Portugal
Amoreira

Alcobaca und Fatima

February 10, 2023 in Portugal ⋅ ☁️ 8 °C

Heute machten wir uns auf den Weg zum Wallfahrtsort Fatima. Und da Alcobaca auf dem Weg lag, haben wir dorthin einen Abstecher gemacht.
      Allerdings war nicht die Stadt das eigentliche Ziel sondern das Weltkulturerbe
      ein ehemaliges, riesiges Zisterzienserkloster, das Mosteiro de Santa Maria de Alcobaça

In Fatima parkten wir auf dem dortigen offiziellen Womo-Stellplatz in unmittelbarer Nähe zur Basilika Basílica de Nossa Senhora do Rosário, also der Basilika Unserer Lieben Frau vom Rosenkranz, in deren Nähe angeblich die Jungfrau Maria den drei Kindern von Fatima erschienen ist.
      Auch die mittlerweile viertgrößte katholische Kirche der Welt, einen Neubau, haben wir uns angeschaut.
      Aber neben Kirchen und massenhaft Geschäften mit den unterschiedlichsten und auch unmöglichsten Devotionalien gab es golttlob auch ein Wirtshaus mit gezapftem Bier und Portwein.

Fatima

July 13, 2021 in Portugal ⋅ ☀️ 24 °C

Vanmorgen afscheid genomen van onze Belgische buren. Raoul, we blijven ons volgen op Polarsteps, leuk en wie weet komen we ons onderweg weer tegen.
      Het was een dikke 30 km naar Fatima. Veel over gehoord maar we waren er nog nooit geweest. We staan op CP, Parking Santuario. De CP ligt naast het Heiligdom.

We wandelen via de ingang naar binnen en zien hier in een kapel/kerk de graven van 2 herderskinderen waaraan Maria is verschenen in mei 1917. De 2 kinderen zijn niet oud geworden en zijn overleden aan de Spaanse griep in 1918. Het 3de kind is in het klooster gegaan en 98 jaar geworden. In 2005 is zij overleden.

Vanuit de kerk komen we op een heel groot plein dat groter is als het plein van de St. Pieter in Rome. We zien er redelijk veel mensen staan in kringen die op de grond geschilderd zijn en iedereen heeft zijn mondkapje op zoals je in Portugal overal ziet. Er is een heilige mis bezig. Dat was de muziek die we al bij de hoofdingang hoorde.

We zien op het plein een soort kramen waar je kaarsen kunt kopen in allerlei maten van 30 cm lang tot zelfs 1.60m, 1.70m en 1.80m. Sommige zijn helemaal krom door hun lengte want ze zijn niet dik zoals je dat in Lourdes ziet. Wij kopen ook een paar kaarsen bij een kraam. Je zoekt je kaarsen uit en doet het geld in een offerblok. Daarna sluit je aan, aan de lange rij die je over het plein voert naar de ruimte waar de kaarsen gebrand kunnen worden. We moeten afstand houden wat de rij nog langer maakt dan hij al is en dat in de brandende zon.

We schuifelen aan en zien ondertussen mannen die helemaal in het wit gekleed zijn met het Mariabeeld lopen. Het beeld is helemaal omringd door gele bloemen. De mensen die op het plein staan zwaaien bijna allemaal met een witte zakdoek.

Het "uitzwaaien van Maria" geeft aan dat de laatste dienst wordt afgesloten en het Mariabeeld wordt weer terug gebracht vanuit de Basiliek naar de kapel. Tijdens de kaarsprocessie wordt het beeld namelijk naar de basiliek gebracht. De kaarsprocessie hebben wij gemist gisteren. Hij duurt de hele nacht en is zo ik begrepen heb iedere 12de van de maand. Eindelijk zijn we dan op de plek gekomen waar wij onze kaarsen kunnen branden. Het lijkt wel een groot open vuur met afzuigkappen er boven waar je de kaarsen met veel kunst en vliegwerk in een houder kunt plaatsen.

Wat we hier allemaal zien is heel indrukwekkend.

Amoreira