• Day 22

Vandring ved Jarjatte. Devoluy

September 15, 2021 in France ⋅ 🌧 16 °C

Det er faktisk et ret flot område vi er i, med nogle meget markante bjergtoppe og især lange bjergrygge med flere toppe, lodrette vægge og stejle græsskråninger. Det er en del af et større område, der hedder Devoluy, og hvor vi sidste år, var på toppen Pic de Bure længere øst herfor. I dag ville vi starte ved den lille landsby Jarjatte, hvor vi først måtte 400 højdemeter op igennem skov, og derefter 350 højdemeter mere op af græsskråninger, før vi var rigtig oppe ved de flotte bjergrygge, pas og toppe. Men hele opstigningen var en kamp med de mørke skyer, som drev i modsat retning af vinden nede ved jorden. Ved den lille sø Lac du Lauzon måtte vi opgive at gå højere op, da det begyndte at buldre lidt med torden, og vi fik en meget kraftig vind - dog heldigvis i ryggen! Vi nåede næsten lige at komme ned til den øverste kant af skoven, da det også begyndte at regne, og vi kunne sidde lidt i læ under træerne, inden vi fortsatte ned. Så det blev en kort tur på bare 4 timer, men alligevel en del skridt og højdemeter.

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/lac-du-lau…

Jeg vil gerne tilbage hertil engang og lave en lang tur i klart vejr, men nu kørte vi videre ned mod Sisteron, i skiftende regnbyger og opklaring. Stoppede for at bage pandekager til eftermiddagsteen ved elven Buech! Ved Sisteron tog vi den lille vej D3, som var en virkelig spændende rute op i baglandet øst for Sisteron. Et øde landskab med græs, får, klipper og overdrev og to-tre landsbyer undervejs, helt op i 1200 meters højde. Vi holder nu ved den lille landsby Authon, hvor der stadig kommer nogle heftige regnbyger en gang i mellem, og så er det jo godt, man har en tæt bil at sove i!