Det franske Baskerland

October 27, 2021 in France ⋅ ☀️ 18 °C

Vi kører forbi San Sebastian og lige før grænsen til Frankrig provianterer vi i et spansk supermarked. Franskmænd kører over grænsen og handler i Spanien, som danskere gør det i Tyskland. Cigaretter, vin, sprut og chokolade, men også almindelige dagligvarer som olivenolie, frugt, pølser og skinke er billigere i Spanien, og kan fås i store mængder i supermarkederne, der ligger lige på den spanske side af grænsen. Vi har også tanket op med diesel og gas, og er nu tilbage i Frankrig.

Vi kører lidt ind i landet og gør stop i nogle af de landsbyer, der er typiske for det franske Baskerland - Ascain og Sare. Imellem de to landsbyer finder vi også en lille vandrerute, der går over tre toppe, og giver udsigt mod kysten mod vest, og mod øst starten af Pyrenæerne, som dog ikke er så imponerende bjerge herude ved Atlanterhavet. Og så er de store, spanske heste blevet til små baskiske ponyer, og der er kommet fritgående grise! Sjovt som det ændrer sig hele tiden!

Vi bliver i nat på en græsmark i udkanten af en landsby, og gemmer kysten til i morgen.