Spain
Alcolea de Cinca

MISSION ACCOMPLISHED

April 28 in Spain ⋅ ☁️ 20 °C

Waarom ik vanmiddag zo absurd blij naar het hotel terugfietste? Omdat het is gelukt, mijn missie is geslaagd, ik heb ze op de foto! Ik heb er wel verbrande schouders aan overgehouden maar het was het helemaal waard. Wat een prachtige beestjes. ❤️Read more

Ork ork ork, lunchen doe ik naast een...

April 28 in Spain ⋅ ☁️ 17 °C

...nou ja, naast m'n fiets technically, maar hier op het kerkplein keek ook een ooievaar (in het Engels: stork - sorry, vond ik grappig) op mij neer terwijl ik mijn lunch zat te eten. Zoom in op één van de foto's van de kerk, en zie daar, op het kruis boven de voordeur, het beest zitten. Of kijk naar de toren, en zie dan op iedere hoek ongeveer nesten en nog meer ooievaars. Sommigen zaten duidelijk te broeden, anderen waren nog in de fase van elkaar klepperend het hof maken. Ik ben na de lunch ook nog een rondje om de kerk gefietst, en zag op de andere kant nóg meer nesten. Ik denk dat er wel 8 paren op nestelden...! Wat een vrome beesten joh!

Overigens worden ooievaars beschouwd als geluksbrengers, en het internet zegt dat men vroeger dacht dat het huis waarop een ooievaar zijn nest bouwt, was gezegend. Nou, gelovigen die deze kerk bezoeken kunnen de zegeningen tellen, so to say.

🤓

Het was trouwens een ontzettend fijne lunch. Echt een feest om op een terras in de zon, een grote bak tomaten met avocado en burrata, zwemmend in geurige olijfolie, balsamicoazijn en kruiden, naar binnen te werken. En dan met uitzicht op die gekke beesten. Fantastisch. Het enige dat ontbrak was Matthijs, dus hem heb ik nog even gebeld. Daarna was ik volledig opgeladen en klaar om mijn missie weer op te pakken. Bijeneters, here I come!

Tussen Chalamera en Alcolea de Cinca

April 27 in Spain ⋅ ☁️ 18 °C

Hier moest het zijn. Althans, ergens hier... Want "langs de weg tussen Chalamera en Alcolea de Cinca, ter hoogte van de visvijvers in het rivierdal", zagen de mannen van de vogelwerkgroep van het IVN Veldhoven-Eindhoven-Vessem in juni 2016 onder andere "een mooie scharrelaar en heel veel bijeneters die hier broeden." Zij wisten precies waar ze moesten zijn omdat de vogelwerkgroep eind mei 2014 dezelfde excursie deed. Toen werd deze "topplek" als volgt omschreven: "Via Chalamera vervolgen we onze route naar het noorden naar Alcolea de Cinca. Aan de rivierzijde liggen na enkele kilometers visvijvers en daarbij kleiwanden met broedende bijeneters en huis- en rotsmussen. We willen hier lunchen, als we daar tenminste aan toe komen. De bijeneters stralen alle kleuren uit, ertussen rotsmus en zwarte spreeuw. In de lucht een aasgier met geeloranje kop. De rotswand aan de andere kant van de weg blijkt het leefgebied te zijn van 2 paar alpengierzwaluwen, een paar roodstuitzwaluwen en de zwarte tapuit, allemaal bijzondere soorten."

Toen ik dit thuis allemaal gevonden had en op zoek was gegaan naar een hotel in de buurt, kon ik in de wijde omgeving niets beschikbaars vinden. Pas 20 kilometer verderop was de dichtstbijzijnde slaapplek te boeken, bij hotel/hostel/restaurant/pub/bar El Rincón de Toño in Pomar de Cinca. Ik had daar weinig fiducie in, en bovendien was het eigenlijk te ver weg van deze kansrijke vogelspotplek, maar iets was beter dan niets. Dus ik boekte en nam me voor om er dan maar het beste van te maken.

Dat was dus het hotel dat ik een paar uur geleden weer annuleerde.

En dit was ook de plek waar het begon te spetteren. Helaas was er nu geen enkel interessant beest (op een luidruchtige nachtegaal na) te bekennen. Ook heb ik die visvijvers nergens gezien, het binnenland van Spanje is één grote woestijn dus ik weet echt niet wat de mannen bedoelen. Maar wel was het hier ongelofelijk mooi. Check die prachtige regenboogband in die rotspartij! Die was over de gehele lengte, misschien wel een kilometer lang, zichtbaar. Zo cool!

En ik ben dus extra blij dat ik een hotel heb gevonden op slechts een kwartier fietsafstand hier vandaan. Dat maakt het veel gemakkelijker om morgenochtend hier terug te keren. En wie weet schijnt het opkomende zonnetje dan wel weer... Zou het?

Alcolea de Cinca, ESAC3