Mexico
Conkal

Quinto dia, tempo de coccion

April 3 in Mexico ⋅ ☁️ 25 °C

Metzin heet ons vanachter de balie van het Hotel Merida Santiago van harte welkom. Ze is klein van stuk, heeft een vriendelijk gezicht en spreekt perfect Engels met een aangenaam Mexicaans accent. We komen voor de kookles. We nemen even plaats in de kleine hippe lobby en drinken een Chaya-limonade (is weer gezond voor alles). Na een minuut of tien komt Metzin ons halen. Boodschappentas om de arm en een zomerhoedje van zeegras op haar hoofd. Ze leidt ons door de straatjes rond ons hotel, vertelt het een en ander over de geschiedenis, we proeven een lokaal choco-drankje gemaakt van grof gemalen Yucatan cacao met water en lopen zo langzaam naar de markt Mercado de Santiago. Een relatief kleine markt met weer veel groente, fruit, tortilla bakkerijtjes, en een grote hal met vlees, vooral kip en varken. Rundvlees doet Yucatan niet aan. Metzin heeft het boodschappenlijstje van de kok in de hand. En we schuifelen van kraam naar kraam. Grote Yucatan avocado's (met meer water en een rammelende pit), recado (kruidenpasta) bij een oude familiestalletje, pompoenpittenpoeder voor de dip (Sikil pak), kippenbouten en varkensvlees in de vleeshal. Het vlees hangt aan grote halen in de toch redelijk warme lucht. De slager pakt een stuk van de haak en snijdt met een enorm groot mes het grote precisie flinter dunne plakjes varkensvlees. Nog even langs de bloedhete trotillabakmachine-winkel voor een stapeltje deegflapjes en een zakje ongebakken deeg.

In het hotel zit een kleine keuken rechts van het terras, waar op d e stalen werkbank al twee snijplankjes klaar staan, met een mes en een schort. Reyna is de chefkok van dienst. Zij doet op haar eigen snijplank voor wat we moeten doen en ze leidt ons zo door alle stappen van de receptuur van de 6 verschillende gerechten. Reyna spreekt alleen Spaans, dus Metzin vertaalt elke zin nauwgezet.

De puddinkjes met caramel gaan het eerst de oven in. Daarna de kip in kruiden en zure sinaasappelsap gemarineerd, op een bananenblad met groente en pepers in de pan gelegd en op het stalen fornuis gezet om de pruttelen. We frituren de tortilla’s tot chips, vouwen van het deeg empanada’s met Edammer kaas, maken van het resterende deeg gemengd met Chayabladeren kleine kuipjes. Die worden gefrituurd en daarna gevuld met de dip van pompoenpitten. We roosteren de tomaten tot ze zwart zijn en vijzelen die tot saus. We bakken de pompoentjes met ui en tomaat en strooien er ruim kaas over. Als laatste prakken we de avocado met limoen en mengen het met ui en tomaat tot gaucomole. We krijgen instructies over de opmaak van de borden. Half één zitten we dan aan tafel op de mooie binnenplaats van het hotel met een tafel vol met onze eigen gerechtjes. Wijntje erbij, niks meer aan doen. Ik zeg: dat was een heel fijn verjaardagscadeau van de meiden.

En Reyna geeft ons het recept van de kip nog even mee…..voor de blog

In de avond zitten we eigenlijk nog vol van de lunch. We pakken een klein kaal restaurantje op een kantorencomplex vlak bij ons huis voor een kleine avondsnack. Ik eet een heerlijke Gorditas (gefrituurd maisdeegflapje) met vlees, ui, tomaat en kaas voor nog geen 2 euro. Heerlijk. De eigenaresse van het zaakje is er zichtbaar trots op. Kom daar maar eens om in Nederland.

POLLO PIBIL van Reyna,

2 kippenpoten met vel
      30 g Achiote pasta
      2 zure sinaasappels
      1 zoete peper
      1⁄4 witte ui.
      1⁄2 tomaat
      epazote (soort munt/citroenmelisse)
      bananenboombladeren (zacht gemaakt boven vuur).
      zout

Los de pasta op in het zure sinaasappelsap. Bedek de kip met dit mengsel. Marineer 30-60 minuten in de koelkast.

Prik de groenten aan een spies en hang ze boven open vuur tot ze licht zijn geschroeid.

Bak de kippenpoot aan totdat het vel mooi bruin is.

Leg het bananenblad in een pan en daarop de kip.

Leg de groenten en de epazote bladeren erop en breng op smaak met zout en peper. Giet marinade erover en voldoende water zodat de kip onder staat. Dek af met meer bananenblad tot het gesloten is.

Kook 30 minuten (of tot het binnenste minimaal 65 graden Celsius is). Laat saus iets inkoken.

Serveren met rijst en citroen.

El tercer dia

April 1 in Mexico ⋅ 🌙 27 °C

Het verkeer is op maandag net even anders dan de afgelopen zaterdag en zondag. Volop drukte. Scooters, fietsers, vrachtverkeer, auto’s maar vooral veel oude versleten pickuptrucks met de achterbak afgeladen vol met….mensen. Staand. Dicht naast elkaar als haring in een ton staan ze op de bak van de pickups, rijdend over de snelweg naar hun baantjes. We zagen gisteren wel her en der een familie die tuinstoelen hadden neergezet in de bak van de pickuptruck, biertje in de hand (of snel verstopt in het schort als er politie in het zicht is) en gezellig keuvelend terwijl pa de truck met 90 kilometer per uur over de hobbelige snelweg rijdt. Maar het aantal mensen wat op maandag in de pickup-bak naar z’n werk wordt vervoerd is enorm.

Het idee was om vandaag de opgraving van Dzibilchatun (nee dit is een keer geen typfout) te bezoeken. Zou op 30 maart weer feestelijk geopend zijn. Maar helaas, we worden bij te roestige bouwhek tegengehouden door een bejaarde poortwachter. Nee het is nog niet geopend…wanneer wel?….geen idee….mei… Misschien….

Door naar de kust dan. Progreso heeft een aangename boulevard langs z’n witte strand met azuurblauwe zee. We ontbijten een eitje met Chaya, een Mexicaanse spinazie met medicinale krachten. Wordt hier ook in een frisdranken gestopt met Ananas en limoen. Aqua de Chaya. Errug lekker bij 40 graden Celsius.

Over het schiereiland met links de zee en rechts de Laguna Rosada, bekend om zijn Pelikanen, reigers en flamingo’s, rijden we zuidwaarts.

Bij Xcambo steken we de lagune over en komen we alsnog bij een Mayadorp met tempel. We hebben het (Maya) rijk voor ons alleen. Er is een rommelig hokje waar een mannetje zit tussen zijn rommel om de 5 euro entree te innen en voor de rest is het vrijwel leeg. Een serene ervaring. Je voelt tocht iets geks tussen al de tempels. Zal verbeelding zijn…maar toch.

Heel anders dan onze lunchplek Motul. Een druk marktplaatsje wat al zijn omliggende gebouwen wijnrood heeft geverfd. Tientallen kleine taxi-scooters zoemen rond de markt als vliegen, de markthal ligt afgeladen vol met groentes, fruit, grote stukken vlees, varkenskoppen, kip en eieren. Die eieren zijn de specialiteit hier, Huevos Motulenos: gebakken ei op gebakken bonen, onder en boven een gefrituurde tortilla met salsa, gefrituurde bakbanaan, varkensvlees en verkruimelde verse Mexicaanse kaas. Ultieme anti-katervoer lijkt mij. We smikkelen er van op het open terras boven de markt met uitzicht op het centrale plein van Motul.

De middag hangen we in ons, inmiddels weer gevulde, zwembadje. Om 7 uur nog even de stad in om in een iets te hippe garage met DJ een lekkere Sopa de Lima te eten. In de straat voor het gemeentehuis heeft zich inmiddels een compleet orkest neergevlijd. Om klokslag 9 uur komen er 20 dansers en danseressen de straat op in Yucatan-klederdracht die een uur lang leuke dansjes doen. Een soort Riverdance meets linedance op z’n Mexicaans. De honderden omstanders vinden het prachtig.

Recept van de dag:

Aqua de Chaya:
      1 kop ananas
      1 kop sinaasappelsap
      1 kop Chaya bladeren, fijngehakt
      2 kop water
      2 kop ijsblokjes
      Honing (naar smaak)

Alles behalve de ijsblokjes, in een blender fijn maken tot alles vloeibaar is. Onder de ijsblokjes gieten. Klaar!

Conkal