Satellite
Show on map
  • En sista natt i allmänhetens tjänst...

    June 19, 2022 in Sweden ⋅ ⛅ 13 °C

    Nu är det tolv timmar kvar tills avfärd. Emellan mig och friheten ute på Europas järnvägsspår finns nu endast ett nattpass som tjänare i allmänhetens tjänst. Vad jag gör på jobbet? Jag håller koll på tåg 🤣. Mest tåg som är sena eller inställda. Vilket borde vara tillräckligt många för att bli cynisk och inte bege sig ut på tågluff alls. Men jag har alltid älskat tåg. Och trots en hel del begränsningar så är det faktiskt ett fantastiskt färdmedel.

    De tågresorna som jag skall skall bege mig ut på i sommar, varav denna är den första och kortaste, är en kombination av flera samtidigt samverkande faktorer:

    Till att börja med har flygskammen till slut trängt in även under min hud. Jag inser att vi behöver förändra vanor och beteenden för att ens kunna ha någon framtid kvar på den här planeten. Jag har länge varit medlem i Facebook-gruppen Tågsemester och läst och sett helt fantastiska reseskildringar och tänkt att "någon gång" i framtiden skall även jag åka på en tågsemester och få uppleva allt det där. Likt förbaskat har man ändå bokat flyg nästa gång man skall resa någonstans, så det var dags att bevisa för mig själv att jag faktiskt kan tag i saker.

    De två senaste somrarna varit väldigt turbulenta. Inte bara på grund av pandemin utan det har även gungat lite i privatlivet . Där har det inträffat en del oförutsedda saker som gjorde att sommarsemestrarna helt enkelt behövde ställas in. Men 2022 verkar vara året då saker faller på plats. Jag fick sammanhängande sommarsemester från jobbet (inte illa det med tanke på att man jobbar i den offentliga sektorn), jag fick loss en liten resbudget som inte längre kommer behövas nästa sommar och slutligen hittade jag också modet att tacka nej till ett ideellt uppdrag som annars skulle uppta de flesta av mina semesterdagar, men som inte längre kändes rätt. Heja mig för det förresten. Jag är inte van vid att satsa på mig själv på det där viset. Jag har det lätt att ofta göra saker för andra.

    Den sista faktorn som till slut gjorde att det blev tågsemester i sommar var såklart att det sent i våras dök upp en stor rabattkampanj där flera aktörer sålde sk Interrailkort till halva priset. BAM!! Nu skulle det ske. (För dig som är tågluffarnewbie så kommer jag återkomma till Interrailkortet och förklara lite noggrannare hur det fungerar i ett senare inlägg).

    Det har blivit dags att avrunda texten, som annars blir allt för lång. Bilderna är alla från det senaste dygnets avslut och förberedelser inför semestern. Den första bilden visar packningen som jag hoppas få med mig i min nyinköpta 50-liters ryggsäck från Biltema (!). Vi får se hur det går. Som scout är jag rätt drillad i att packa lätt. Men den här resan är lite unik för att jag skall kombinera både stadssemester, vandring/friluftsliv samt sol och bad. Dessutom vill jag ha full flexibilitet att kunna åka dit det känns rätt i magen för stunden. Vilket innebär att övernattning skulle kunna ske både under bar himmel, i min hängmatta, i ett tält, på vandrarhem eller under tak.

    Andra bilden visar hur man får bli kreativ när man upptäcker att jackan luktar mök och det inte finns någon tvätttid. Bilderna tre, fyra och fem är tagna under gårdagens packningsmöte. Då är det inte tågluffar-ryggsäckar vi pratar om längre, utan sjukvårdsväskor som imorgon kommer skickas till Ukraina. Skönt att få iväg dem före semestern. Sista bilden - lyckokakan från chop chop - gjorde mig överraskande glad. Osäker på om det är tågluffen, distriktet, Korea eller livet i största allmänhet som den syftar på, men vi kan väl hålla tummarna för lite av varje.

    Nu måste jag sluta. Har ett försenat Öresundståg att ställa in. Har ni läst ända ner hit kan ni väl skriva en kul kommentar. Eller ja, den behöver inte ens vara kul. Bara skriv något vettja.

    Poss hajj!
    Read more