• Day 31

Vallon du Lauzanier (Larche). Vandring

September 26, 2020 in Italy ⋅ 🌙 1 °C

Her til morgens så vi en marmot med munden fuld af græs! Efter en kold nat, har den tænkt, at den hellere måtte isolere sin hule lidt mere til vinteren, og den var så optaget af sit forehavende, at den slet ikke ænsede os, men hoppede afsted i sneen lige foran vores fødder!
    Men dagen startede med, at vi kørte fra Larche af den lille vej ned mod parkeringen ved Le Pont Rouge. Vi kørte de første par kilometre, men fandt så et sted at holde, og spændte cyklerne af. Det kan ikke anbefales at køre hele vejen med en autocamper (ikke engang “Passepartout”). Som altid gik det mere opad, end det så ud til, men det var alligevel bedre at cykle end at gå de næste 4-5 km. Det var planen at udforske den dal, vi sidste år havde kigget op i fra Col de Larche, og som havde set så fristende ud. Det er også en flot dal at gå ind igennem, og farverne var helt specielle og ekstra flotte med det drys af sne, der lå over fjeldene, som om nogen havde strøet flormelis ud med en stor sigte! Men det er godt nok blevet vinter hurtigt i år, og en kraftig vind og sneen om fødderne gjorde det bare rigtig koldt. Vi gik til søen Lac du Lauzanier, og derfra videre op til passet Pas de la Cavale. Vi begynder at have været mange steder i Mercantour nu, for fra passet kunne man være gået lige ned i en af vores favoritdale, hvor vi lavede en af de bedste ture for to år siden. Men det var for koldt til rigtig at nyde udsigten og finde kikkerten frem. En hurtig sandwich, og så ned igen, og alligevel fik vi meget kolde fingre og tæer! Så det blev ikke til så meget udforskning i dag, men en god tur på sti i sneen!
    Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/le-pont-ro…

Vi har så taget konsekvensen af temperaturen, og besluttet at prøve et niveau længere nede i Mercantour. Så vi er kørt til Italien, som er nærmeste vej videre ned i Frankrig, og i morgen skulle vi gerne igennem passet Col de la Lombard.