La Madonne de Fenestre. Vandring

September 28, 2020 in France ⋅ 🌙 5 °C

Vi har set Mouflon! Jeg ved ikke engang, hvad de hedder på dansk. Muflon = vildfår?! De ligner meget almindelige får, men hannens farve er lidt som en Chamois, og han har flotte snoede horn. Siden vi så stenbuk første gang, har vores næste ønske været at se mouflon. Nogle steder (Auvergne, Massif Central) er de vist mere almindelige, men her i Alperne og Mercantour er det et sjældent syn, og vi er meget stolte/glade!
    Vi kørte i morges tidlig fra Sospel af en lille bjergvej mod St. Martin-Vesubier. Der er flere nord-syd gående dale i Mercantour med ok veje op igennem, men hver gang man vil flytte sig fra den ene dal til den anden, uden at køre helt ned til Nice, skal man ud på små tværgående veje over små pas, og hvor det næsten ikke er til at forstå, at man har kunne bygge en vej! Men landsbyerne ligger flot, og vi kom nu igennem kastanje-områder, og de er lige ved at være klar til at samle!
    Ved St. Martin-Vesubie drejede vi ind i dalen, der går mod la Madonne de Fenestre, en lille kirke, der ligger for enden af vejen, sammen med et Refugie (lukket) og et Vacherie (en sæter med malkekøer). Her har vi gået en flot tur for 4 år siden i november måned, og nu gik vi en anden fin tur, op til Col de la Fenestre, det danner grænse til Italien. Faktisk kunne man se ned over en del af den store, flade Po-slette, og høje, sneklædte toppe bag den mod nord - De Italienske Alper. Vi gik vide til næste pas (Pas de Ladres), der vender ind mod Frankrig, og derfra videre op på en lille top - Cime de l’Agnellieres, med fantastisk udsigt, og her kunne vi se kysten - Middelhavet, og sågar et skib med kikkerten! Og det var så på vej ned herfra, at der var et par chamoiser, og sørme også to moufloner (en hun og en han) da vi kiggede efter med kikkerten.
    Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/le-madonne…

Så en hel fantastisk dag her d. 28. Sep. (Jackys fødselsdag!), og nu er vi kørt et lille stykke ned af vejen, og har fundet et plant sted under træerne lige på grænsen til nationalparken, hvor vi har endnu en vandretur liggende klar for fødderne af os i morgen!
    Og så er mit næste ønske at høre en ulv hyle, for Mercantour er jo kendt for sine mange ulve!