Satellite
Show on map
  • Day 22

    In loving memory of you Zoë ❤

    March 5 in Suriname ⋅ ⛅ 31 °C

    Op deze dinsdag 5 maart is het exact een half jaar geleden dat Zoë plotseling overleed. Het voelt nog zo onwerkelijk, zo fout en ongelofelijk pijnlijk 💔

    Tijmen stelt voor iets te doen om bewust stil te staan bij deze dag. We hebben een aantal ideetjes maar de beperkte beschikbaarheid (lees onze beperkte kennis van wat waar te kopen) eindigen we met iets andere spullen maar toch heel tevreden.

    Zoë was echt sol op citrus! Dus een citrus boompje is een must. Het wordt een lemmetje (Limoen). Ook vinden we een lyme sierplantje die gaat ook mee.
    We hebben zijn schop van defensie mee dus dat klopt perfect. Als finishing touch een paar werkhandschoenen. Hij deed zelfde een klus zonder en had altijd een paar op zak.

    We gaan naar Kamp fu Amanja en zoeken een mooi plekje bij de grote bamboo. Deels beschut. Ik vind nog een autoband die we als bescherming tegen per ongeluk om maaien kunnen gebruiken. Een plank met zijn naam graveren was niet haalbaar dus het werd een permanent marker.

    Tijmen graaft het gat wat niet mee valt. Het is al maanden droog. Het water is hier preventief afgesloten, maar gelukkig staat er nog 1 halve emmer van ons verblijf.

    Het schijven van Zoë's naam met geboorte en sterfte datum brengt me weer volledig terug. Terug naar het belletje van de marechaussee, de rit naar het ziekenhuis, hem voor het eerst daar zien liggen, de volgende waar hij een hartslag van 177 had om vervolgens te stoppen tot de uitvaart waar ik het uit wilde schreeuwen van de pijn en krampachtig de kist vasthield want ik wilde hem niet loslaten. Lieve lieve lieve Zoë ik mis je zo je bent voor altijd bij me in mijn hart 🦋

    De rest van de dag is gevuld met tranen en de volgende dag regent het, hard!, precies wat het boompje (en het land) nodig hebben. Ik stond al paraat om water te gaan brengen maar dit is niet meer nodig. Zoë has got this 🌱

    Update: 1 week later op dinsdag 12 maart zijn we er weer. Het heeft na die ene dag niet meer gerened. Dus we geven het boompje nog veel meer water. Deze heeft ondertussen al nieuwe blaadjes 🥰
    Wat hij ook deed hij was er meteen goed in❣️
    Read more