Bayonne og Landes de Gascogne

October 28, 2021 in France ⋅ ⛅ 15 °C

Vi besøger først den mindre kystby Saint-Jean-de-Luz og kører så videre langs kysten op til Baskerlandets hovedstad i Frankrig; Bayonne. Her er det ikke bare havnefronten (ud til floden Nive) der har de typiske farvestrålende byhuse med balkoner, men også husene i de små gader og stræder i den gamle bydel. Det er ikke alle der er nymalede og nypudsede, men der er ikke noget nybyggeri i den gamle bydel, og det virker meget sympatisk. Og så forlader vi langsomt regionen, hvor der på vejskiltene med “Toutes directions” også står “Norabide Guziak”, som betyder det samme på baskisk!

Vi har besluttet at køre mod nord lidt inde i landet, for kyststrækningen består af små veje med en del trafik og surferstrande, og det er begyndt at blive lidt ensformigt. Vi kommer hermed igennem området Landes de Gascogne, som består af gammel havbund. Det er helt fladt og meget sandet, og består mest af små fyretræer og indimellem små landsbyer med lidt græs- og majsmarker, og noget der kunne ligne feriehuse. Faktisk minder det lidt om visse områder af vestkysten i Danmark med klitplantager.

Vi finder endnu en græsmark at overnatte på! Denne gang er det ved noget så sjældent som et krigsmonument fra 2. Verdenskrig. De fleste mindesten i Frankrig er ellers for 1. Verdenskrig, og denne krig betegnes også som “den store krig” (la grande guerre). Men på marken her lå en gård, hvor 13 unge franske modstandsfolk mistede livet i kamp med den tyske hær i juli 1944. Der er en lille smule af murene tilbage, og så rejst en kæmpe søjle, men det er mest fornemmelsen af, at det dengang var et meget øde sted, en gård langt ude i skoven, hvor modstandsfolk kunne skjule sig, der er kontrastfyldt, til de store majsmarker der dominerer her i dag.

Og så har jeg også et lille håb om, at en flok trækkende traner skal slå sig ned her for natten, for i morges så vi flere store flokke over hovederne på os på deres vej mod Spanien.