Traditie in Santigron

February 20 in Suriname ⋅ ⛅ 34 °C

Mijn lieve oom Ottie had een speciale thee met blessing voor ons op het programma staan. Dit bleek ineens vandaag te zijn 😅

Aangekomen in Santigron bleek mijn oom Im bij de polikliniek te zijn. Hij had een slangenbeet opgelopen en de cardioloog moest controleren of het gif niet naar zijn hart was verspreid. Gelukkig was dit niet het geval. Eind goed al goed!

Meanwhile lopen wij door het dorp, naar de rivier en ontmoeten mijn nicht Wendy weer. We zitten bij de oudste van de clan Oom Michel en Oom Jacco in de schaduw met een koel briesje.

Er wordt verse suikerriet gekapt en Tijmen lust het wel. Alles met je tanden doen is wel even wennen.

Na zo'n 3 a 4 uurtjes wachten begint oom Im met de bereiding, maakt een pleng offer en geeft zijn blessing. Ottie wordt meteen beëdigd zodat hij het ook voor ons mag bereiden.

De instructies komen heel nauw maar rond 1800uur rijden we dan eindelijk terug naar Paramaribo. Korte stop voor wat boodschappen en vanavond eten we gewoon noodles met ei (omgerekend €3).

En om 2100uur is het welletjes en ploffen we op bed.

Credits voor de laatste 5 foto's gaan uiteraard naar Tijmen de fotograaf 🥰