En solotripp på tåg och båt i östra och södra Europa. Read more
  • 814sea miles
  • 93kilometers
  • 2kilometers
  • Imorgon bär det av

July 16, 2022 in Sweden ⋅ ⛅ 16 °C

Sista frukosten i Malmö på ett tag. Imorgon påbörjar jag min andra och lite längre resa längst Europas järnvägsräls. Förra gången besökte jag Tyskland, Italien Vatikanstaten, Monaco och Frankrike.

Denna gången har ett mer östligt fokus. Stopp är inplanerade i Budapest, Bukarest, Varna, Istanbul, Marmaris, två små söta ganska okända grekiska öar (som iaf såg fina ut på färjebolagets hemsida), Athen, Venedig, Munchen, Berlin och sen hem.

Precis som förra gången kommer det gå att följa mina äventyr i detalj här och lite mer ytligt på Instagram. Pallar ni skulle jag uppskatta och bli jätteglad om ni kommenterar här lite då och då. För det måste man tyvärr registrera sig, men det är snabbt gjort. Då får du dessutom en pling varje gång jag uppdaterar. Svarta havet, här kommer jag!!

Då är jag på väg...

July 17, 2022 in Germany ⋅ ⛅ 17 °C

Efter en fantastisk fest igår var det äntligen dags att bege sig ut på äventyr. Strax före klockan halv fem imorse insåg Patrik att det kunde vara bra att börja packa, en halvtimme senare kliver han ut genom dörren för att ställa sig på en scooter till Södervärn. Därifrån buss till Trelleborg för resa med Stena Lines avgång 07:30 till Rostock.

Varför åka båt när man tågluffar undrar kanske du? Jo men denna sommaren har semestrande med tåg verkligen fått en boom, så alla tåg från Köpenhamn till Hamburg är i princip fullbokade. Men åga båd e osså kul! Stena Line bjuder också på lite rabatt till oss Interrailare.

Efter tryckt i mig en frukost värdig en långtradarchaufför ombord hittade jag en korridorshörna med extra mjuk heltäckningsmatta, intog horisontellt läge på golvet och efter några minuter snarkade jag gott över i princip hela överfarten. När de började skrika i högtalarna att land var i sikte staplade jag mig ut på soldäck och lyckades hitta dagens guldkorn. En ensam vrå och två solstolar. NU börjar semestern.

Efter landstigningen delade jag och några Interrailare en taxi till Rostock Hbf och nu har jag parkerat ändan i cafévagnen på IC2271 mot Berlin. Förutom att jag glömde ta ut kontanter och automaterna här inte tar kort så är livet på topp. Europa här kommer jag! Yiiihaaa!

På ett nattåg till Ungern

July 17, 2022 in Germany ⋅ ☀️ 23 °C

Idag är en ren förflyttelsedag. Ändå hann jag njuta av en kall Franziskaner i solen utanför Berlin Hauptbahnhof. Resan hit från Rostock gick fantastiskt smidigt. Och nu, för cirka en halvtimme sedan lämnade jag Berlin och har tagit plats i vagn 285 på väg NJ457 mot Budapest. Jag blev lite nervös när det inte stod Berlin på plattsformsskylten, istället skyltade man Wroclaw i Polen och Graz i Österrike. Men det visade sig ändå vara rätt tåg. Just vår vagn, som för övrigt bemannas av en Ungersk tågvärd till skillnad från övriga delar, som har polsk personal, kopplas loss på vägen och kopplas istället på ett annat tåg. Så jag skall nog få se morgonsolen gå upp över Budapest imorgon bitti som planerat. Förhoppningsvis. Den som lever får se.

I vår lilla trånga tågkupé är vi fem personer. En tysk familj, en tysk ensamresande och så jag. Detta är faktiskt den första tågresan av kanske femton där stämningen är lite tyst och nervös. Annars har just mötena med nattågskompisarna varit otroligt varma, öppenhjärtliga och har bjudit på många skratt och fina samtal. Jaja. Vi får se, det kanske tinar.

När tågvärden kom förbi och såg att vi var fem personer som var inbokade här muttrar hon "Hmm. This will be interesting..." och går och hämtar ett set med sängkläder, vatten och choklad till. Uppenbarligen är det någon bokningslista som blivit fel.

Precis samtidigt som jag skrev stycket ovan så kom hon tillbaka och sa att hon hittat en vagn med mer plats till oss. Så jag och solotjejen har precis flyttat in hos tyska Veronika som är på väg till Tocai för att dricka vin. Här är stämningen lite mer som vanligt igen. Jag älskar det här. Att resa när allt inte riktigt blir som det skall. Alla korta, men fina möten som ödet serverar en. Det här är livet.

Proffsturist

July 18, 2022 in Hungary ⋅ ☁️ 21 °C

Godmorgon från det ungerska landskapet. Tänk, jag har blivit en sån proffsturist att jag till och med bockar av massa länder under tiden jag sover. Inatt var det en hel drös: Polen, Slovakien, Tjeckien och Österrike. Ett välkomst-sms per land håll även mobilen sysselsatt under hela natten. Själv snarkade jag som en klubbad säl.

Nu gastronomisk frukost och snart ankomst till Budapest.

Min första dag i Budapest

July 18, 2022 in Hungary ⋅ 🌙 25 °C

Första dagen i Budapest blev relativt planlös. Jag drev mest omkring och såg och insöp atmosfären. Räknade jag rätt är det sjutton år sedan jag var här sist. Då körde jag en av kronans Geländerwagens från mitt arbetsställe I Tuzla, Bosnien för att möta Lina som flög ner för en långhelg. Mysiga minnen som kommer tillbaka och det känns som om jag hittar här, fast det inte alls stämmer (vilket bevisade sig flera gånger under dagen).

Mitt hostell är enkelt, men var billigt och centralt placerat nära kollektibtrafikhubben Deak Ferenc ter. Jag glömde till och med ta foto på det.

En dag av sightseeing

July 19, 2022 in Hungary ⋅ ☀️ 30 °C

Idag var det dags att plocka fram kameran och leka turist på riktigt. Efter en lugn gårdagskvällen var det lätt att stiga upp tidigt och stå redo för ett besök i parlamentet klockan 09:00. Man kan tycka vad man vill om den ungerska politiken just nu, men deras parlamentsbyggnad är helt fantastisk. En gång i tiden opererade man, precis som i Sverige, med ett tvåkammarsystem. Numera styrs Ungern enbart genom en kammare. Båda plenumsalarna finns bevarade och ser i princip likadana ut. Vilket är perfekt för nyfikna turister som vill ta sig in och få en flukt och se hur allt ser ut och fungerar därinne.

Efter rundturen korsade jag Donau från Pest-sidan, till Buda-sidan och bestämde mig för att ta mig upp till Buda Castle och vandra omkring i slottsdistriktet lite. Det är coolt med gamla byggnader och den tid och det samhälle som de representerar. Mäktiga och pampiga. Och till viss del säkert någon slags penisförlängare för männen som bodde och förfogande över dem en gång i tiden. Det är lätt att fokusera på allt elände i världen just nu. Men när man ser och hör historierna om kungarna, kjejsarna och krigen så blir man ändå ganska ödmjuk inför att världen trots att det inte alltid känns så, har utvecklats lite sedan dess. Tänk hade man fötts för hundra eller tvåhundra år sedan. Då hade man förmodligen inte suttit här på en mysig uteservering med en fläderblomsdrink och en friska sallad knappandes på sin uppkopplade smartphone. Då hade man förmodligen käkat potatisskal från rännstenen till lunch och sen blivit prylad av sin förman för att man maskade för mycket på jobbet. Så jag är rätt nöjd faktiskt.

Trådbussroulette

July 20, 2022 in Hungary ⋅ ☀️ 31 °C

Jag vet inte riktigt var jag är. Varken var jag klev på bussen eller vart den är på väg. Men kollektivtrafiksroulette har blivit en del av mitt sätt att resa. Hoppa på någonting och se vart jag hamnar. Gå av där det ser trevligt ut. Ett bra sätt att få slippa inrutade turiststråk. Det skall erkännas att det inte alltid ger utdelning. Jag har sett många tråkiga förorter och industriområden också. Men det är en del av spelet. Utan insatser kan man inte vinna 🤣

Idag är jag egentligen rätt färdig med Budapest. Bokade tre heldagar här för jag tänkte att här finns massvis att göra och denna resan skulle jag inte stressa så mycket. Men då glömde jag nog att jag har svart bälte i att stressa. En av de få sakerna jag är riktigt riktigt bra på. Blir inte ens stressad av att stressa. Men nu stressar det mig att inte stressa. Igår försökte jag boka om mina tågbiljetter till Bukarest. Det gick sådär. Om jag inte ville ha 17 timmar på ett dagtåg, vilket jag artigt tackade nej till, så fanns det inte så många alternativ. Lyckades iaf få till så att jag reser 19 istället för 23. Alltid något. Fram tills dess tänkte jag gå på kollektivtrafikmuseum, dricka öl och äta vräkglass med massvis av kalorier. Fast först tar jag nog ett parti bussroulette till.

Szentendre - pärlan en halvtimme bort

July 20, 2022 in Hungary ⋅ ☀️ 36 °C

Ibland tror jag min lillasyster är synsk. När det inte längre var roligt att konka runt på bussar med okända destinationer eller gå runt i kvarteren och leta efter kärlekshotellet som jag och dåvarande flickvännen bodde på för snart sjutton år sedan så dimper det ner ett meddelande i min messenger-inkorg.
    Dagsutflykt stod det och så hade hon bifogat ett tidningsurklipp med några rader om Szentendre. Enligt urklippet en pärla värt en dagsutflykt bara 30 minuter från Budapest. Sagt och gjort. Jag bestämde mig för att åka dit. Att responstiden mellan beslut och handling var lång skyller jag på värmen, men till slut satt jag iaf på pendeltåget ut till Szentendre och jag kan med gott samvete säga att urklippet stämde. Det var en otroligt mysig by. Helt tyst till skillnad från bullriga storstan. Och härliga kullerstensgator, extremt många kyrkor och såklart Donau som sällskap. Här är några bilder från dagen.

Tack Feffe!

On the (rail)road again...

July 21, 2022 in Romania ⋅ 🌙 24 °C

Nu kan jag malligt kunggöra att Patrik kan stryka ytterligare ett land på Europalistan. Nu har nämligen mitt nattåg passerat den rumänska gränsen. Dagens resesällskap, en fascinerande ungrare som bott i Japan och som coachat några av Europas mest framstående spelare i brädspelet Go. Samtalsämnet har sträckt sig från japansk arbetskultur, korruptionen inom den ungerska statsledningen och om franska barnprogram. Natti natti. Vid lunchtid imorgon är jag framme i Bukarest och kvällsmaten tänkte jag inta vid Svarta Havets strand. Den som lever får se...Read more