En dag av sightseeing

July 19, 2022 in Hungary ⋅ ☀️ 30 °C

Idag var det dags att plocka fram kameran och leka turist på riktigt. Efter en lugn gårdagskvällen var det lätt att stiga upp tidigt och stå redo för ett besök i parlamentet klockan 09:00. Man kan tycka vad man vill om den ungerska politiken just nu, men deras parlamentsbyggnad är helt fantastisk. En gång i tiden opererade man, precis som i Sverige, med ett tvåkammarsystem. Numera styrs Ungern enbart genom en kammare. Båda plenumsalarna finns bevarade och ser i princip likadana ut. Vilket är perfekt för nyfikna turister som vill ta sig in och få en flukt och se hur allt ser ut och fungerar därinne.

Efter rundturen korsade jag Donau från Pest-sidan, till Buda-sidan och bestämde mig för att ta mig upp till Buda Castle och vandra omkring i slottsdistriktet lite. Det är coolt med gamla byggnader och den tid och det samhälle som de representerar. Mäktiga och pampiga. Och till viss del säkert någon slags penisförlängare för männen som bodde och förfogande över dem en gång i tiden. Det är lätt att fokusera på allt elände i världen just nu. Men när man ser och hör historierna om kungarna, kjejsarna och krigen så blir man ändå ganska ödmjuk inför att världen trots att det inte alltid känns så, har utvecklats lite sedan dess. Tänk hade man fötts för hundra eller tvåhundra år sedan. Då hade man förmodligen inte suttit här på en mysig uteservering med en fläderblomsdrink och en friska sallad knappandes på sin uppkopplade smartphone. Då hade man förmodligen käkat potatisskal från rännstenen till lunch och sen blivit prylad av sin förman för att man maskade för mycket på jobbet. Så jag är rätt nöjd faktiskt.