• Day 9

Enden af dalen Val d’Isere. Vandring

September 2, 2021 in France ⋅ ☁️ 12 °C

Floden Isere har sit udspring fra en gletscher (Glacier des sources de l’Isere), der ligger for enden af den dal vi gik ind af i dag. Lige på den anden side af gletscheren, og det bjerg den hænger på, ligger refugiet Le Carro, hvor vi var forbi sidste år. Og ikke langt fra det, har floden Arc sit udspring. Det er lidt vildt at tænke på, at de to floder (Arc og Isere), som løber gennem de to dominerende dale af Savoie (Tarentaise og Maurienne), og som løber sammen til en flod helt ude ved Aiton over 120 km længere nede, udspringer næsten sammen sted!

Det var en slags kongeetape i dag, fra Pont Saint-Charles indtil Refuge de Prariond, videre op til passet Col de la Galise og endelig toppen Grand Cocor på 3.034 m. Der var sol og kold modvind, især lige under passet. I selve passet var det forbløffende stille, men skyerne kom drivende fra Italien, så vi kunne ikke se så meget den vej. På Frankrigs-siden blev det ved med at være klart, og vi så et par springende stenbukke, og en chamois der lå og hvilede sig - det plejer at være omvendt!

Ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/gorges-du-…

Vi er åbenbart ved at være i form, for turen var slet ikke så hård, som vi havde troet, og vi var tidligt nede, og havde god tid til at køre op igennem passet Col de l’Iseran og ned til landsbyen Bonneval-sur-Arc. Her var vi også sidste år, og det er hyggeligt at komme tilbage til noget man kender lidt, og så er det også bare en rigtig charmerende og stille lille landsby. Sidste år var der jo meget lukket ned pga. Corona. I år har vi kunne sidde på en lille fortovscafe og spise pandekage med blåbærsyltetøj, og i morgen er det vist hviledag!