Caribbean vibes 🌮

January 25, 2023 in the United States

En frän doft av mögel stack i näsan när vi snabbt som attans packade ihop våra väskor för att lämna resans mest ofräscha boende. Vi satte gpsen på en laundromat i närheten och gjorde upp planer för dagen. Junie hjälpte till att både sortera och lägga ner tvätten i tvättmaskinerna och Ian satt snällt i selen och gav charmiga leenden till damerna bredvid. I väntan på att tvätten skulle centrifugera klart gick vi till en mataffär i närheten, Fresh Market. Det var som namnet antydde en färskbutik där man kunde beställa mat över disk. Den goda (men ack så dyra) pastasalladen avnjöts i solen framför tvätteriet. Äntligen fint väder!

Vi satte sikte på stranden och trots att det var lite folk så var alla parkeringsplatser upptagna. Vi parkerade på en parkeringsplats där ett speciellt tillstånd var obligatoriskt om man inte ville få bilen bortforslad. Vi skämtade om att det hade just varit snyggt att bli av med bilen så snart inpå återlämning. Handdukarna rullades ut med överblick över bilen, ifall vi skulle bli tvungna att snabbt flytta den vid åsynen av en parkeringsvakt. Det var blåsigt och kallt i vattnet men härligt att kunna bygga sandslott tillsammans med Junie. Ian kom inte till ro i vagnen så besöket på stranden fick avslutas tidigare än vi hoppats på. Nu blev det dags att köra den sista sträckan på roadtripen. En resa som skulle ta 2h och 40 minuter men som i verkligheten blev betydligt längre på grund av kisspauser, lite felkörningar och köer. Den där felkörningen kunde tagit oss betydligt längre tid om Uffe varit laglydig. Vid en avfart valde han att köra vänster istället för höger vilket tog oss på en motorväg i motsatt riktning, alltså tillbaka på vägen vi kommit på. GPSen ändrade restiden till + 2h. Vi fick en ordentlig klump i magen av både misstaget och den ökade restiden som följde. Uffe såg en möjlighet att göra en U-sväng vid en utryckningsgenomfart. Han bromsade kraftigt in och svängde snabbt in och anslöt till bilarna i motsatt färdriktning. Puh misstaget åtgärdat.

Vi svängde till till boendet i Miami som vi sovit första natten på för att se om Uffes glasögon var kvarglömde där. Yes, de var upphittade och vi kunde stryka en viktig pinal från listan över kvarglömda saker. Regency hotell blev vårt sista boende i USA och vi spenderade sista kvällen med att packa om väskorna och äta mikromat från hotellets frysbox. Tur gick återlämningen av bilen bra och nu var vi redo för Puerto Rico kommande dag.

Klockan ringde 03.30 på morgonen och väl på flygplatsen fick vi packa om väskorna ett antal gånger för att klara viktkraven. Flygresan gick smidigt med två sovande barn och vi njöt av värmen och luftfuktigheten som slog emot oss när vi gick ut från flygplatsen. Efter lite väntan fick vi hyrbilen som skulle göra det enkelt för oss att ta oss runt på ön. Klockan närmade sig lunchtid och efter två misslyckad försök att hitta öppna vegetariska restauranger i närheten gick vi tillbaka till biluthyrningsfirmans lokaler och restaurangen som låg bredvid, Jorditas Carnitas hette den. Som de enda gästerna fick vi full uppmärksamhet av servitrisen. Den färska guacamolen var gudomlig!

Endast fem minuters körning iväg låg vår lägenhet som inte gjorde oss besvikna. Kanske lite enkel och utdaterad i sina möbler och skarvar men bjöd på den vackraste utsikten över stranden och vågornas brus fyllde vardagsrummet. Här skulle vi slappna av i sju hela dagar utan att behöva packa upp, konka på resväskor, ha tider att passa och sträckor i bil att plöja. Det skulle bli två olika resor i en, precis som vi gillar att ha det. Vi köpte vatten och gick ner till den stora poolen för att njuta av solen. Jag och Junie busade för fullt och fick äntligen användning av badringen som vi köpt. När solen började gå ner köpte vi sushi som vi åt till utsikten av hav och stand på nionde våningen.