Modane. Col du Galibier. La Grave.

September 11, 2020 in France ⋅ ☁️ 13 °C

Vi kørte ned til Modane og forbi det hus, hvor Jacky har boet de første 16 år af hans liv. Vi har været forbi før om vinteren, men i år gik han hen og bankede på, og det viste sig, at hende der bor der i dag, var svigerdatter til naboen fra dengang Jacky boede der. En af sønnerne fra den gang bor stadig ved siden af, og Jacky kan godt huske dem. Vi blev inviteret indenfor, og det var lidt sjovt at sidde i opholdsstuen, som var blevet udvidet med en tilbygning og så Jackys gamle værelse!
    Fra Modane kørte vi videre til st. Michel de Maurienne og derfra op mod Valloire og Col du Galibier, også kendt fra Tour de France. I dag var det dog gamle racer veteranbiler der kørte gennem passet! Der var et løb i gang over flere dage med 50 fine, gamle biler! Vi er nu endt i Le Grave, som er en af indgangsportene til bjergområdet: Les Ecrins. Vi er dog kørt op på den modsatte side til en lille landsby Le Chazlet, hvor plateauet d’Emparis er udgangspunkt for fine vandreture med udsigt til de høje fjelde og gletschere på den anden side af dalen!