Senegal
Ndiol

Zebrabar Senegal

November 9, 2022 in Senegal ⋅ ⛅ 32 °C

We waren kwart over zes al wakker. De oceaan had een enorme slagkracht. Overweldigend hoe hard de golf brak, hoe overweldigend stil was het daarna tot de volgende golf brak. We zijn opgestaan en de daktent ingeklapt. Een procedure die nog geen 5 min neemt. Nog water gekookt voor de thermoskan zodat we onderweg heerlijke nespresso kunnen zetten en thee natuurlijk. 7 uur vertrekken we en twee andere auto’s haken aan. We gaan eerst tanken en brood kopen vanuit de bakkerij achterin de supermarkt, gaan door een deur naar de ovens. De stokbroden worden uit de bakplaten gehaald en zijn nog warm. Vervolgens nog een stukje offroad om op de ringweg te komen die naar het zuiden gaat. We rijden eerst door een bouwlokatie die uiteindelijk op het asfalt uitkomt en daarna is het cruisen,
      De dorpjes langs de weg rijgen zich aan een en we zijn op deze manier vandaag in Bagdad en Dubei geweest. De dorpjes lijken ook een stuk schoner dan in het noorden van Mauritanië. We komen ook nog door 1 dorpje met echt een marktfunctie. Dus super druk. We zien een zwaar overbeladen vrachtwagen waar de zaken met 25 kg cement met de hand worden uitgeladen. Het is een kakofonie van geuren en geluiden. Daarna weer door naar de grens met Senegal. We gaan door het national park. Hele slechte weg over een dijk met enorm veel kuilen maar wel met prachtige natuur en heel veel water. Prachtige vogels gezien, wratzwijnen en een varaan. De anderen hebben ook nog een krokodil gezien. We genieten volop. Het nationaal park eindigt ongeveer 10 km voor de grens. We moeten betalen omdat het ons niet duidelijk was dat de gids dit voor ons zou betalen. Ach.
      Bij de grens gaan we wachten maar we zijn blij verrast dat binnen een 45 minuten iedereen er is. Een hele prestatie voor de gewone auto’s die zo’n slechte weg moeten rijden.
      De grens was kwestie van veel wachten maar was binnen 2 uur gepiept. We hebben ons er totaal niet mee bemoeit, het werd voor ons geregeld. Af en toe de auto een slagboom verder doorrijden. Wel internetkaartjes gekocht. (Werkt nog niet helemaal) verder hordes kinderen van het lijf gehouden die allemaal zeuren om een cadeau. Dat werd wel irritant aan het eind.
      Daarna Senegal ingereden. De wegen waren indrukwekkend beter, in uurtje naar de Zebrabar gereden (25km onder St Louis). Iedereen stond meteen aan de bar omdat er weer alcohol beschikbaar was.
      De eigenaar heeft het goed door. Zorgt om half zes voor goede hap eten: vis in een kokossaus met rijst. Erg lekker.
      Daarna lekker gedoucht en even op het strand gelopen. Verder geborreld en alle sterke verhalen aangehoord

Ndiol