• Day 10

Mont Thabor området. Vandring

September 5, 2020 in France ⋅ ⛅ 14 °C

Det var virkelig marmotternes land, vi gik igennem i dag. Men også et meget flot landskab, hvor vi hurtigt var omgivet at høje fjelde hele vejen rundt. Ruten gik mod et pas; Col de la Vallée Etroite, derefter Refuge du Mont Thabor, op til foden af toppen le Cheval Blanc og videre til passet; Col des Bataillères. Her fortsatte vi så udenfor sti hen af kanten til den højeste top, og derfra ned til den fineste lille, flaskegrønne sø, som vi badede i (2.700 m.o.h.)! Og herfra så ned gennem dalen på den anden side af, hvor vi var gået op. Her kom vi forbi en lille sæterhytte, flot restaureret, hvor to ældre mænd stod udenfor, og gerne ville snakke. Så vi fik en masse historie, både om området, og deres egen. De var fætre, og det var en bedstefar der havde bygget hytten og levet som bonde. I 1945 havde tyskerne brændt gårdene/hytterne i området af, da de flygtede over fjeldet, men den ene var ikke brændt, og den anden havde manden her så bygget op igen som ung. Nu slappede de af og nød at både malkekøer og fjeldvandrere var ved at vende tilbage til området. Ved parkeringen hvor vi overnattede kunne vi købe ost fra køerne i området. Mælken fra køerne i Savoie og Haut Savoie bliver bl.a brugt til Beaufort-osten, så den har vi købt et stykke af!
    Se rutebeskrivelse på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/le-lavoir-…

Ja, og så er vi kørt over på den anden side af Modane til landsbyen Aussois, hvor vi igen holder med en smuk aftenudsigt.