Påsken er slut, og vi har besluttet at tage til Bornholm, for at opleve den lille ø i det tidlige forår, og skiftende lunefulde aprilsvejr!

Et glimt af Grønland - i Rønne

April 15 in Denmark ⋅ 🌬 6 °C

Vi er sejlet med færgen "Hammershus" fra Køge i nat, og kommer i land i Rønne kl. 6:00. Fin tur, og færgen har et stort rum med gratis køjer, hvor man kan ligge sig med sin sovepose, hvis man synes det er for tidligt på sæsonen, til én af bænkene på soldækket! Efter ankomst triller vi om i lystbådehavnen, og tager lige et par timers søvn mere, inden vi går en lille tur rundt i Rønne.
    Vi får et lille glimt af Grønland i kvarteret med "Svenskehusene". De er godt nok givet som en gave fra Sverige (heraf navnet), efter at russerne havde bombet både Rønne og Nexø, da den tyske kommandant på Bornholm ikke ville overgive sig d. 4. maj 1945. Men de præfabrikerede, farvestrålende, og helt ens træhuse, der pludselig ligger gade op og gade ned, minder os mere om Grønland!
    Det blæser kraftigt fra vest, og vi beslutter at tage de næste par dage her i syd og i Almindingen, da de så har lovet mere stille vejr de følgende dage til nordkysten. Så vi kører sydpå langs kysten, og slår et lille smut inden om Aakirkeby. Hvor den gamle stenkirke Aakirke har givet navn til byen.

Østre Sømark havn, Dueodde og Snogebæk

April 15 in Denmark ⋅ 🌬 9 °C

Vi er begyndt tit at køre efter veje der ser ud til at ende blindt ude ved vandet, og finder på den måde ofte de fineste små fiskerlejer eller øde strandparkeringer. I dag er ingen undtagelse; Østre Sømark Havn (eller Bakkerne Havn), må være Danmarks mindste havn! Og et meget hyggeligt lille sted, endda med et røgeri (dog lukket i disse tider)! Vi gik med vinden i ryggen langs stranden, og tilbage på en sti inde i land, hvor vi kom forbi en gammel vandmølle (Slusegårdens mølle), meget malerisk.
    Derefter kørte vi mod Dueodde fyr og det flotteste hvide og fine sand. Fik endnu en vandretur på en øde strand. Lige bortset fra at det er lidt koldt at hoppe i bølgerne, så er denne årstid altså ret fin at være her på, for man har virkelig det hele for sig selv...
    Vi overnatter lidt syd for Snogebæk - en strand mod øst - hvor en svaneflok har søgt læ for vestenvinden, og hvor vi skulle få solopgangen ind af forruden i morgen tidlig!

Nexø

April 16 in Denmark ⋅ ☁️ 8 °C

Nexø havn husker jeg som en travl fiskerihavn, da jeg var på Bornholm som 11-årig i 1983 første gang. Men den store havn er nærmest øde i dag, og ingen af de store fiskerbåde er tilbage. Vi kørte videre op til skoven ved Paradisbakkerne, og besluttede os for at lufte cyklerne!Read more

Almindingen og Traner

April 16 in Denmark ⋅ ☀️ 8 °C

Vi parkerede ved Paradisbakkerne (nord for Nexø), hvorfra der er cykelsti gennem skov og plantager hele vejen til Almindingen og Rytterknægten/Ekkodalen. Det er jo et must at se disse steder, og da det stadig blæser friskt fra vest, også godt at bruge dagen i skoven! Så vi cykler gennem bakkerne de godt 20 km til Bornholms højeste punkt og klipperne i Ekkodalen. Højdepunktet kommer dog på tilbagevejen, da vi på et lille stykke hvedemark inde i skoven tæt ved Bastemosen ser 4 traner! Vi ser dem tydeligt i kikkerten, men er for langt fra dem, til at få et godt billede. Da vi prøver at snige os nærmere, flyver de op. Det viser sig, at der faktisk yngler traner ved Bastemosen. 1 par ifølge DOF's hjemmeside. Måske er der 2 par i år?!Read more

Kyststien Gudhjem - Svaneke

April 17 in Denmark ⋅ ☀️ 7 °C

Det var ret smart, det vi gjorde i dag - synes vi! Vi lod cyklerne stå i Bølshavn, hvor vi overnattede, og så kørte vi ellers mod Gudhjem. Lige med en afstikker til Østerlars rundkirke, og en lille landejendom der er til salg, som vi kigger på for Agathe og Kalistat fra Ipiutaq. De opholder sig p.t. i Frankrig, men har tænkt på at købe en lille gård på Bornholm, så nu tjekker vi nogle ud for dem, som de har udset sig på nettet!
    Nå, men i Gudhjem parkerede vi så Passepartout, og så gik vi på kyststien fra Gudhjem til Svaneke, som så efter ca 12-15 km kommer forbi Bølshavn, hvor vores cykler stod og ventede! Og så cyklede vi tilbage til Gudhjem!
    Kyststien var i det store og hele fin at gå på, men vi mistede den på et tidspunkt, og gik så på klipper og strand, hvilket var ret langsommeligt! Det er helt vindstille i dag, og solen har skinnet fra en skyfri himmel. Og i Gudhjem har vi endelig fundet et sted med åbent take-away. Godt nok ikke røgede sild - men pizza!

En stille dag på klipper

April 18 in Denmark ⋅ ⛅ 7 °C

Vi besluttede at tage en lidt rolig dag i dag, så det blev til et par gårdbesøg i morges – og så får vi også set lidt af indlandet – for ellers holder vi os jo meget til kysten. Det er ligesom at, lige så snart man kører lidt ind i landet, så ligger gårdene spredt ud, og marker med landbrug dominerer landskabet. Det er flot og bakket heroppe på midt-nord Bornholm, og når man nærmer sig kysten har man havudsigt, fordi landet er så højt. Vi kørte også forbi en enkel rundkirke mere – Olsker.
    Men så gik det ellers ud til vandet igen, og vi sprang lidt rundt på Helligdomsklipperne! Det er så dejligt at gå på stier der går lidt op og ned, og ikke flade strande eller skovstier!
    Vi besøgte også Danmarks vandfald (eneste?) i Døndalen.

Allinge

April 18 in Denmark ⋅ ⛅ 8 °C

Her i eftermiddag kom vi så til Allinge. Holder helt alene på en stor plads, der ellers bliver brugt til Folkemødet én gang om året. Og byen Allinge - og dens naboby Sandvig - er ligeså beriget med gamle bindingsværkshuse, klipper og små hyggelige havne som resten af øen, så her er rigtig fint!Read more

Solopgang i Allinge - Hammerknuden

April 19 in Denmark ⋅ ☀️ 6 °C

Vi holdt parkeret, så vi kunne åbne vores vindue ved sengen i morges, og se solen stå op! Luksus! Senere gik vi så fra Sandvig ud til Hammer Odde - Bornholms nordligste punkt, og derfra af kyststien nedad Hammerknuden. Det er efter min mening det flotteste vandreområde i Danmark... Kyststien snor sig mellem lyng, klipper og enlige forblæste fyretræer og enebærbuske. Man kan kigge ned i mågernes reder med æg i!
    Vi kom forbi den imponerende borgruin Hammershus, og derefter slår kyststien over i blomstrende vilde kirsebær og birketræer, ramsløg og anemoner, inden slotslyngen tager over igen ned mod det lille fiskerleje Vang. Vi gik tilbage til Sandvig gennem skov og forbi den dybe Opalsø, som er resultatet af et stort granitbrud, der først lukkede i 1971.