Et glimt af Grønland - i Rønne

April 15, 2020 in Denmark ⋅ 🌬 6 °C

Vi er sejlet med færgen "Hammershus" fra Køge i nat, og kommer i land i Rønne kl. 6:00. Fin tur, og færgen har et stort rum med gratis køjer, hvor man kan ligge sig med sin sovepose, hvis man synes det er for tidligt på sæsonen, til én af bænkene på soldækket! Efter ankomst triller vi om i lystbådehavnen, og tager lige et par timers søvn mere, inden vi går en lille tur rundt i Rønne.
    Vi får et lille glimt af Grønland i kvarteret med "Svenskehusene". De er godt nok givet som en gave fra Sverige (heraf navnet), efter at russerne havde bombet både Rønne og Nexø, da den tyske kommandant på Bornholm ikke ville overgive sig d. 4. maj 1945. Men de præfabrikerede, farvestrålende, og helt ens træhuse, der pludselig ligger gade op og gade ned, minder os mere om Grønland!
    Det blæser kraftigt fra vest, og vi beslutter at tage de næste par dage her i syd og i Almindingen, da de så har lovet mere stille vejr de følgende dage til nordkysten. Så vi kører sydpå langs kysten, og slår et lille smut inden om Aakirkeby. Hvor den gamle stenkirke Aakirke har givet navn til byen.