ook kleinere reservoirs. Dit is in alle moderne buildings zo. Het zoete water wordt gemaakt uit zout zeewater.
    Ondertussen hebben we de Marina van Dubai bereikt en wat je hier ziet is echt de speeltuin van architecten. Heb je een origineel idee, kom maar af hier is wel een of andere Sheikh die het wil financieren zegt men.
    Van het nieuwe gedeelte rijden we naar de Dubai Mall: de grootste indoor shopping ter wereld! Maar echt niet de goedkoopste, alles door elkaar: Armani, Prada en H&M.
    Een reuze groot aquarium wel 3 keer de grootte van de zoo, dinosaurus skelet, de Dubai falls met duikende mannen, echt een kunstwerk.
    De Apple store waar we de prijzen vergelijken van de IPhone X, in België 1159 € voor de 64G. Hier voor dezelfde 962 € máár geen gezichtsherkenning dus niet mogelijk om te FaceTimen. En men kan het niet opladen in het buitenland want dat wordt geblokkeerd!
    We zien nog een watershow om 13u aan de voet van de burj Khalifa en we verzamelen weer voor het bezoek aan het museum in het fort. Dit was in vroegere tijden echt bewoond en nu een leuk museum, goed gepresenteerd zonder echt te diepgaand te zijn.
    Het is overal heel druk en altijd staat er wel iemand in de weg.
    Daarna wandelen we naar de textiel soek maar dat is echt voor toeristen, de tip van gewoon negeren en doorgaan helpt wel!
    Dan varen we over de creek met een abra, een lage boot die alleen maar overvaart naar de soeks aan de overkant, 1 Dirham per rit.
    Daarmee was ons programma afgewerkt en kwamen we naar het hotel, hier is het maar 4 verdiepingen hoog en echt in de omgeving waar de buitenlandse arbeiders wonen. We halen gevulde broodjes bij de Egyptische bakker aan de overkant en na onze sobere maaltijd kunnen we nog een uurtje gaan zwemmen op het dak en van happy hour genieten met een virgin cocktail.
    Eindelijk wat tijd om te relaxen en na het nazien van de foto’s en wat bijlezen is de avond vlug voorbij.

Dagje Dubai

December 3, 2017 in the United Arab Emirates ⋅ ☀️ 27 °C

Vandaag bezochten we Jumeirah beach met beste fotoshoot op de burj Al Arab, Jumeirah Palm eiland, Atlantisch aquarium, burj Khalifa ‘at the top’ en burj Al Arab golden bar.
    De uitgebreide versie:
    Goed geslapen want hier was de airco geruisloos, om 6u wakker en even tijd om mijn Thai Chi te doen. Om 8,30u de bus in naar een juwelier, even koopje doen en na lang afbieden gewenste prijs bekomen. Investering?? Maar wel mooi!
    Dan naar Jumerai palmeiland.
    Jumerai naar de wijk genoemd, een ronde golfbreker van 11 km errond en deze staat vol hotels. De palmbladeren zijn villa’s. Het opspuiten door Jan De Nul is klaar maar er wordt nog driftig gebouwd. En men is van plan zo nog 2 palmeilanden te bouwen!.
    We reden naar het Dubai Aquarium in hotel ATLANTIS op de top van de palmboom. Het was een uitbeelding van het verdwenen Atlantis, mooi maar niet zo groot, ik denk dat het aquarium in de Mall groter is. We hadden dus nog tijd over om naar de golfbreker te wandelen aan de zeekant, zodat we het hele hotel konden fotograferen. Het hotel zelf was wel toegang verboden.
    De bus rijdt dan terug naar ons bescheiden (?) hotel maar wij werden afgezet aan de Dubai Mall omdat we privé tickets, via internet hadden gekocht, voor de sunset om half vier in de burj Khalifa. De groep ging pas om 8u.
    We zagen een auto met nummerplaat 92, Alpay had ons eerder verteld dat voor de Emirati niet zozeer de wagen een status symbool is, want dat kan iedereen betalen van hun stand, maar wel de nummerplaat met zo weinig mogelijk cijfers! (Alpay schatte deze plaat op 750.000)
    We gingen eerst onze tickets afhalen en kregen ze zonder moeite en zonder ons paspoort te laten zien! We zien waarschijnlijk betrouwbaar uit.
    We hadden enkele uurtjes vrij te spenderen en probeerden dan maar eens rond de hele waterpartij te wandelen. Vlugger gezegd dan gedaan want men was er op sommige plaatsen duchtig aan verfraaiingswerken bezig en het was ook veel groter dan gedacht. De temperatuur was aangenaam ook al was het een uur of twee, ik schat zo’n 26 graden.
    Bij ‘pain Quotidien’ lunchten we en dan begonnen we aan de way to the top.
    Gelukkig geen aanschuiven en vlotjes naar boven, foto’s nemen binnen en buiten en dan een strategische plaats innemen aan het raam. Op de grond want banken zijn er niet, het is de bedoeling dat je maar een half uurtje daar blijft!
    Maar rond zonsondergang blijven de meesten hangen. De zon zakte gestadig maar een 10’ vóór het moment suprême zakte ze in de wolken boven zee! Allé dan maar wachten op de duisternis om ook mooie foto’s te nemen.
    Het naar beneden gaan werd een probleem met zoveel volk! Eerst 15’ aanschuiven en dan werden we met 10 mensen uit de wachtrij geplukt om via de privaat liften van de bewoners naar beneden te gaan. Speciale oplossing en stiekem, we zagen de private overloop met kunstwerken en dure materialen van de 123e verdieping.
    Terug in de Mall moesten we nog twee uur zoekmaken tot we de groep zouden vervoegen, gelukkig vonden we buiten nog een zitplaats waar we niet moesten dineren, een ijsje en een potje thee was voldoende en prachtig zicht op de burj Khalifa.
    Tegen dat iedereen na hun bezoek beneden was waren wij er ook, vlug mooie sandaaltjes aan en Dirk zijn nieuwe schoenen, gisteren gekocht, en we waren klaar om naar burj Al Arab te gaan. Voor de groep was gereserveerd om in de golden bar 2 cocktails te drinken. Speciale excursie, met alcohol! En golden is letterlijk te nemen: ofwel was alles dat blonk goud of goldplated!
    Ontworpen door een Finse architect met Finse materialen die per containers werden aangevoerd. Het lijkt ook een schip met bol zeil, en dit is in echt zeildoek gemaakt.
    En zo stapten we in de wereld van de hele rijken! 12.000€ voor een suite. De prijzen van eten en drinken staan zelfs niet vermeld op het menu!
    De shuttle service zijn Rolls-Royce en Ferrari, helikopter kan ook want er is een aangebouwde landingsplaats waarop Agassi nog gespeeld heeft, waarschijnlijk bij de opening in 1999.
    Schrijdend over Versati tapijten stapte daar een gezelschap van 16 Belgische toeristen binnen, netjes gekleed maar niet op sandalen of sportschoenen.
    Lichtjes onder de indruk genoten we van de cocktail en het uitzicht, en na een rondje foto’s nemen stonden we in een lekker Hermes geurtje, ja echt, terug buiten. Dat geurtje kwam van de zeep en handlotion in de damestoiletten ;-)
    Terug in de bus begon de gids te zingen:’Back to live’ en iedereen sprong in met ‘back to reality’ naar een beroemde song. Allé tegen middernacht terug in het hotel en de oogjes vielen na de drukke dag al vlug toe.

Via Sharzah naar Ajman

December 4, 2017 in the United Arab Emirates ⋅ 🌙 21 °C

De laatste verplaatsing, weinig cultuur maar wel 2 shops: leder en tapijten. We veronderstellen dat dit de prijs drukt!
    Bezoek aan de ‘Mall of the Emirates’ en doorreizen naar Ajman, we hebben dan 4 van de zeven Emiraten bezocht.
    Uitgebreide versie:
    Na een ononderbroken nachtrust en een iets te druk ontbijt vertrekken we weer met de bus naar Ajman onze volgende bestemming.
    Maar eerst naar een leder shop.
    Er is natuurlijk alleen topkwaliteit! Geen geiten- of kameelleder, want dat stinkt als het nat wordt, goed om weten!
    Volgens Albay hebben ze ook een portemoiné van besnijdenis velletjes, zeer speciaal want als je het oppoetst wordt het een valies.
    We hadden beter onze betaalkaarten in de bus gelaten want Dirk werd verleid door een omkeerbaar lamsleder jasje en ik door een burbury omkeerbare jas, afgeboden tot 47%.
    Omdat we te vlug klaar waren in de ledershop reden we naar ‘the Mall of the Emerats’ met indoor skipiste en vóór de Dubai Mall de grootste Mall.
    Daarna tegen de meeste mensen hun zin naar een tapijt shop. En maar tapijten uitrollen, mooie, daar niet van maar de meeste mensen hebben zelf al hun tapijten en zelfs meer!
    Gezellige babbel met de ons toegewezen verkoper uit Tadjikistan maar er werden geen onderhandelingen gestart en onze desinteresse was duidelijk. Het bleef bij specifieke uitleg en tips voor reiniging.
    Geknoopte tapijten met water en natuurzeep en laten drogen uitgespreid op de grond in de zomer uit de zon! Best geen chemicaliën!
    Na een half uurtje terug buiten en op weg naar Ajman.
    We rijden door Sharzah, hier is het terug zeer streng islamitisch. Zweepslagen bij ontrouw, hand afhakken bij diefstal: sharia wetgeving. Ajman ligt een beetje tussen de twee in qua wetgeving. Vergelijk VAE met België verschillende wetgevingen per gemeenschap en één nationale wetgeving voor hetgeen overblijf.
    Tussen Abu Dhabi en Dubai is er een familieband tussen de twee Sheikhs maar met de andere Emiraten is er geen familieband dus hier zijn ze minder rijk en zij steunen elkaar minder.
    Ajman is bekend voor seafood, door Alpay werd er eentje aangewezen niet zo ver van het hotel waar locals ook komen, zei hij.
    Het Ajman Fairmont hotel is een 5 sterrenhotel. We nemen afscheid van Nour en Alpay want hier blijven we tot we terugkeren, geen culturele uitstappen meer.
    Alpay had de gegevens van de volgende groep ontvangen en hij was er niet blij mee: 20 Walen en 16 Vlamingen. Dat wordt een helse reis zei hij. Ja wij waren met 16 Vlamingen en ongeveer rond dezelfde leeftijd.
    Wij kregen onze kamer en het lijkt een suite! Apart salon met bureau en tv, grote aparte slaapkamer met tv en dubbel bed en terras, een dressing, rond bad, aparte inloopdouche en 2 wc’s apart. Van alteratie was ik mijn badge al kwijt, ik had ze samen met de reispassen vlug weggestoken maar ik was afgeleid en wist het niet meer, zoeken en alles binnenste buiten draaien het was bangelijk.
    De grootste kamer ooit!
    Daarna verkennen we het hotel verder, we liggen aan de zee en er is een mooi zwembad, veel ligzetels en parasols. Het restaurant is vrij prijzig en Italiaans getint.
    Het is al na drieën en we besluiten om naar het aangewezen restaurant te wandelen. Een beetje verder dan we dachten en je ziet dat het een minder rijk land is. Het restaurant was echter goed, alle soorten klanten, locale en toeristen. Dirk nam een crabsoep die zeer lekker was en de skrimps werden ineens gebracht maar die waren ook voor hem, de fillet kwam later dus hebben we wat gedeeld. Personeel gekleed als matrozen en vriendelijk. Nog een cappuccino en een stuk taart voor mij voor 120 dirham (28,36€)
    We konden nog net een half uurtje op terras zitten, er was heel veel wind zoals bij ons aan de zee maar niet koud.
    Na de zonsondergang die iets klaarder was dan gisteren gingen we een avondwandeling langs het zandstrand te maken.
    Morgen terug maar dan met camera!

Dagje uitrusten in Ajman

December 5, 2017 in the United Arab Emirates ⋅ 🌙 19 °C

Uitslapen? Om 7 u hield ik het niet meer uit in bed ik lag dan al een uur te woelen!
    Met een kop thee op terras alles in beweging zien komen is véél plezanter! Het is dan maar 16 graden.
    Het ontbijt slaat alles er is zoveel dat het stresserend zoeken is ;-)
    Verse omelet zoals in Thailand met groenten en on the spot gemaakt. Verse croissants uit de oven, deze staat wel degelijk in het restaurant. Engelse worstjes en witte bonen. Voor de Aziaten spicy rijst en groenten. Voor de Russen blini’s en voor de Amerikanen waffles.
    Voldaan gaan we naar het strand nu de temperatuur nog lekker is, klein briesje zoals bij ons en smeren maar!
    We blijven aan het strand tot 5u als de zon bijna ondergaat, op ons privé terras is het dan nog een half uurtje genieten. Een uitgebreide regendouche en we zijn klaar om naar hetzelfde restaurant te gaan als gisteren: Themar Al Bahar.
    Gisteren waren er verschillende mensen van de groep komen dineren en men vond het wel een chaotische bedoening. We hebben dus een andere manier van bestellen, per schotel.
    Eerst de mocktail (het fruitige alcoholloos aperitief) en de soep besteld. En inderdaad kwam eerst de soep en daarna het aperitief. Dan bestelden we een casserol en een combo, de casserol was bijna op als mijn combo schotel kwam. Onze aperitief was zo dik en fruitig dat we hem als dessert namen, eigenlijk een smooty.
    Na twee uurtjes betaalden we de rekening van 120 Dirham (28,36€) en wandelden we terug naar het hotel. Het viel ons op dat er geen enkele ster te zien was zelfs niet boven de zee waar geen licht vervuiling is!
    Jammer maar we moeten alweer inpakken, nu even uitknobbelen: wat in de valies, wat in de handbagage en wat in de tas die we nodig hebben op de boot. We hebben een excursie: een tochtje op de Perzische golf met zwemmen, snorkelen de dolfijnen opzoeken. Dat is dus voor morgen!

Musandam dhow uitstap in Oman

December 6, 2017 in the United Arab Emirates ⋅ ☀️ 23 °C

Laatste keer vroeg opstaan en tegen half zeven in het restaurant, iets te vroeg maar we mochten toch al binnen. Iedereen nog duchtig aan het poetsen en alles klaarzetten, een beetje achter de schermen. Stip om half 7 koksmuts op en glimlach klaar.
    Bagage in depot en men kwam ons halen voor de Musandam dhow uitstap. Van onze groep waren we de enigen maar in het hotel ernaast, waar we afgezet werden, waren nog 10 mensen die meegingen. Paspoorten werden ingescand want deze trip ging naar Oman! Stipt om 8u de gezinsauto in en hiermee meerijden in spitsuur is een hele andere ervaring dan met een reisbus!
    We reden door de woestijn maar zelfs hier zie je regelmatig bouwwerven. In de bergen juist voor de grens stoppen we voor een fotoshoot maar daar was eigenlijk niets te zien ={
    Onze paspoorten werden grondig gecontroleerd maar we konden toch doorrijden. Even later politiecontrole en we waren in Dibba. Een heel andere wereld, Oman maakt geen deel uit van de Verenigde Emiraten en is een Sultanaat. Omdat zij eerst olie hadden wilden ze niet aansluiten toen de UAE werd opgericht.
    Aan de haven is het vuiler en je ziet de vissers hun netten klaarmaken om te gaan vissen zij lijken toch arme mensen. Hier worden de inkomsten van de olie blijkbaar anders verdeeld.
    16 dhows liggen klaar en de 5e is die voor ons, veel kussens en voor iedereen een handdoek en snorkel is zowat alles. Koffie, thee, frisdrank, koekjes en fruit staan klaar maar niet zoals een buffet hoor, het belangrijkste is dat we er gratis van kunnen genieten en dat het aangevuld wordt.
    We bleven liggen in halva fjord om aan de omgeving en het zwemmen te wennen. Een dorp in deze inham heeft geen water, vers voedsel of electriciteit en ook geen wegen! Alles wordt aangevoerd met boten. De mensen die hier wonen zijn vissers en zij wonen hier alleen buiten het vissersseizoen. Zij hebben ook een tweede huis in Diba waar ze in het visserseizoen verblijven omdat ze daar hun vangst lossen.
    Er wonen, buiten mijn verwachting, een 200 mensen.
    Een deel van de passagiers gaat met een bootje naar het strand, Dirk en ik springen van de boot het water in, geen hartstilstand het water is zo’n 28 gr.
    Dirk zwemt naar het strand toch zo’n 200 m schatten we, ik ga snorkelen maar zie niet veel, het water is hier 6 m diep. Als we terugkeren staat de lunch gedekt, plaatselijke gerechten en we mogen met onze handen eten, wat niemand doet.
    Dan varen we naar Lima coast waar we kunnen gaan zwemmen maar ook met een bootje naar een grot varen, dat doen we natuurlijk. Ondertussen worden we verwend met lekkere geurtjes en de souvenirtjes worden uitgestald.
    Als het eerste bootje wegvaart doet mij dat denken aan de bootvluchtelingen, hier zetten ze er 10 toeristen in voor de veiligheid, en daar? Ik wil het me niet voorstellen.
    Het was een kort ritje maar wel de moeite waard, zoals de blauwe of groene grot op Kreta bv.
    Nog even in het water gedoken en de waren alweer op de terugweg.
    Er werden nog wat toeristen als Sheikh en zijn vrouw gekleed met abaja maar de crew had daar het meeste plezier in denk ik. Zelfs zoveel dat er een crewlid zich misstapte en zijn hoofd zo hard stootte dat men hem met een speedboot afvoerde.
    Iedereen kleedde zich ondertussen aan en we bereikten terug Dibba.
    Busje in en weg, we reden sneller dan deze ochtend ik denk dat onze chauffeur voor donker terug in de bewoonde wereld wou zijn. Om half 6 gaat de zon onder en dan wordt het wel heel donker in deze woestijn.
    En dan naar de changingrooms voor een lekkere douche en omkleding in onze meer winterse uitrusting want de bus naar de luchthaven doet er 3,5u over om ons in Abu Dhabi af te zetten

Istanbul

December 7, 2017 in Turkey ⋅ ⛅ 10 °C

Er was geen opstaan de 6e december loopt gewoon door!
    De incheck was nog niet open dus daar een klein uurtje wachten.
    Aan de Gates de iPhone opgeladen want de batterij was opgebruikt. Ik raakte aan de praat met een Filipijnse zeeman en dan gaat de tijd wat vlugger.
    Aan de gate zelf was het echt koud gelukkig was het in het vliegtuig zelf warm.
    Even na half 3 ‘s nachts dus, werd er opgestegen, gelukkig brachten ze al vlug een maaltijd want ik scheurde van de honger! Maar spijtig genoeg was dat niet te eten, taai, smaakloos en zonder broodje, bah!
    We vlogen korter dan op de heenvlucht 4,5u. In Istanbul overstappen naar Brussel en voor alle zekerheid een croissant gekocht dan hebben we dat toch al binnen.
    Weer even zoeken, wachten op de juiste gate en onze horloges terugzetten.
    Ook deze vlucht ging vlot, de maaltijd was beter en we soesden allebei want, we zijn de tijd uit het oog verloren want de klok veranderde weer maar om 10.40u zijn we geland. Twee keer pech met de bussen die juist weg waren. Maar om 14.30u konden we ons warmen en warm eten thuis!
    Het was een vermoeiende maar mooie reis.