• Day 20

Søvandring. Belledonne

September 13, 2021 in France ⋅ ⛅ 18 °C

Målet i dag var plateauet med søer og toppe, der kaldes for “Les Sept Laux”, og som er et ret kendt område i bjergmassivet Belledonne. Det ligger i lige over 2000 meters højde, og består af en række små søer, der engang har været en gletscher, og som ligger adskilt af små morænebakker i et ellers meget stenet landskab. Som så mange andre steder i Alperne, er der også bygget dæmninger, og vandet fra søerne ledes i rør ned til vandkraftværker længere nede i dalen. Ved Les Sept Laux begyndte byggeriet i 1930erne, med håndkraft, muldyr og kabelbaner, og som så mange andre steder, må det have været hårdt arbejde, når man tænker på de ca 1.200 højdemeter vi gik op og ned i dag, bare for vores fornøjelses skyld!

Ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/les-sept-l…

Det var en fin tur, og jeg har det lidt med vandkraftværker som med vindmøller. Nej, jeg synes faktisk vindmøller er flottere at kigge på, end dæmninger og kunstige søer! Men selvom man ikke kan lade være med at tænke på, hvor flot natur det havde været, hvis området havde været helt uberørt, så er det jo en ren energiform, som vi har brug for! Frankrig ligger på trediepladsen i Europa i produktion af strøm fra vandkraft (13% af deres elproduktion) kun overgået af Norge og Sverige. Med til regnestykket hører så også, at Frankrigs produktion af strøm fra atomkraft udgør 67% af deres samlede elproduktion!

Her til aften er vi blevet holdende for enden af dalen Haut-Breda. Efter en rigtig flot dag med sol, byder den næste uges tid vist på lidt mere blandet vejr, så vi skal lige have lagt planer i morgen, for vores videre rejse.