Satelita
Pokaż na mapie
  • Dzień 5

    Bukarest - been there done that

    21 lipca 2022, Rumunia ⋅ ☀️ 25 °C

    Vilket fantastiskt dygn det har varit. En snabb recap om vad som hänt: Vid sjutiden igår klev jag på nattåget i Budapest och kort därefter började jag prata med lite försiktigt med ungraren Janos (jag minns inte hans riktiga namn, så jag hittade på ett åt honom). Vi delade bägge samma tågkupe och var båda inställda på att vi skulle bli många fler under resans gång. Men det visade sig att det bara skulle bli vi två. Och vad som började som ett blygt och artigt samtal om väder och turism slutade i fantastiska samtal om världen, politik, resor, kulturer, religioner och brädspel. Det var som att samtalsämnena aldrig tog slut, vilket var helt fantastiskt och gjorde att tågresan gick blixtsnabbt. Efter dubbla gränskontroller bäddade vi våra loftbritsar för att sova några timmar och när solljuset återigen väckte oss tog samtalet vid igen där det lämnats natten före. Jag har också lärt mig spela brädspelet Go. Janos är tränare till några av de mest framgångsrika Go-spelarna i hela Europa och var på väg till en turnering i Brashov. Det var ett mycket trevligt möte som gjorde det här med att resa ensam till sann glädje. Efter att Janos hoppade av i Brashov vid tiotiden imorse hade jag järnvägskupen för mig själv vilket kändes lyxigt eftersom jag visste att det var rätt trångt i många av de andra kupéerna. Med lycka i hjärtat och rumänsk landsbyggsluft som svallade in genom tågfönstret så somnade jag om och vaknade först strax före ankomst till Bukarest igen.

    Det märks att vi kommit en bit sydösterut nu. Standarden på tågen, bussarna och husen har gradvis sjunkit - parallellt med priserna för att leva och verka i landet - sedan jag lämnade Trelleborg för några dagar sedan. Bukarest var faktiskt inte en särskilt charmig stad. Så jag har inte längre något dåligt samvete över att det bara blev ett kortstopp. Efter en god lunch bestående av rumänska köttbullar och hemmagjord öl (till det facibla priset av motsvarande 80 svenska kronor) så vände jag åter till järnvägsstationen. Färden fortsätter mot svarta havet där jag skall sola och bada och kasta sten på Putins krigsskepp under några dagar. Vem vet, är det tillräckligt varmt kanske jag till och med doppar kroppen. Nattågsdoften sitter i ännu, så någon form av tvagning krävs snarast iallafall 🤣🤣

    Allt för nu. Poss hajj!
    Czytaj więcej