Norway
Sandstrakelva

Breivika, Dønna

July 1 in Norway ⋅ ⛅ 15 °C

Også i dag har vi holdt oss i lavlandet. Både Breivika, hvor vi står, og Einvika i sør er utgangspunkt for turen opp på Dønnmannen. For oss som ikke ønsket noen topptur i dag, så gikk vi til Einvika og tilbake igjen (ca. 8 km t/r).
    Været er fint med 14-15 °C og delvis skyet. Det regner om natta og er opphold og fint på dagtid 👍

Dønna

July 29 in Norway ⋅ ☀️ 25 °C

I dag er det Hildes dag #2, og da måtte vi trø til med enda ei øy, nemlig vakre Dønna 🥰

Øya har det meste, enten man ønsker historie, natur, fjell, sjø, kultur, mat, eller til og med fallos 🤣👍

Vi startet med sistnevnte (av ukjent grunn 🤔) og fortsatte til Dønnesfjellet (128 moh). Dette er et kjent utsiktspunkt for å få med seg solned-/soloppgangen, og det er en restaurant på toppen 👍

Vi var også innom Dønnes kirke og Dønnes Gård, før vi nok en gang endte opp i Breivika 🤪

Dønnes kirke har Norges største mausoleum (22 kister). På 60-tallet var det å krype inn i mausoleet en vanlig modighetsprøve for konfirmantene. Ikke nok med det, de åpnet også kistelokkene og så på innholdet...
    Her kan du lese mer hvis du vil :

Sandstrakelva