Fanal forest + PR13 Verada do fanal hike

December 10, 2022 in Portugal ⋅ ☁️ 18 °C

Het sprookjesachtige bos Fanal Forest, soms ook wel Laurisilva genoemd, is één van de laatste laurierbossen ter wereld en staat daarom op de werelderfgoedlijst van Unesco. Tientallen miljoenen jaren geleden was een groot deel van Zuid-Europa bedekt met dit soort bossen maar door de ijstijd en de boskap zijn bijna alle laurierbossen verdwenen. De oude laurierbomen hebben vaak hele gekke vormen en zijn begroeid met wel 20 verschillende soorten mossen. De dikke mist die vaak in Fanal hangt, zorgt voor een mystieke sfeer en maakt deze plek nog indrukwekkender. Probeer dus zeker op een mistige dag te gaan!

Wij zijn gestart aan de Forest met 2 auto's, vertrokken dan weer met 1 auto voor de start van de one way hike en eindigden opnieuw in de Fanal Forest.
    Zo hadden we best of both worlds. Fanal forest bij goed weer, hike bij goed weer en eindigen in een misty bos. Het was echt prachtig! In de ochtend werden we zelf bijna van de berg geblazen :-)

De hike van 11 kilometer was een gematigde wandeling van maar geeft je een perfecte ervaring van wat de natuur van Madeira inhoudt.