Filipijnen

April - May 2018
Onze 'wettelijk samenwonen'-reis in de Filipijnen! Read more

Taytay by night

April 21, 2018 on the Philippines ⋅ ⛅ 31 °C

Na de zonsondergang te zien met een pintje hebben we TripAdvisor eens gevolgd en dat was een succes! Superlekker eten met ongelooflijke shakes bij Lynn's Kitchen... voor nog geen 6 euro...

Die avond was er blijkbaar vanalles te doen in het dorp: een basketbaltoernooi, een foor, een festival. Terwijl het overdag meer trok op een spookstad, waren er nu plots keiveel mensen op straat.

De foor bestond eigenlijk uit allemaal goktenten, een bingokraam, 2 computers met spelletjes en een rad. Kinderen leren hier dus al gokken van jongs af aan 🎰.

In het rad zal je ons nooit vinden... Dat werd wel heel snel rondgevlogen met een soort van tractor...

House of the rising sun

April 22, 2018 on the Philippines ⋅ ☀️ 26 °C

Veel te vroeg, maar kippenvel wanneer de zon erdoorkomt en Hallelujah speelt in een kerk nabij voor de zondagochtend mis. Dat geeft voldoende energie voor de lange rit vandaag terug naar Puerto.

Veel dingen leer je op zo'n rit:
    - rijst wordt buiten op matten gedroogd vlak naast de weg waar de enorm vervuilende brommertjes rijden.
    - koeien zijn trekpaarden
    - er zijn 3 Filipino fietsers (of zotten?)
    - kerkhoven lijken eerder een plek van propaganda
    - je kan naft krijgen uit colaflesjes
    - 'dogs are unaware of the risk they pose'

Wash away our sins

April 22, 2018 on the Philippines ⋅ ☀️ 32 °C

We moeten toch echt wel eens die Jollibees proberen... Spaghetti met een hamburger of kipcorn, kan het?

Nee.

Reden genoeg om erna naar spirituele grotten te gaan waar het gezicht van Jezus in te zien is. Blijkt dat die mens zijn tuin tot een soort van Katholiek pretpark had omgetoverd met een kruistocht, grotbezoeken en zwemmen in een bron. En oh ja, je kon ook een fish spa doen 🤨. Dat was een vreetfestijn voor die visjes!

De avond hebben we rustig afgesloten. Het einde is daar op Palawan... Onvergetelijk. Op naar een volgend hoofdstuk!

Een verloren dag

April 23, 2018 on the Philippines ⋅ 🌧 17 °C

Een hele dag reizen, da's natuurlijk niet zo fijn.

's Morgens in Puerto vertrokken met de vlieger naar Cebu, die (uiteraard) vertraging had. Vanaf daar hadden we een transfer tot Magic Oceans, maar die was toch wat langer dan gedacht. Wij kwamen 2u voor de anderen toe op de luchthaven om dan samen in een aantal minivans een uur file te rijden naar de veerboot. Die veerboot bracht ons dan in 2u naar Bohol, en dat deden we in Business Class 🤑. Maar veel stelde dat niet voor, behalve een gigantische airco die op u waaide, waardoor het ijskoud was! Daarna moesten we nóg eens 2u rijden met een minivan, maar deze keer ging het wel een stuk vlotter (en assertiever) op de baan.

Het hotel was wel prachtig en met heel vriendelijke bediening! We werden verwelkomd door de manager (in het Hollands) en door de staff met een watermeloen drankje en een groot stuk appelcake. We kregen meteen een briefing, zodat we zeker goed op de hoogte waren.

Afsluiten van de dag met een biertje, een zwemmetje en dan naar bed om morgen fris te zijn.

Tarsiers!

April 24, 2018 on the Philippines ⋅ ⛅ 9 °C

Koste wat het kost wilde ik gisteren op een of andere manier inhalen. Dus besloot ik de 'Adventure Tour' georganiseerd door Magic Oceans Resort dan toch te doen. En het kostte wat: 8500 php. 😌

Na een korte nacht met buikproblemen, een heerlijke Vlaamse (Nederlandse?) pannenkoek met fruit als ontbijt, en wat immodium werd ik opgepikt door een grote van (plaats voor 10 ofzo) met een chauffeur Dante en dan nog eens een privé gids Jeremy (een meisje).

Een stevige rit van ongeveer twee uur later (Dante vertelde ondertussen wat weetjes), was de eerste echte stop aan het Tarsier Sanctuary. Ik had op voorhand gelezen dat dit de minder slechte optie was van de twee die er zijn en had het nagevraagd voor ik de tour boekte. Toch kwam ik ook hier met een wat dubbel gevoel buiten: beter dan kooien, maar nog altijd stresserend voor de beestjes denkik.

Tarsiers zijn de kleinste primaten - geen apen want ze eten insecten en het zijn nachtdieren, maar wel met duimen. Ze zijn zo groot als een hand, met een staart die langer is dan hun eigen grootte. Hun ogen zijn groter dan hun hersenen en op hun 'handjes' hebben ze precies zuignappen. Ze kunnen (door het evenwicht dat de staart geeft) tot 5m ver springen, en horen tot 2km ver. Extreem schattige diertjes die er ook ietwat prettig gestoord uitzien.

Jeremy legde uit dat ze in gevangenschap door hoge dosissen stress (lawaai combo extreem goedhorend) en veel te weinig ruimte (ze zouden een are per dier moeten hebben) zelfmoord kunnen plegen. Ik vroeg er wat op door (ik wist niet dat buiten mensen en olifanten nog dieren zelfmoord plegen) en blijkbaar stoppen ze gewoon met eten en bonken ze met hun hoofd tegen de muur/rand van hun kooi/boom tot ze sterven aan de verwondingen. Ik stond versteld.

Daarom toch nog wat een dubbel gevoel: ik heb 6 tarsiers gezien maar geloof niet dat het domein 6 are groot is. Er stond erbij elke Tarsier iemand om hem aan te duiden (oké anders zou je hem wrs gewoon niet vinden) en er was ook wel redelijk veel volk. De mensen deden wel hun best om stil te zijn en ik heb niemand de dieren zien ambeteren, maar alle Tarsiers waren wel wakker en keken ofwel dof voor zich uit ofwel heel angstig.

Bon, blij dat ik ze gezien heb en dat het niet met kooien ofzo was, maarja toch ook niet optimaal...

Loboc zipline en 'cruise'

April 24, 2018 on the Philippines ⋅ ⛅ 22 °C

Daarna reden we door naar een uitkijkpunt over de Loboc rivier waar we een zipline over de rivier deden. Best wel tof om zo 'te vliegen' en met een heel mooi zicht, al mocht het van mij toch wat sneller en intenser (altijd maar meer willen hé).

Jeremy en ik vlogen heen en weer en reden verder naar een extreem toeristisch gebeuren: Lobocriver dinner cruise. Oh. My. God. Ik was even wat aan het balen omdat zo'n dingen echt niets voor mij zijn, maar Jeremy leek het precies ook allemaal wat té te vinden dus konden we er samen wat om lachen.

Aan de kaai lagen dus een stuk of tien identieke grote bamboo-boten bestaande uit een groot platform met allemaal tafels op, en een klein bootje dat dit dan voortduwde. De boten vaarden dan heen en terug o de rivier terwijl we van een buffet aten (niet bijzonder lekker) en een man slechte versies van oude Amerikaanse nummers bracht. Ondertussen had ik wel een gezellige babbel met Jeremy (ze is 23 en heeft een kind enal, ze wil binnenkort graag verder gaan studeren - accounting - maar woont nu even terug bij haar moeder voor hulp bij de opvoeding van het kind). We praatten over haar werk en het resort, Duterte, sociale zekerheid, drugs, ... En ze legde ook haar favoriete dessertjes uit (wat eigenlijk ingewikkelde rijstpap was). Ik sprak ook even met een andere vrouw die er met vier kinderen zat, het bleken haar broers en zusjes te zijn en ze kwam gewoon graag daar eten.. wut :p ze zong ook erg graag mee met de oude Amerikaanse nummers a la Frank Sinatra.

Langs de rivier waren veel kinderen in het water aan het springen via touwen enzo, maar het absolute hoogtepunt was wel een stop bij een podiummetje op de rivier waar een stuk of 30 kinderen en vrouwen traditionele dansen in traditionele kledij deden. Hahah toeristischer kan écht niet. Ik vroeg aan Jeremy hoe/wat/waarom; de kinderen blijken dit (niet gedwongen) als vakantiejob te doen: ze verdelen wat de toeristen in de giftbox steken. Van onze boot heeft niemand iets gegeven denk ik.

Chocolate Hills on quads

April 24, 2018 on the Philippines ⋅ ⛅ 29 °C

In de namiddag reden we langs een marktje waar Jeremy een hoop bananen kocht om aan de apen te geven. Ze kocht ook een comote-queu voor me en maakte dan een 'lokaal grapje' over waarom zoete aardappel (comote dus) een fruit zou zijn. *Froot*

De apen waren geweldig onbeschoft en grabbelden het eten gewoon uit je handen. Leuk om is gedaan te hebben, maar ook weer de vraag of dit eigenlijk wel 'correct' toerisme is hé.

Afsluiter van de dag was het bezoek aan de Chocolate Hills. We keken eerst van op een viewpoint naar het landschap, lachten een beetje met alle toeristen die zo poseren voor de foto's, om dan maar lekker hetzelfde te doen - selfies konden ook niet ontbreken. Daarna gingen we elk een quad ophalen en reden we op de zandweggetjes tussen een paar van de Hills rond. Bleek wel dat Jeremy nog maar één keer heel even op een quad had gezeten. Ze had er echt schrik van. En ik wilde er natuurlijk alles uithalen. Dat was wat lastig omdat ik dan op haar moest wachten en dit eigenlijk meer 'voor haar plezier' leek dan voor mij (de gast van de verhuur was zelfs bij haar op de quad gekropen om het haar te leren). Daar was ik me eerst ook wat in het opboeienw, maar na een tijdje werd het domein soms wat uitdagender voor een traag tempo, en ik moest er ook maar weer het beste van maken hé 😄.

Na afloop vertelde Dante nog de legende van de oorsprong van de Hills: een reus die verliefd was op een mensenmeisje en haar had meegenomen, maar die was niet gelukkig en at niet meer e.d. en stierf uiteindelijk (tarsier-much?). De reus was dan heel verdrietig en liep huilend rond. Zijn tranen zouden dan versteend zijn en de Hills geworden zijn.

En dan huiswaarts. Goede timing was dat want bij aankomst bleken de duikers ook net gedaan te hebben. T was nog een gezellig avondmail maar Phil voelde de alcohol blijkbaar nogal snel en is snel in slaap gevallen. Ik heb dan nog met een pintje wat op het terras gelezen, geen zin om op m'n eentje bij de groep te gaan zitten :)

Het sop in!

April 24, 2018 on the Philippines ⋅ 🌧 17 °C

Om 8.15 varen we uit! Uitslapen is voor losers.

Ik voer vandaag in de kleine boot met Daniel, Maarten en Bert Houben als buddy. De zin om in water te gaan is enorm, maar eerst nog proberen focussen op die briefing. Ik moest toch Bert een beetje leren kennen... maar al snel had ik door dat het allemaal snor zat en lieten we de zeelucht achter ons.

De eerste duik werden we al meteen beloond met een schildpad. Ik was weer enorm onder de indruk van de (vaak ondergewaardeerde) koralen in alle kleuren en vormen. Ik begin er zelf maar namen aan te geven, want in het Latijns zoals Daniel lukt me dat niet. Orgelkoralen dus!

We hoorden van een andere boot bij de 2e duikplaats dat ze een walvishaai hadden gezien, dus wij als de bliksem het water in. Geen haai te spotten, maar als troostprijs zagen we deze keer een bergbeklimmende schildpad.
    We spotten ook van die kruisingen tussen zeenaald en zeepaard... Naaldpaard? Pipehorses dus!
    Het babyschorpioenvisje vond ik weer vertederend... Oh, en dus een frogfish ziet er niet als een kikker uit?

In de namiddag kwamen Jean-Marc en Benedikt ons vervoegen. Oef, dan hebben we toch nog foto's onderwater van vandaag!

Voor het eerst zag ik er een Spookfluitvis. Dus zo ziet dat eruit!

Wij mochten 's avonds met de boot gaan nachtduiken, de anderen deden het huisrif. De missie was om mandarijn visjes te spotten. Wist ik veel dat we als voyeurs gingen toekijken hoe ze de liefde bedreven. Het zag er kort ... maar krachtig uit.

Mijn eerste duikdag in de Filipijnen is een feit.
    No way back! Alsof ik dat zou willen...

PLUNGE

April 25, 2018 on the Philippines ⋅ ☀️ 31 °C

Vandaag de langverwachte dag! Hier keek ik echt al lang (en vol angst) naar uit!
    Blijkbaar zou het met het openbaar vervoer best wel moeilijk zijn om er te geraken, en ik wilde ook geen brommer huren omdat ik voor een nacht extra in het resort weer 6000php zou mogen neerleggen en vervoer naar de haven (Ubay) 's avonds me ook best moeilijk leek. Uit noodzaak heb ik dan via het resort een chauffeur geregeld die me naar het Adventure Park kon brengen en vandaar dan naar Ubay bracht. Na een tikkeltje afdingen kwam dat dan op 5500, maar ik moest en zou de lounge plunge doen en zag geen andere optie 😌

Na het ontbijt (lekkere french toast met banaan) en het uitwaaien vanop de pier, had ik nog wat tijd om op 't gemakske mijn zak te maken, nog even te snorkelen aan het huisrif (nog een schildpad gezien!) en rustig uit te checken.

De rit was chill, de chauffeur zei geen woord maar dat hoefde ook niet voor mij 😅 af en toe stopte hij om de weg te vragen, we reden door prachtige landschappen, ik luisterde wat NERD, ... Mijn zenuwen waren wat bedaard, tot ik de pijlen naar het Adventure Park begon te zien 😃

Bij de inkom zeiden ze meteen dat de extreme caving vandaag niet ging omdat er onderzoekers bezig waren (ofzoiets?), erg jammer want dat wilde ik als 'opwarmer' doen. In de plaats besloot ik dan dat ik de 'rootclimbing with rappel' wilde doen. We reden een stuk verder naar waar ik dan mijn activiteiten moest 'kopen' en daar bleek dan weer (na de middagpauze van het personeel) dat ik de root climbing aan de vorige plek had moeten kopen 🙄 Swat, dan zou ik dat wel als afsluiter doen om te bedaren. Ik kocht dus de suislide met glass cliffwalk en de plunge.

De suislide was een toffere zipline dan de dag ervoor, wat langer en hoger, ik genoot ervan. Het Frans koppel dat er al even zat te wachten liet ik wel voorgaan onder het mom van eerlijkheid; ik wilde vooral zeker zijn dat alles goed werkte 😆😉
    De cliffwalk stelde echt niet veel voor. De glazen vloer ging maar een paar meter ver, waardoor je nooit echt volledig in de diepte keek. Het was eigenlijk gewoon stappen op rotsen, maar dan op glas. Aan het uiterste ervan had je wel een prachtig zicht, je voelde de wind, en het spel wiebelde wat, dus t was toch nog wat spannend 😄

Na de slide terug was het dan tijd voor de plunge. Ik keek eerste toe hoe het Franse koppel elk ging, hun gekrijs en deed mijn knietjes flink knikken. De man die me in m'n pak hielp was wel enorm vriendelijk. Hij had een erg zachte stem en sprak bemoedigende woorden, in de aard van dat het normaal was dat ik zenuwachtig was en dat ik het vast wel een fantastische ervaring zou vinden. Ik vroeg aan m'n chauffeur of hij met m'n gsm wilde filmen en moest dan het platform opstappen naar de volgende man, die me uitlegde hoe alles ging verlopen. Ik had eigenlijk maar gewoon op de grond te gaan zitten met mijn gezicht naar hem en de rest zou vanzelf gaan (hij legde wel uit hoe hoor). Het deel van het platform waarop ik zat ging langzaam naar beneden, waardoor ik gewoon in de lucht hing te bengelen. Ik werd nog een paar meter verder naar beneden gezakt, de man vroeg of ik er klaar voor was (ik zei 'heb ik een keuze?'), telde af en zei 'bombs away', ..., en er gebeurde niets. Ik keek naar boven, zei met een nerveus lachetje 'allé gast' (meer tegen mezelf), en toen kwam plots de 'klik'.

Blijkbaar is mijn reactie op gewichtloosheid gewoon altijd 'WAAAH FUCK' roepen. Erg belachelijk filmpje, maar jongens toch, dat gevoel, waanzinnig. Het naar beneden vallen zelf leek weer veel langer dan op het gsm-filmpje, ik dacht dat ik een minuut ofzo 'fuck' riep maar dat is dus echt niet 😀 dan had ik door dat ik weer 'fuck' riep, stopte ik, en kreeg ik geen woord meer over mijn lippen. Eens ik aan het terugbengelen was weet ik dat ik begon te giechelen van gelukzaligheid en wel tien keer 'amai' heb gezegd. (Benieuwd of dat op het GoPro filmpje te horen is). Terug boven bleef ik nog een tijdje nadaveren. Wauw.

We reden terug naar de ingang en het was eigenlijk nog maar een uur of 14:00. Ik had dus nog tijd zat voor de root-climbing, het leek me een gepaste afsluiter dan. Na heel wat gekwebbel door de walkietalkies, gewacht, en gekwebbel met een gids die per motor van de tweede plaats (waar de hoogte-attracties waren) kwam, bleek dat het dus toch niet kon. Veel van de gidsen hadden die dag verlof, ik had er twee nodig om de activiteit te doen, en de aanwezigen waren allen bezig met de hoogte-attracties. Jammer maar helaas, maar ik heb er niet te moeilijk over gedaan. Ik kocht nog water en een cakeje voor mij en een cola voor de chauffeur, lachte nog eens uitgelaten naar de Fransmannen, en we vertrokken naar Ubay.

Awkward Bato

April 25, 2018 on the Philippines ⋅ ⛅ 27 °C

Eens afgezet in Ubay had ik meteen een babbeltje met een agent die me aansprak. Die wilde duidelijk werk maken van een toeristenvriendelijke atmosfeer. Ik stapte daarna meteen naar de haven om te kijken hoe ik m'n vertrek de volgende dag best kon regelen, verkenning van het stadje en of ontspanning zou erna nog wel kunnen. Nu bleek er net een boot te vertrekken, werd ik achterop een brommer gezet en naar de pier gereden, en kon ik nog net voor het vertrek via de laadbrug op de boot. Dat ging gek vlot, gek snel, gek efficiënt.

Eens op de boot verifieerde ik of hij nu naar Bato of naar Hilongos ging (Bato dus) en begon een lokale toerist me te ondervragen. Eerst de typische vragen, van waar ik ben, wat ik allemaal al gedaan heb, waar nog naartoe, enzovoort. Bleek dat hij in transport van maïs werkte en vaak in Europa kwam. Hij kende Antwerpen en Gin (duurde even voor ik doorhad dat hij Gent bedoelde), kwam ook in Gdansk soms en een stad in Duitsland. Dan kwamen er vragen in de trant van of ik getrouwd was, wat ik voor werk deed, en uiteindelijk hoeveel ik verdiende. Als ik al niet op m'n hoede was, was ik dat toen helemaal. Ik heb het gesprek maar subtiel afgerond, mijn hoofd neergelegd en m'n spullen dicht bij mij gehouden.

Vanop de boot zag ik weer een knappe zonsondergang met een immense variatie aan prachtige kleuren. Tegen dat we in Bato aanmeerden (we bleven eerst nog een half uur op afstand want er was niet genoeg plaats ofzoiets?) was het pikkedonker. Ik had al wel via TripAdvisor een hotel gevonden (het enige leek me) en ging daar meteen heen.

'Holy Child Pension', komaan seg 😂 De standaard kamers van 800php bleken volzet dus ik moest een luxe-kamer van 1000 php nemen. Dat was dan gewoon een kamer met dubbel bed ipv twee enkele bedden... Om daar nu 200 meer voor te vragen? 🙄 Daarenboven stonk het in mijn (bad)kamer echt naar riool, waarvoor de oplossing van het personeel dan was dat ik het licht met automatisch afzuigsysteem dan best kon aanlaten. Als kers op de taart waren het van die extreem oude stopcontacten waar moderne priezen op geen enkele manier inkunnen en mijn adapter door de aardingsstaaf niet in past 😣 rotkamer dus, al hadden ze aan de receptie gelukkig wel één adaptor die ik wel kon gebruiken! Oef!

Na een warme douche ging ik wat rondlopen in Bato om al eens op zoek te gaan naar info over het vervoer naar Pintuyan. Ik ervoer al snel dat de lokale bevolking extreem toenaderend was, tot op het ongemakkelijke toe. Veel kinderen en jongeren riepen me constant na en iedereen leek dat grappig en amusant te vinden. Ik voelde me daarbij niet echt op mij gemak en had de indruk dat heel het dorp onder invloed was. Na wat rondvragen vond ik de terminus en begreep ik dat de eerste bus/van naar Pintuyan al om 5 zou vertrekken.

Ik ging aan de haven nog even iets eten - sinds het ontbijt had ik op koeken en een cakeje na nog niets gegeten, en het was ondertussen ongeveer 22u. Daar stonden allerhande kraampjes die versgebakken kip en vis verkochten, groenten waren nergens te vinden. Ik ging dus voor een klein visje met wat rijst en zette me aan een tafeltje schuin voor het podium dat er stond. Na een kwartiertje kwamen daar dan een gitarist en een man met een elektrisch (!) drumstel wat cliché Amerikaanse emotionele hits spelen. De zanger was echt nog wel goed, alsook zijn Engels. Uit het publiek kwam er dan af en toe iemand het podium op om in een tweede microfoon mee te kwelen. Het biertje dat ik vroeg bleek een liter te zijn, dus ik heb daar nog even genoten van de muziek en naar de mensen gekeken, uiteindelijk wel een charmant schouwspel. Het viel me wel op dat er nooit geapplaudiseerd werd, behalve heel sporadisch voor de mensen uit het publiek. Vreemd...

Tegen 24u ging ik dan, iets meer op m'n gemak, terug naar m'n hotel. Daar bleek de poort dicht te zijn en moest ik roepen of ze me binnen konden laten. Ook bedankt voor de verwittiging 🙄