Satellite
Show on map
  • Day 16

    Symi - en stillsam oas

    August 1, 2022 in Greece ⋅ ☀️ 31 °C

    Efter att ha stigit upp i ottan och mött massvis hemmåtragglandes ungdomar från nattklubbarna i Kos stad, så klev jag på Blue Star Ferries med destinationen Simi.

    Hamnstaden var oerhört vacker, men jag kände mig ändå väldigt mätt på städer där allt är tillrättalagt för turisterna. Som tur var hade jag bokat boende en bit från hamnstaden, i den närliggande viken Pedi. Det var full jackpot. Här finns inga shoppinggator eller strandpromenader fyllda med restauranger. Här finns det berg, fiskebåtar, en kyrka (det var visst begravning idag), en taxibåtbrygga, ett hotell, en supermarket och totalt två olika restauranger. Och massa greker.

    Ingen Mamma-Mia-ö kanske. Bergs- och stenlandskapet runt omkring påminner mer om Kanarieöarna faktiskt. Men det är äkta. Sprang in i översteprästen själv på väg ner till havet. Han hälsade och gav ett varmt leende från precis ena örat till det andra.

    Jag satte mig på tavernan och bara satt. Tittade. Lyssnade. Njöt. Tiden både stod still och rusade. Plötsligt hade jag suttit där i fyra timmar. Utan min medicin, skall väl tilläggas. Jag mår bra här.

    I min lägenhet finns ett litet bibliotek under trappan. Med en god bok och en flaska vin skall jag njuta av kvällen. Lyssna på cikadorna. Och kanske lite Elton John.

    Trevlig kväll
    Read more