Haute-Ubaye. Vandring

September 27, 2021 in France ⋅ ⛅ 12 °C

Jeg begynder at forstå betydningen af bjergpas. Hvor vigtige de har været for de folk, der levede for enden af en lang dal dengang muldyr og heste var de eneste transportmidler. I forgårs vandrede vi fra Ceillac op til passet Col Girardin på ca 3 timer. I går kørte vi så i bil ud af dalen over et lavere pas og ind for enden af en anden dal, ca 50 km, som det ville have taget mindst 2 dage at gå. Og i dag har vi så gået op til passet Col Girardin fra den anden side - også på ca 3 timer! Altså 5-6 timers vandring i stedet for 2 dage!

Det var bedre vejr i dag end i forgårs, og en af grundene til at vi gerne ville op i passet igen, var den højderyg og lille hytte, vi havde undladt sidst på grund af udsigt til regn. Det irriterede os lidt! Men dalen Haute-Ubaye vi er kørt ind i, er også meget flot, og meget mere uberørt og vild end ved Ceillac. Så det blev en rigtig flot tur fra denne side, hvor vi så en kæmpe flok på ca 20 Chamoix’er (gemser) der lå i solen og slappede af. Dem har vi ikke set så mange af endnu. Og så er det sjovt at se, at præcist som sidste år da den første sne faldt, har Marmotterne (murmeldyrene) pludselig fået travlt med at samle tørt græs til deres huler. De ænsede os overhovedet ikke i dag, og lavede ingen advarselsskrig. Til gengæld sad de og fyldte munden med tørre græstotter, som de så hoppede hen til deres huleindgange med.

Vi fik også lavet en ægte rundtur ud af dagens pas-vandring, for efter den gamle signalpost-hytte på højderyggen fortsatte vi videre til Tete de Girardin, hvorfra vi fandt en nedgang i løse skærver og på bedste Chamois-maner kom ned til stien fra nabopasset og dermed ned til den lille samling af huse; Maljasset.

Se ruten på Wikiloc: https://da.wikiloc.com/vandring-spor/la-barge-c…

Så hentede vi Passepartout og kørte op til en parkering lige her udenfor Maljasset, for på dagens tur fik vi også kig på en sidedal der går herfra, og som ser meget spændende ud. Så det er planen for i morgen.