La pointe du Raz. Vandring

October 26, 2020 in France ⋅ 🌧 8 °C

Vi er jo på fyrtårnsruten (Route des Phares) nu, så vi startede lige med et hurtigt stop ved fyrtårnet; Phare d’Eckmuhl i morges nede ved Pointe de Penmarc’h. Det er et af de grå, sten-fyrtårne, men med en meget elegant, hvid hat!
    Ellers kørte vi mod noget af det vestligste, man kan komme, hvor vi havde udset os en vandretur rundt om pynten, pointe du Raz. Det har stormet og regnet i nat, men på vores tur rundt pynten har vi lyset og solen med os. Skumsprøjtene skinner hvidt i solen, havet er blågrønt, og skrænterne ned mod vandet er rødbrune af tætvoksende, visne bregner. Det er en meget flot farvekombination! Mågerne står stille i vinden på himlen over os, og vi finder læ bag en klippe helt ude på pynten, hvor vi kan sidde og kigger ud på fyrtårnet Phare de la Veille, og over til øen l’Ile de Sein, hvor der sørme også er et fyrtårn! Vi fortsætter et stykke langs kysten på den sydlige side af pynten, inden vi slår ind over land, gennem en lille landsby og tilbage til parkeringspladsen i bugten. Og så kører vi et lille stykke videre, og finder et skønt sted for enden af en grusvej, med udsigt over vandet inden solen går ned.