Toon en Tine

"Looking for a New World, and a palace in the sun"
Living in: Borgerhout, Belgium

Get the app!

Post offline and never miss updates of friends with our free app.

New to FindPenguins?

Sign up

• Merkwaardig leeg, net als onze portefeuilles. Het lijkt wel of we het eiland voor ons alleen hebben. Blijkbaar is het laagseizoen, en kiezen de meeste mensen ervoor om hier niet te overnachten. Bucolische dorpjes, incaruïnes, lage prijzen en een fantastisch uitzicht in de beide richtingen vanop de bergkam. De afwezigen hebben ongelijk.

• Eindelijk nog eens vis, en dan nog uit het Titicacameer, een begrip uit de atlas. Copacabana is voorzien op toeristen die per boot naar de eilanden willen. We ergeren ons er aan de proppers. Na een korte klimtocht met het nodige gepuf krijgen we een mooi uitzicht op het hoogste bevaarbare meer ter wereld. Wie beter voorbereid is neemt gewoon de trap.

• Vroeger de gevaarlijkste weg ter wereld, maar sinds er een asfalten alternatief is nog voornameijk door wielertoeristen gebezigd. Zeventig kilometer, maar zo goed als allemaal omlaag. Beginnen bij zichtbaarheid nul, in de ijskoude regen en de mist in het hooggebergte. Kronkelend langs watervallen en afgronden. Eindigen in de hete en vochtige jungle. En vooral niet te veel nadenken of links naar beneden kijken onderweg.Read more

• Blijkbaar kan het hier wel alle dagen carnaval zijn. Het heeft er toch veel van weg. Na de dag van de vaders, dag van de moeders, dag van de kinderen en de grote stoet doen ze er hier nog een schepje bovenop. Traditionele dansers deze keer, in alle mogelijke geuren, kleuren, leeftijden, formaten en staten van dronkenschap passeren de revue. We betalen voor een zitje en laten het aan ons voorbijgaan.Read more

• Ondertussen een vaste rubriek in de grote steden. La Paz bulkt niet van de street art zoals andere hoofdsteden, maar wat er te zien is, is wel van hoge kwaliteit. Duidelijke boodschappen ook. Schoenenpoetsers, vrouwen, kinderen en minderheden. Onrecht en ongelijkheid in de hoofdrol. Straatkunst en activisme zijn praktisch synoniemen.

• Andere kleren, maar de lokale bewoners blijken gewone mensen. Omdat het carnaval is hangen er hier en daar zatlappen rond. Op de heksenmarkt zien we vooral curieuze koopwaar. Tijdens de kindercarnavalstoet worden normaal de waterpistolen bovengehaald, maar door de extreme droogte komen die er dit jaar niet aan te pas. Schuimbussen als alternatief dan maar.

• Met voorsprong de interessantste stad van Bolivië. Vier kilometer boven zeeniveau. We trappen weer op onze adem de eerste dag. Gelukkig hebben ze hier een fantastisch netwerk van kabelbanen dat ons omhoog hijst. We zien er hoe de stad door de bergen sluipt, en vragen ons af wie al die bakstenen omhoog gesleurd heeft. Waarom iemand gelooft dat lamafoetussen geluk brengen is ons ook een raadsel.

• Te koppig om de duurdere toeristenbus te nemen. Er geraken blijkt een hele opdracht. Tussenstop in Comarapa, een dorpje waar alle ogen ons aanstaren. Cochabamba is een stuk groter en vooral minder gestandaardiseerd. De lokale markt is schijnbaar oneindig. Café's zowaar, da's ook al weer even geleden. De ambiance in het hostel is er deze keer te veel aan, meer specifiek de valse noten, de djembè en onze bronstige kamergenoten.Read more

• Twee dagen op tocht in de jungle. Zoogdieren komen we er niet tegen. Wel wat vogels en vooral insecten. Toch zeker de moeite. Regen gedurende het eerste deel van de dag, maar ons traject loopt sowieso voor de helft door de rivier. Vuurtje stoken om te kunnen avondeten blijkt ook niet evident. In de tent passen evenmin. Het mag ook wel eens old school zijn. De muggebeten en natte schoenen zijn zorgen voor morgen.Read more

• Beste Zuid-Amerika,

Gelieve ons gestel wat minder op de proef te stellen. Plaats ons niet voor het dilemma tussen te weinig zuurstof om rond te lopen en te heet om buiten te komen. Onze ledematen hebben westerse afmetingen, dus kunnen ze best wat meer plaats gebruiken. Aan tafel, in bed, en vooral in de bus.

Gelieve ook wat meer aan de verwachtingen te voldoen. Het mag bijvoorbeeld wel wat regenen in het regenseizoen. Drie dagen hitte gevolgd door hagelstorm is niet wat we ons daarbij voorgesteld hadden.

Belangrijkste opmerking misschien wel: vervang je leger soldaten door een leger vakmensen. In de eerste plaats elektriciens, timmermannen en loodgieters. Probeer ook de combinatie elektriciteit en douche te vermijden. We voelen ons niet op ons gemak met al die loshangende kabels. Graag ook slotenmakers die het slot niet ondersteboven plaatsen, zodat we de sleutel automatisch de juiste kant opdraaien.

Misschien kan je ook eens een bekijken in welke omstandigheden de mensen in de mijnen werken. Een stofmasker en een paar handschoenen kunnen geen kwaad. De combinatie dynamiet en pure alcohol is dan weer geen goed idee.

Graag zo snel mogelijk een opleiding defensief rijden voor alle chauffeurs. Rijstroken zijn geen suggesties. Zebrapaden evenmin. Gelieve er geen sport van te maken om overstekende voetgangers de pas af te snijden. Kan je ondertussen ook de verkeersaders nog eens herbekijken, zodat op het spitsuur niet iedereen door dezelfde drie straten moet?

Het is best fijn dat de taxi's zo goedkoop zijn, maar tenzij we staan te zwaaien hebben we geen taxi nodig. Het heeft dus geen zin om te roepen en te toeteren als je ons passeert. Soms wil een westerling ook gewoon wandelen.

Wat de populaire muziek betreft, bestaan er ook andere liedjes dan diegene die je terugvindt op het album Latino Hits volume één. Wat de westerse muziek betreft, de jaren tachtig en negentig zijn ondertussen al weer even voorbij. Wat de traditionele muziek betreft, graag wat meer inspiratie. Als er enkel liedjes te over plaatsnamen bestaan, klinkt de radio als het register van een atlas.

Liedjes kunnen trouwens ook zonder panfluit.

Het mag allemaal ook iets ecologischer en efficiënter. Moet echt alles in een plastic zakje verkocht worden? Voor reizende mensen is een zakje water, melk, confituur of yoghurt niet erg handig. Anderzijds zou een zakje in de wasserette wel van pas komen. Dan hoef je geen gekleurde draadjes meer in onze kleren te naaien om te weten wat bij elkaar hoort. Bespaart een hoop tijd en moeite, en zorgt gegarandeerd ook voor minder verdwenen sokken en verongenoegde klanten.

Twee makkelijk te onthouden verzoekjes om af ter ronden. Behandel je honden wat meer als kinderen. Behandel daarnaast ook je kinderen wat minder als honden.

Hasta luego,
    Tine en Toon.

• Trouwen met een expat en een zaak opendoen lijkt hier de lokale sport. Levert best wel voordelen op voor de reiziger. Goede wifi, comfortabel hostel, lekker eten en echte koffie bijvoorbeeld. We nemen een kijkje bij de incaruïnes vlakbij, en nemen de ambitieuze beslissing om te voet terug te wandelen. Het verkeer dat ons onderweg kruist is wel authentiek Boliviaans.

• Tropische temperaturen en twee weken nog vooraleer het belangrijkste feest in Bolivië van start gaat. Tijd dus om een koningin te kiezen voor carnaval. Kleurrijke, beweeglijke, komische boel. Belooft voor binnenkort. Meevaller, want daarbuiten valt er hier weinig te beleven. Mensen kijken op de Plaza de Armas is het leukste wat er te doen is. De rondrijdende koffieverkopers zijn dan weer wel een pluspunt.Read more